printlogo


کد خبر: 163864تاریخ: 1395/6/29 00:00
چهارگوشه

مرگ 17 سرباز هندی در کشمیر
به گفته مقام‌های هندی، یکشنبه در پی حمله به یک پایگاه ارتش در بخشی از کشمیر که توسط هند کنترل می‌شود، ۱۷ سرباز کشته شدند. این حمله یکی از مرگبارترین حملات در کشمیر در سال‌های اخیر بوده است. در این حمله، 4 مهاجم موفق شدند مخفیانه وارد پایگاه ارتش هند شوند و با پرتاب نارنجک و شلیک گلوله به سربازان حمله کنند.

مصادره گذرنامه حجاج بحرینی
رژیم بحرین در ادامه سیاست سرکوب شیعیان این کشور گذرنامه‌ تعدادی از حجاج خانه خدا و زائران حرم مطهر
امام رضا(ع) را پس از بازگشت‌ آنها به این کشور مصادره کرده است. پایگاه خبری مرآت بحرین گزارش داد مقامات عربستان، متحد نزدیک بحرین نیز 9 شهروند شیعه بحرینی را در جریان انجام فریضه حج در عربستان سعودی بازداشت کردند. مقامات آل‌خلیفه همچنین گذرنامه‌ تعدادی از زائران شیعه بحرینی نیز را پس از بازگشت از زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد مصادره و آنها را وادار کردند تا یکسری اسناد با محتوای نامعلوم را امضا کنند.

حمله آمریکا به مواضع حشد الشعبی
یک نماینده عراقی از حمله هوایی آمریکا به مواضع الحشد الشعبی (بسیج مردمی) در استان بابل این کشور خبر داد. محمد ناجی، عضو فراکسیون بدر در پارلمان عراق گفت: هواپیماهای آمریکایی انبارهای مهمات الحشد الشعبی را در ناحیه جرف النصر در شمال استان بابل هدف قرار دادند. ناجی تأکید کرد: آمریکا سعی دارد مانع کار جهادی نیروهای الحشد الشعبی شود و بهترین دلیل و مدرک برای اثبات این موضوع، حمله به انبارهای مهمات الحشد الشعبی در جرف النصر است. این اولین بار نیست که مواضع الحشد الشعبی هدف جنگنده‌های آمریکایی قرار می‌گیرد.


آمریکا چطور به تروریست سابق پاداش داد؟
مورتون  از القاعده تا کرسی استادی
در اینکه القاعده از دل سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برآمده شکی نیست اما اینکه یک سرکرده این سازمان تروریستی به بالاترین کرسی‌های دانشگاهی در ایالات متحده راه یابد، نشان‌دهنده آن است که تروریسم و آمریکا 2 روی یک سکه هستند. بهترین مثال برای این تعریف، جس مورتون،پژوهشگر دانشگاه جورج واشنگتن است؛ یک آمریکایی اهل پنسیلوانیا که حدود 7 سال با نام  یونس عبدالله محمود، مسؤول جذب نیرو برای القاعده بود. اما پس از دستگیری و گذراندن 4 سال از محکومیت حبس 11 ساله‌اش، اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) از 5/1 سال پیش مدعی شد که این تروریست تکفیری سرشناس پیشین از گذشته خود پشیمان است و قصد همکاری دارد. مورتون در سال 2010  پس از آنکه به دلیل ترویج افراط‌گرایی و تهدید به قتل یک کاریکاتوریست در آمریکا تحت تعقیب قرار گرفته بود به کشور مغرب گریخت اما دستگیر شد. اف‌بی‌آی مدعی است که در دوران بازداشت مورتون، اطلاعات فرهنگی و ارتباط گسترده او توجه‌برانگیز بود و به همکاری 2 طرف انجامید و به همین دلیل، مجازات او از 5/11 سال به 4 سال کاهش یافته است اما یک روزنامه‌نگار و محقق برجسته درباره اف‌بی‌آی می‌گوید که مورتون از ابتدا مامور نفوذی این سازمان امنیتی آمریکایی در تشکیلات تروریستی المهاجرون برای تامین نیروی القاعده بوده است. به گفته ترور آرونسون که کتاب «کارگاه ترس؛ پشت‌پرده جنگ ساختگی اف‌بی‌آی با تروریسم» را نوشته، مورتون یک نیروی اطلاعاتی هوشمند بوده و در دوره زندان خود – که بر خلاف سایر اعضای دستگیر شده القاعده نه در گوانتانامو بلکه در یک سوئیت مرفه در یک زندان ایالتی سپری شده - جلسات منظم با یکی از ماموران رده‌بالای اف‌بی‌آی داشته است. او پس از آزادی با یک داستان‌پردازی خوب از سوی این سازمان به دانشگاه جورج واشنگتن معرفی شده و هم‌اکنون همکار پژوهشی «برنامه مبارزه با افراط‌گرایی» است.


Page Generated in 0/0070 sec