printlogo


کد خبر: 163895تاریخ: 1395/6/29 00:00
حملات هوایی 17 سپتامبر آمریکا به مواضع ارتش سوریه همزمان با حمله داعش در دیر‌الزور نقاب از چهره تروریسم جهانی برداشت
ایالات متحده داعش

گروه بین‌الملل: شامگاه 17 سپتامبر 2016، تبدیل به شامی نمادین در تاریخ رو به زوال ایالات متحده آمریکا شد، شبی که آمریکا و نزدیک‌ترین شریک نظامی‌اش یعنی رژیم اسرائیل، نقاب جنگ نیابتی را از چهره برداشتند و مستقیما به پشتیبانی هوایی حملات زمینی تروریست‌های داعش و القاعده در شرق و غرب سوریه پرداختند. حملات مشترک و برنامه‌ریزی شده 17 سپتامبر یوساف (نیروی هوایی آمریکا) و تزاهال (نیروی هوایی رژیم صهیونیستی) به یگان‌های ارتش سوریه در دیرالزور و قنیطره، اعلان جنگ به تمام مرزهای جهان و تمامیت ارضی تمام کشورهای مستقل در چارچوب پروژه «آشوب جهانی» روچیلدها و راکفلرها تحت مدیریت اوباما – کلینتون -پترائوس است. همزمان رخداد 17 سپتامبر به شکلی تامل‌برانگیز و به فاصله تنها 10 روز پس از ارائه نظریه برژینسکی – نخستین ایده‌پرداز جنگ تکفیری - مبنی بر موازنه قدرت جدید جهانی و  افول نقش ایالات متحده آمریکا به عنوان ابرقدرت، به طور رسمی از موجودیت منحوس جدیدی تحت عنوان «ایالات متحده داعش» پرده برمی‌دارد که 15 سال پیش در 11 سپتامبر متولد شده بود. یک موجودیت اهریمنی امپریالیستی-تروریستی که رقه یا موصل تنها 2 پایگاه فرعی‌اش محسوب می‌شوند در حالی که از این پس در نظم نوین ضد‌تروریسم جهانی، فرماندهان کل قوای کشورهای بزرگ و کوچک، واشنگتن، لندن، تل‌آویو و ریاض را به عنوان پایتخت و مراکز ایالتی اصلی این موجودیت تهدیدگر جانمایی خواهند کرد. مخالف‌خوانی‌های فرانسه در ناتو، تقلای اردوغان برای بیرون آمدن از زیر یوغ ناتو  و تماس‌های شرقی‌اش در کنار دیدارهای مهم اخیر مقام‌های اطلاعاتی چین، هند و فرانسه از دمشق، تردیدی باقی نمی‌گذارد که همه آنها از آغاز جنگ جهانی جدیدی در شامات توسط آمریکا بیم دارند. آشکار است حمله 17 سپتامبر آمریکا و اسرائیل به سوریه – آن هم پس از 5/5 سال جنگ نیابتی تروریست‌های دست‌پرورده‌شان در این کشور - برخلاف ادعای پنتاگون اشتباهی محاسباتی نبوده است چرا که در این حملات، یوساف علاوه بر جنگنده  بمب‌افکن‌های اف‌۱۶ از  جنگنده‌های صاعقه آ10 استفاده کرده که ویژه پشتیبانی هوایی از ارتفاع کم برای نیروهای زمینی خودی و در این مورد همان تروریست‌های داعش است که پس از حمله هوایی آمریکایی به مواضع رزمندگان سوری در پایگاه جبل الثرده در دیرالزور و به شهادت رساندن90 تن از آنها، بلافاصله این پایگاه را به اشغال خود درآوردند. از نظر هر استراتژیست نظامی این حمله به منزله آغاز عملیاتی از پیش برنامه‌ریزی شده از سوی «ایالات متحده داعش»  - و طبیعتا پیش‌بینی شده از سوی مسکو، تهران و پکن، دهلی، پاریس و بروکسل - است که کشورهای مستقل جهان، حتی ملل اروپایی نسبتا مستقل را وامی‌دارد در مقابل آن چاره‌اندیشی کنند. با توجه به ظهور انواع تروریسم تکفیری و قومیتی و فاشیستی از ترکستان چین گرفته تا ناف پاریس، این بلا می‌تواند بزودی دامن همه کشورهای بزرگ را بگیرد. حملات17 سپتامبر به سوریه جدای از اینکه از آغاز عملیات اشغال شرق سوریه توسط آمریکا و متحدان تروریست یا تروریست‌پرورش، با هدف وصل کردن اتاق عملیات شمالی‌شان در آنتالیای ترکیه به اتاق عملیات جنوبی‌شان در موک اردن حکایت دارد، از جنبه‌ای نمادین و هژمونیک نیز برخوردار است. آمریکا با نقض صریح تمامیت ارضی سوریه و حتی زیر پا گذاشتن تعهدی که خود یک هفته جلوتر درباره آتش‌بس در این کشور داده بود، این پیام را به تمام جهان مخابره کرد که از این پس هیچ مرزی را به رسمیت نمی‌شناسد.
