printlogo


کد خبر: 163896تاریخ: 1395/6/31 00:00
با نقض مکرر توافق از سوی تروریست‌ها ارتش سوریه به آتش‌بس یک‌طرفه خاتمه داد
پایان آتش‌بس در سوریه

گروه بین‌الملل: آتش‌بس 7 روزه‌ای که در پی توافق آمریکا و روسیه از دوشنبه هفته گذشته اجرا شده بود، نیمه‌شب همین دوشنبه به اتمام رسید و اعلامیه‌ای نیز درباره تمدید آن منتشر نشد. در طول این مدت، دولت سوریه به تعهدات درباره این توافق پایبند بود ولی گروه‌های تروریستی بارها با نقض آتش‌بس، مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دادند و جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی نیز 2 روز پیش از پایان آتش‌بس مواضع سربازان سوری را در دیرالزور بمباران کردند که به شهادت دست‌کم 90 تن از آنها منجر شد هر چند مقام‌های آمریکایی ادعا کردند این بمباران اشتباهی بوده است ولی شواهدی وجود دارد که این ادعا را نفی می‌کند.  در همین راستا، ارتش دولتی سوریه شامگاه دوشنبه با انتشار یک بیانیه‌، آتش‌بس 7 روزه را پایان‌یافته اعلام کرد.  در این بیانیه که خبرگزاری دولتی (سانا) ساعتی پیش از پایان مهلت آتش‌بس آن را منتشر کرد، معارضان مسلح مسؤول شکست آتش‌بس معرفی شدند و تأکید شده است شورشیان هیچ‌یک از مفاد موافقتنامه آتش‌بس را رعایت نکردند. ارتش سوریه یادآور شد، طی این یک هفته آتش‌بس بیش از 300 بار توسط تروریست‌ها نقض شد. این بیانیه می‌گوید: «آتش‌بس می‌توانست یک فرصت واقعی برای توقف خونریزی‌ها باشد ولی گروه‌های تروریستی مسلح را نقض کردند».
روسیه: آتش‌بس یک‌طرفه بی‌معناست
پیش از انتشار بیانیه ارتش سوریه، ژنرال سرگئی رودسکوی، رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد رعایت یکطرفه آتش‌بس از سوی واحدهای ارتش دولتی سوریه «بی‌معناست». ژنرال رودسکوی، آمریکا و شورشیان مورد حمایت این کشور را متهم کرد به تعهدات خود در برابر موافقتنامه ژنو عمل نکردند. این ژنرال روسی همچنین این گروه‌های معارض را متهم کرد در کنار جهبه النصره هستند و از این گروه فاصله نگرفته‌اند. مسکو تاکید کرد گروه‌های مسلح برای عملیات نظامی بزرگ و گسترده‌ای علیه ارتش سوریه آماده می‌شوند و از آتش‌بس برای تجدید قوای خود استفاده می‌کنند. تاکید روسیه بعد از بالا گرفتن تنش بین مسکو و واشنگتن در پی حملات هوایی آمریکا به پایگاه‌های ارتش سوریه در دیرالزور مطرح شد. 
نشست اضطراری کری و لاوروف درباره سوریه
در حالی‌که همزمان با پایان موعد آتش‌بس در سوریه، هیچ بیانیه‌ رسمی توسط ارتش سوریه یا ارتش روسیه درباره تمدید این توافق یا به جریان افتادن مراحل بعدی طرح آمریکا- روسیه منتشر نشد، مقام‌های واشنگتن و مسکو تصمیم گرفتند روز سه‌شنبه یک نشست اضطراری میان وزیران خارجه طرفین درباره اتمام آتش‌بس در سوریه برگزار کنند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از اعلام این خبر نوک پیکان حملات را به سمت روسیه گرفت و گفت روس‌ها نتوانستند به تعهدات خود برای اعمال آتش‌بس عمل کنند؛ آمریکایی‌ها وظیفه اعمال فشار بر دولت سوریه را بر شانه مسکو گذاشته بودند.
ازسرگیری عملیات ارتش سوریه در حلب
نیروهای مقاومت پس از پایان آتش‌بس در سوریه حملات هوایی و خمپاره‌ای خود به شرق و جنوب حلب را از سر گرفته و نفوذ افراد مسلح به دانشکده هوایی را خنثی کرده و شماری از آنان را از پای درآوردند.  منابع وابسته به معارضان اعلام کردند ارتش سوریه دقایقی پس از پایان آتش‌بس بمباران مواضع تروریست‌ها در مناطق شرقی حلب را آغاز کرد. گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی» نیز اعلام کرد نیروهای سوری تلاش تروریست‌ها برای نفوذ به محوطه دانشکده هوایی واقع در شرق حلب را خنثی کرده و ده‌ها نفر از آنان را از پای درآوردند. ارتش این کشور همچنین بامداد سه‌شنبه حمله گروه‌های شورشی را در حومه جنوب غربی حلب دفع کرد. ارتش سوریه اعلام کرد این حمله نزدیک منطقه الراموسه صورت گرفت که یک مجتمع نظامی در آن قرار دارد.  از سوی دیگر طبق اعلام منابع خبری، بالگردها و جنگنده‌های ارتش سوریه جبهه‌های جنوب حلب را مشتعل کرده و مواضع تروریست‌ها را در حریتان، کفرناها و قبتان‌الجبل را در جنوب حلب هدف قرار دادند. نیروهای مقاومت همچنین مرکز تجمع عناصر جبهه‌النصره را در منطقه «السکری» شهر حلب هدف حملات خود قرار دادند.
شریکان جنایت آمریکا در دیرالزور
 بعد از حمله هوایی عصر شنبه ائتلاف آمریکایی به مواضع ارتش سوریه و فرودگاه دیرالزور که منجر به کشته شدن حدود 90 سرباز سوری و پیشروی تروریست‌های داعش در این منطقه شد، گزارش‌ها حاکی است جنگنده‌های دانمارک، انگلیس و استرالیا نیز در این جرم شریک بوده‌اند. سخنگوی وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد: ما می‌توانیم تأکید کنیم انگلیس در حملات روز شنبه ائتلاف ضد داعش به جنوب دیرالزور شرکت داشته است اما با ائتلاف آمریکا برای انجام تحقیقات درباره این حمله همکاری کامل خواهیم داشت. استرالیا و دانمارک نیز به شرکت در این حملات که 45 دقیقه به طول انجامید، اذعان کرده و وزارت دفاع استرالیا در بیانیه خود از دولت و مردم سوریه بابت این کشتار عذرخواهی کرده است.
تعلیق فعالیت‌های صلیب سرخ
مسؤولان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با برگزاری کنفرانسی اعلام کردند تا بهبود شرایط، کمک‌رسانی به مناطق جنگ‌زده سوریه را به حالت تعلیق درآورده‌اند. این اقدام در پی حمله به کاروان کمک‌های سازمان ملل به حلب در روز دوشنبه صورت گرفته است. صلیب سرخ در بیانیه‌ای از تمام طرف‌های جنگ در سوریه خواست به قوانین بین‌المللی پایبند باشند و انجام تحقیقات شفاف درباره حملات به کاروان‌های امدادرسانی را خواستار شد. روز دوشنبه، کاروان امدادرسانی در حلب هدف حمله هوایی قرار گرفت که آمریکا، روسیه را به انجام این حمله متهم کرد. در پی این حمله 16 تن از اعضای هلال‌احمر کشته شدند. صلیب سرخ می‌گوید 8 تن از اعضایش در سوریه در حملات اخیر کشته شده‌اند. سخنگوی کرملین عصر دیروز با اعلام اینکه  ارتش روسیه سرگرم بررسی گزارش‌ها درباره حملات هوایی به کاروان کمپ‌‌های بشردوستانه سازمان ملل در سوریه است، گفت ارتش روسیه در این‌باره  بیانیه‌ای صادر خواهد کرد. وی اعلام کرد اوضاع سوریه برای روسیه بسیار نگران‌کننده است و امید چندانی به احیای آتش‌بس در سوریه وجود ندارد. به گفته سخنگوی کاخ کرملین، از سرگیری آتش‌بس در سوریه مستلزم آن است که واشنگتن دست از بمباران اشتباهی نیروهای ارتش سوریه بردارد.

