printlogo


کد خبر: 163867تاریخ: 1395/6/29 00:00
اخبار

افزایش 50درصدی نرخ برنج و شکر
گروه اقتصادی: بانک مرکزی تغییرات قیمت ۱۱ گروه کالایی در هفته منتهی به ۱۹ شهریور ۹۵ را اعلام کرد. بر این اساس، نرخ تخم‌مرغ 9/0 درصد، برنج 6/0 درصد، حبوب 3/0 درصد، میوه‌های تازه 9/1 درصد، گوشت قرمز 2/3 درصد، قندوشکر 4/0 درصد، گوشت مرغ 2/3 درصد، قندوشکر 4/0 درصد، چای 1/0 درصد و روغن نباتی 1/0 درصد در این مدت رشد داشته است. همچنین نرخ سبزی‌های تازه ۹ درصد کاهش داشت و لبنیات بدون تغییر ماند. از سوی دیگر در مقایسه این نرخ‌ها با قیمت‌های هفته مشابه سال قبل، لبنیات 6/3 درصد، تخم‌مرغ 4/23 درصد، برنج 9/46 درصد،‌ حبوب 7/27 درصد، میوه‌های تازه 4/27 درصد، گوشت قرمز ۷ درصد، گوشت مرغ ۱۷ درصد، قند و شکر 9/48 درصد، چای 1/15 درصد و روغن نباتی نیز ۴ درصد افزایش قیمت نشان می‌دهد. اما‌ قیمت سبزی‌های تازه 5/1 درصد کاهش یافته است. در همین حال، قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در عمده‌فروشی و بازارهای روز ۹۵۰۰ تومان است. همچنین برنج هاشمی درجه یک کیلویی ۱۵ هزار تومان، طارم درجه یک کیلویی ۱۳ هزار تومان، شیرودی ۷۰۰۰ تومان، ندا ۶۰۰۰ تومان، نیم‌دانه ۴۵۰۰ تومان، نیم‌دانه معطر ۵۰۰۰ تومان، فجر ۵۵۰۰ تومان و برنج دم‌سیاه کیلویی ۷۵۰۰  تومان در مغازه‌های سطح شهر فروخته می‌شود. در میان برنج‌های خارجی نیز برنج هندی درجه یک کیلویی ۴۳۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان، پاکستانی درجه یک ۳۵۰۰ تومان، اروگوئه‌ای کیلویی ۴۲۰۰ تومان، برنج تایلندی ۳۲۰۰ تومان و برنج آرژانتینی ۳۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.  در 5 ماه نخست امسال نیز برنج 15درصد گران شده است. دراین میان محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با بیان اینکه با احتساب هزینه حمل و تخلیه قیمت هر کیلوگرم شکر در بسته‌های ۵۰ کیلویی در عمده‌فروشی‌ها ۳ هزار تومان است، گفت: عرضه شکر در بورس کالا با قیمت 2 هزار و 520 تا 2 هزار و 625 تومان صورت می‌گیرد. وی افزود: قیمت شکر در خرده‌فروشی‌ها براساس قیمت خرید از عمده‌فروشی به اضافه هزینه حمل و 15 درصد سود و محاسبه کسر 100 تا 300 گرمی هر کیسه شکر 50 کیلویی تعیین می‌شود. از سوی دیگر براساس پیش‌بینی‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی میانگین نرخ تورم که در پایان مرداد به 9/8 درصد رسید در پایان شهریور به 7/8 درصد می‌رسد.


لایحه افزایش مناطق آزاد بازگردد
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از وی خواست لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد را بازپس گرفته و این موضوع را دنبال نکند. ناصر سراج در این نامه به برخی مشکلات موجود در فعالیت مناطق آزاد اشاره کرده و به نوعی به رئیس‌جمهور اعلام کرده است مناطق آزاد از هدف اصلی خود فاصله گرفته‌اند. همچنین وی از روحانی خواسته است موضوع افزایش مناطق آزاد را کان‌لم‌یکن تلقی کند و دولت لایحه افزایش تعداد مناطق را از مجلس پس بگیرد.


دولت 450 هزار میلیارد تومان بدهکار است
رقم بدهی‌های دولت و شرکت‌ها از 380 هزار میلیارد تومان به 450 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. مهدی بنانی، مدیرکل مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه پیش‌نویس لایحه مدیریت بدهی‌های عمومی تهیه شده است به فارس گفت: 6 هزار میلیارد تومان از 7500 میلیارد تومان اسناد خزانه در فرابورس نشر شده که این اسناد براساس بند «هـ» تبصره 5 قانون بودجه سال 95 در فرابورس پذیرش شده و برای پرداخت مطالبات به طلبکاران غیردولتی طرح‌های عمرانی خواهد بود. وی تأکید کرد: همچنین براساس بند «ز» تبصره 5، 4500 میلیارد تومان اسناد خزانه آماده تحویل به پیمانکاران شده است و در این راستا اطلاعات طلبکاران از طریق فرابورس دریافت و پس از آن مراحل واگذاری انجام می‌شود. وی با اشاره به پیش‌بینی 5 هزار میلیارد تومان انتشار اوراق مشارکت در بودجه امسال، تصریح کرد: انتشار 1500 میلیارد تومان آن انجام شده است. بنانی درباره رقم بدهی‌های دولت نیز اظهار داشت: در حال حاضر رقم بدهی‌های دولت و شرکت‌ها به 450 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که این موضوع ناشی از شفاف شدن اطلاعات بدهی‌ها و گسترش دامنه دستگاه‌ها بوده است، این رقم مربوط به بدهی شرکت نفت و بانک مرکزی نمی‌شود.


Page Generated in 0/0063 sec