این الگوی عملیاتی جهانی برای رواج تروریسم و ایجاد آشوب در همه قلمروهای ملی با هدف تضعیف حکومت‌های مرکزی، سپس برچیدن مرزها با تسلیم کردن یا اشغال آنها و در نهایت تنزل دادن دولت‌ها به ایالت‌های حاکمیت جهانی نظامی و اقتصادی بانکداران صهیونیست به مرکزیت واشنگتن و لندن خواهد بود. پیام حمله 17 سپتامبر، همان امتداد پیام جورج بوش پسر پس از صحنه‌آرایی یازدهم سپتامبر است که به همه کشورهای دنیا هشدار داد: «یا با ما هستیدیا علیه ما!» با این تفاوت مهم که این بار بهانه «جنگ صلیبی علیه تروریسم» با اعلان حمایت عملی کاخ سفید از تروریسم جایگزین شده است. این پیام  در عین حال به منزله اعلان سیاست «جنگ در پس صلح» اوباما در عصر دوم ریاستش بر کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور سایه و پشت سر یک رئیس‌جمهور رسمی ضعیف مثل هیلاری کلینتون بیمار، تیم کین، معاون او – که در صورت مرگش به صورت موقت جایگزین می‌شود – یا جو بایدن، معاون خود اوباماست. این همان سیاستی است که در سال 2013 در چشم‌انداز 2030 سازمان سیا نیز منعکس شده و براساس آن مواجهه مستقیم با کشورها و قدرت‌های خارجی جای خود را به کنترل تروریسم فرامرزی داده است. «ایالات متحده داعش» در این چشم‌انداز آشوب‌افکنی، هم ترمیناتور خوب است و هم ترمیناتور بد یعنی نقش تروریست و ژاندارم را به موازات هم ایفا می‌کند؛ آشوب‌افکنی و صدور تروریسم به اقصی نقاط جهان از یک‌سو و حمله به همان نقاط به بهانه سرکوب تروریسم خود‌ساخته‌اش و در حقیقت اشغال نظامی کشورها از سوی دیگر. اما مسلما واکنش کشورهای مستقل به این سیاست انفرادی و انفعالی نخواهد بود. به همین خاطر می‌توان از 17 سپتامبر به عنوان لحظه‌ای در تاریخ جهان یاد کرد که انگیزه نخستین ائتلاف سراسری را در میان طیف وسیعی از قدرت‌های نوظهور و کشورهای مستقل برای خلاص شدن از شر مطلق واشنگتن و لندن پدید می‌آورد. ائتلافی که قطعا از جنبش غیرمتعهدها، پیمان شانگهای و حتی مدل نظامی بریکز هم فراتر خواهد رفت و می‌تواند به اتحادهای فراقاره‌ای علیه آنگلو اسرائیلی‌ها منجر شود. زبیگینو برژینسکی در نظریه اخیر خود درباره موازنه‌های جدید قدرت در دنیا، حتی پیش‌بینی اتحاد جهان اسلام علیه آمریکا را مطرح می‌کند که طبعا از نگاه کاخ سفید، جمهوری اسلامی ایران در قلب چنین اتحادی قرار خواهد داشت.