نعیم قاسم: آمریکا، اسرائیل و تکفیری‌ها هماهنگند
 
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که آمریکا با وجود ادعایی که در مبارزه با داعش دارد، در طول 3 سال گذشته حتی به اندازه یک روز روسیه هم، داعش را در رقه و موصل هدف قرار نداد. به گزارش تسنیم به نقل از العهد، شیخ‌ نعیم قاسم در رابطه با حملات جنگنده‌های آمریکایی به مواضع ارتش سوریه  در دیرالزور گفت: «شکی نیست که بین آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هر روز هماهنگی برقرار است.» به گفته او،  واشنگتن تمایل دارد کفه ترازوی داعش در منطقه سنگینی کند و از توانایی ارتش سوریه برای ادامه آزادسازی منطقه جلوگیری شود و این چیزی است که میزان هماهنگی بین آمریکا و تکفیری‌ها را نشان می‌دهد. دبیرکل حزب‌الله همچنین با اشاره به هماهنگی بین رژیم صهیونیستی و تکفیری‌ها در قنیطره و اظهارات مقامات صهیونیست مبنی بر اینکه وجود تروریست‌های جبهه النصره و تکفیری‌ها بهتر از وجود حزب‌الله یا ایران یا سوریه در قنیطره است، گفت: «این امر نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی و تکفیری‌ها منافع مشترکی دارند».
 

 


Page Generated in 0/0065 sec