printlogo


کد خبر: 164231تاریخ: 1395/7/6 00:00
کاربران از ورود به سایت سرشماری از طریق لینک‌های متفرقه و مشکوک خودداری کنند
هشدار پلیس درباره ثبت اطلاعات سرشماری

گروه اجتماعی: رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتای ناجا با اشاره به آغاز سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 از شهروندان خواست در ثبت اطلاعات سرشماری مراقب سایت‌های فیشینگ باشند. به گزارش «وطن‌امروز» سرهنگ علی نیک‌نفس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتای ناجا در این باره اظهار داشت: مرحله اول این سرشماری به صورت اینترنتی از سوم مهرماه لغایت 25 مهر است و شهروندان می‌توانند اطلاعات آماری را در سایت سرشماری تکمیل کنند. به گفته وی، سرشماری اینترنتی با توجه به کاهش هزینه‌های سرشماری، تسهیل‌کننده جمع‌آوری اطلاعات است و راستی‌آزمایی آن نیز راحت‌تر است. ضمن آنکه نتایج آن به سهولت و زمان کمتری قابلیت استخراج دارد.
اطلاعات هویتی تنها نیاز سرشماری اینترنتی
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتای ناجا ادامه داد: فرم‌های اینترنتی سرشماری به صورت ساده و روان تهیه شده و مردم با در اختیار داشتن اطلاعات دقیق هویتی خود و نیز کدپستی صحیح می‌توانند در این سرشماری شرکت کرده و اطلاعات خود را وارد کنند. پرسش‌های طرح شده نیز به صورت ساده است و هر فردی می‌تواند به سهولت به آن پاسخ دهد. سرهنگ نیک‌نفس درباره نحوه ثبت‌نام اینترنتی در سرشماری خاطرنشان کرد: سرپرستان خانوار می‌توانند با مراجعه به آدرس www.sarshomari95.ir و واردکردن اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی اعضای خانوار، شماره ملی، سن، جنس، دین، تابعیت، وضعیت سواد، مدرک تحصیلی، وضع مهاجرت، وضع فعالیت، وضع تاهل و تعداد فرزندان، نوع بیمه درمانی، شماره تلفن همراه و ثابت سرپرست خانوار، آدرس محل سکونت، کدپستی، نحوه تصرف واحد مسکونی، مساحت زیربنا، نوع اسکلت و مصالح به کار رفته در ساختمان، در این طرح ثبت‌نام کنند.
هشدار درباره کلاهبرداری فیشینگ
وی با اشاره به اینکه این نخستین‌بار است که سرشماری کشور در بستر اینترنتی صورت می‌گیرد، افزود: کاربران آدرس سایت سرشماری را خود در آدرس‌بار وارد کنند و از ورود به سایت سرشماری از طریق لینک‌های متفرقه مانند سایت‌های تبلیغاتی، پیام‌های تلگرامی، سایت‌های و منابع غیررسمی و ایمیل‌های ناشناس و مشکوک خودداری کنند، چراکه ورود از طریق لینک‌های متفرقه احتمال دارد کاربران را در دام کلاهبرداران و سایت‌های فیشینگ بیندازد.
سرهنگ نیک‌نفس یادآور شد: با توجه به طراحی خوب سایت، ورود کاربران به سایت و تکمیل اطلاعات راحت است و شهروندان می‌توانند هم از طریق گوشی‌های هوشمند و هم از طریق سیستم‌های کامپیوتری متصل به اینترنت به سایت واردشده و نسبت به تکمیل فرم‌های مربوط اقدام کنند. رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتای ناجا با بیان اینکه یکی از اعضای مطلع خانواده می‌تواند با اطلاعات کارت ملی افراد خانوار و دانستن کدپستی، اطلاعات را در سایت سرشماری ثبت کند، افزود: این فرد با واردکردن کد ملی سرپرستان خانوار پس از مراجعه به سایت سرشماری، به عنوان رمز ورود، اطلاعات خانوار را وارد کرده و پس از تایید نهایی، کد آماری را از طریق سامانه یا پیامک دریافت خواهد کرد.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتای ناجا تصریح کرد: حفظ و نگهداری کد آماری مهم است، زیرا اطلاعات پاسخگویان در اینترنت براساس کد آماری بازشناسی خواهد شد و در مرحله دوم سرشماری که حضوری است و ماموران به در منازل مراجعه می‌کنند افراد تنها کد آماری دریافتی از سامانه را به مأمور سرشماری ارائه می‌دهند.
ارائه اطلاعات حساب بانکی ممنوع
سرهنگ نیک‌نفس تأکید کرد: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن چه به صورت اینترنتی و چه حضوری که از سوی مأموران سرشماری صورت می‌گیرد نیاز به دادن اطلاعات بانکی نیست و شهروندان به هیچ عنوان اطلاعات بانکی خود مانند شماره کارت، تاریخ انقضای کارت بانکی، کد اعتبارسنجی یا همان(CVV2) و رمز بانکی را در هیچ سایتی وارد نکنند. وی ادامه داد: اگر در هنگام واردکردن اطلاعات خانوار با درخواست ورود اطلاعات بانکی روبه‌رو شدند بدانند این سایت سرشماری نیست و فیشینگ است و از واردکردن اطلاعات خانوار خودداری کنند و گزارش سایت را به پلیس فتا بدهند. رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتای ناجا با بیان اینکه در طول زمان سرشماری عمومی نفوس و مسکن 95 به صورت اینترنتی پلیس فتا  سایت‌های جعلی و فیشینگ را رصد کرده و با شناسایی آنها گردانندگان این سایت‌ها را به محاکم قضایی معرفی می‌کند، افزود: شهروندان نیز در صورت برخورد با سایت‌های جعلی و فیشینگ سرشماری 95 می‌توانند از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری، بخش ارتباطات مردمی، گزارش تخلف را ارائه کنند.


Page Generated in 0/0385 sec