حمله مشترک آمریکا و اسرائیل
به دنبال یک هفته کارشکنی واشنگتن در توافق آتش‌بس در سوریه که حملات پرشمار تروریست‌ها به ارتش و مقاومت سوریه را در پی داشت، سرانجام شامگاه شنبه آمریکایی‌ها نقاب جنگ نیابتی را از چهره برداشتند و خود به همراه متحدان‌شان حمله به نظام سوریه را آغاز کردند. بمب‌افکن‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در عملیاتی هماهنگ مواضع نیروهای ارتش و بسیج مردمی سوریه مستقر در استان‌های دیرالزور (شرق) و قنیطره (جنوب غرب) این کشور را بشدت بمباران کردند. بنابر این گزارش، در نخستین حمله بمب‌افکن‌های آمریکا مواضع ارتش سوریه در اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور را هدف قرار دادند. ارتش سوریه با انتشار بیانیه‌ای در این‌باره توضیحاتی بدین شرح ارائه کرده است: «در ساعت 17 امروز 2 فروند هواپیمای نظامی از نوع اف‌16 و‌ای 10 تاندربولت ارتش آمریکا با استفاده از آسمان کشور عراق وارد خاک سوریه شده و مواضع نیروهای نظامی این کشور مستقر در جبل‌الثرده و البغیلیه واقع در حاشیه فرودگاه نظامی دیرالزور در شرق سوریه را هدف حملات شدید هوایی قرار دادند. بر اثر این تجاوز آشکار آمریکایی- اسرائیلی به کشور سوریه، 62 تن از رزمندگان سوری شهید و 100 تن زخمی شدند و به تجهیزات نظامی آنها نیز صدمات جدی وارد آمد. این سربازان طی روزهای گذشته در محاصره عناصر داعش قرار داشتند اما تلاش تروریست‌ها برای سیطره بر این پایگاه با مقاومت مدافعان منطقه با شکست مواجه شده بود.» البته گروم موسوم به‌ «دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه» (وابسته به معارضان) شمار قربانیان این حملات خونین آمریکا را 90 تن اعلام کرده است. فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه تأکید کرد جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی اقدام به بمباران یکی از مواضع نظامی ارتش سوریه در ارتفاعات الثرده در اطراف فرودگاه دیرالزور کردند که منجر به تلفات جانی نیروهای نظامی سوریه شد و به تجهیزات ارتش نیز خسارت‌هایی وارد آمد. این حمله به شکلی آشکار زمینه را برای حمله تروریست‌های داعش به مواضع ارتش در جبل‌الثرده فراهم کرد و تروریست‌ها توانستند این منطقه نظامی را به کنترل خود در آورند.  در این بیانیه، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه تصریح کرد این اقدام، یک تجاوز خطرناک و آشکار علیه سوریه و ارتش آن محسوب می‌شود و دلیل قاطعی بر حمایت آمریکا و همپیمانانش از گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است و دروغ بودن ادعاهای آمریکا در مبارزه با تروریسم را مشخص می‌کند. از سوی دیگر، کمتر از 7 دقیقه پس از این حملات هوایی، عناصر گروه تروریستی داعش نیز به جبل‌الثرده هجوم برده و پس از عقب‌نشینی نظامیان سوری کنترل آن را به دست گرفتند. ساعتی پس از این حملات خونین آمریکا، مواضع نیروهای ارتش سوریه در استان قنیطره مجددا هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت. در این حملات 2 مرکز ارتش و بسیج مردمی سوریه در اطراف شهرک خان‌ارنبه واقع در استان قنیطره (جنوبی‌غربی) این کشور هدف بمباران شدید قرار گرفت که در پی این بمباران 2 سرباز سوری به شهادت رسیده و 6 تن دیگر نیز بشدت زخمی شدند.
واکنش روسیه به تجاوز آمریکایی
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد از حملات آمریکا در سوریه این نتیجه گرفته می‌شود که کاخ سفید از داعش دفاع می‌کند. ماریا زاخارووا با بیان این موضوع گفت: اگر قبلا تردیدهایی درباره اقدام آمریکایی‌ها در سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های جبهه النصره داشتیم، اکنون پس از حمله اخیر به ارتش سوریه به نتیجه‌ای هولناک می‌رسیم؛ کاخ سفید از داعش حمایت می‌کند. زاخارووا افزود:  اگر این چنین باشد، شاید همین امر دلیل مخالفت طرف آمریکایی با انتشار متن توافق روسیه- آمریکا درباره سوریه است. وی ادامه داد: ما از واشنگتن می‌‌خواهیم توضیح دهد آیا این سیاست به عمد و برای حمایت از داعش بوده یا اشتباهی صورت گرفته است. روسیا الیوم تأکید کرد وزارت خارجه روسیه پیش‌تر هم اعلام کرده بود طرف آمریکایی برنامه‌های خود درباره عملیات در دیرالزور را اعلام نمی‌کند.
طرح تجاوز آمریکا در شورای امنیت
در پی حمله به پایگاه نظامیان سوریه در دیرالزور، شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه شنبه به درخواست روسیه نشستی اضطراری برگزار کرد. سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در اعتراض به اهانت نماینده آمریکا که نشست فوق‌العاده شورای امنیت را حیله روسیه توصیف کرده بود، این نشست را ترک کرد. ویتالی چورکین پس از ترک نشست فوق‌العاده شورای امنیت گفت: «تا به حال استبداد آمریکایی را به این شکل ندیده بودم». چورکین گفت که سامانتا پاور، همتای آمریکایی وی به وی گفته است اهمیتی نمی‌دهد او چه می‌خواهد بگوید، چون این نشست اساسا «حیله» روسیه است. سفیر روسیه در سازمان ملل افزود: «حمله هوایی آمریکا به سوریه در این مقطع زمانی بسیار خطرناک و در واقع شک‌برانگیز است. لذا ما باید مراتب را به شورای امنیت می‌کشاندیم و این کار را کردیم». سامانتا پاور نیز اندکی قبل از آغاز نشست فوق‌العاده شورای امنیت گفت خشم روسیه از حمله هوایی آمریکا به نیروهای دولتی سوریه و دعوت به برگزاری این نشست، ترفند و حیله‌ای بیش نیست. این در حالی است که وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای رسمی از شورای امنیت خواسته بود این تجاوز آمریکایی را محکوم کند.
پنتاگون: اشتباه عملیاتی بود!
با گذشت 5 ساعت از حملات شدید هوایی بمب‌افکن‌های ارتش آمریکا به مواضع نیروهای ارتش و بسیج مردمی سوریه در دیرالزور، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با صدور بیانیه‌ای ضمن پذیرش این حمله هوایی آن را «احتمالا! نتیجه اشتباه عملیاتی» عنوان کرده است. پنتاگون مدعی شد که هواپیماهای ارتش آمریکا اطلاع نداشتند که مواضع مورد هدف قرار گرفته متعلق به ارتش سوریه بوده و نه گروه تروریستی داعش! پنتاگون در پایان تاکید کرد که همه عملیات‌های هوایی آمریکا در دیرالزور و مناطق حاشیه‌ای آن متوقف خواهد شد. این ادعا در حالی است که حملات آمریکا به مواضع نظامیان سوری بیش از یک ساعت به طول انجامیده و مراکز استقرار نیروهای دولتی سوریه در منطقه دیرالزور کاملا مشخص بوده است. برخی گزارش‌ها حاکی است، کاخ سفید با وساطت روسیه مراتب رسمی تأسف خود را از حمله به مواضع ارتش سوریه که به کشته شدن نظامیان این کشور منجر شده، ابراز کرده است. این تحولات در حالی انجام می‌شود که در واشنگتن صحبت‌ها از اختلافات شدید میان وزارت خارجه آمریکا به عنوان عامل امضای توافق آتش‌بس با وزارت خارجه روسیه و فرماندهان پنتاگون به عنوان جریان مخالف هماهنگی با روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه در جریان است. پنتاگون براساس دیدگاه‌های نظامی جدید آمریکا، روسیه را دشمن اصلی آمریکا می‌داند. گفته می‌شود همین اختلافات عامل اصلی اصرار واشنگتن به عدم انتشار بندهای توافق آتش‌بس است، چرا که انتشار این بندها باعث می‌شود این موضوع در شورای امنیت تصویب شده و پرداختن رسانه‌های خبری به این موضوع می‌تواند شکاف‌ها و درگیری‌های خونین بین گروه‌های تروریستی را افزایش داده و جنگی را در میان آنها ایجاد کند که واشنگتن تمایلی به آن ندارد، چرا که نمی‌خواهد ابزارهای خود را در موقعیتی خطرناک و سخت قرار دهد. در هر صورت، به نظر می‌رسد تمام مسائلی که در زمینه اختلافات میان وزارت خارجه و سرویس‌های نظامی و امنیتی و فرماندهان نظامی مطرح شده است، یک تاکتیک و توزیع نقش است تا آمریکا براساس آن بتواند از اجرای توافق مذکور شانه خالی کرده و در این شرایط حساس در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، برای خود زمان کسب کند و درعین‌حال بتواند به تروریست‌ها فرصت داده و خون جدیدی به شریان‌های آنها تزریق کند، همچنین حملات ارتش سوریه برای سرکوب تروریست‌ها در منطقه شرقی حلب بعد از محاصره کامل آن را به شکست بکشاند، چرا که شکست تروریست‌ها در حلب به معنی شکست استراتژی آمریکا در سوریه است.
دمشق: جبل‌الثرده را پس گرفتیم
یگان‌های ارتش سوریه و نیروهای مسلح توانستند به طور کامل نقاطی را که در پی حمله جنگنده‌های آمریکایی در اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور از دست داده بودند، از داعش پس بگیرند. به گزارش سانا، یگان‌های ارتش بعد از عملیات فوری و دقیق نیروهای داعش را هدف گرفتند و توانستند همه نقاط از جمله جبل‌الثرده را که در پی حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع‌شان از دست داده بودند از داعش پس بگیرند. این حمله آمریکا زمینه‌ساز تسلط داعش بر این نقاط شد. جبل‌الثرده منطقه‌ای استراتژیک و مشرف بر فرودگاه نظامی دیرالزور است که شریان حیاتی برای امدادرسانی به شهر و نیروهای ارتش مستقر در آنجاست.


Page Generated in 0/0069 sec