printlogo


کد خبر: 164236تاریخ: 1395/7/6 00:00
خلیج گرگان در سراشیبی مرگ

گروه اجتماعی: در شرایطی که مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان بر لایروبی دهانه خلیج گرگان تاکید دارد، معاون امور تالاب‌های سازمان محیط‌زیست معتقد است لایروبی و حذف تپه‌های دهانه خلیج گرگان ممکن است وضعیت این خلیج را بدتر و حتی آن را خشک کند. تالاب میانکاله و خلیج گرگان را بهشت ایران‌زمین خوانده‌اند، تالابی که نیمی از سال میزبان هزاران پرنده مهاجر گوناگون است اما با پسروی آب دریای کاسپین و موانع ایجاد شده در مسیر رودخانه‌ها این‌ تالاب در خطر است. پیش از این مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان پیشنهاد  لایروبی بخشی از دهانه خلیج گرگان را مطرح کرده بود اما معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با این موضوع مخالف است.
شمارش معکوس برای خشکی خلیج گرگان
مسعود باقرزاده‌کریمی، معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در این باره هشدار داد که لایروبی و حذف تپه‌های دهانه خلیج گرگان ممکن است به خشک شدن کامل آن منجر شود و پیش از هر اقدامی باید موضوع به طور کامل و علمی بررسی شود. اسماعیل مهاجر، مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان با اشاره به مشکلات جدی در دهانه خلیج گرگان گفته است: «عمق خلیج گرگان که در نقاط عمیق به حداکثر ۳ متر می‌رسید اکنون در اثر رژیم رسوبگذاری به یک و نیم متر کاهش پیدا کرده است و به همین دلیل به سرعت به سمت نابودی پیش می‌رود». مهاجر تاکید کرد: اگر کارهای عاجل و فوری انجام نشود خلیج گرگان نیز سرنوشتی مانند دریاچه ارومیه پیدا خواهد کرد. وی پیشنهاد کرد بخش‌هایی از کانال خوزینی و دهانه چپاقلی که محل تبادل آب میان خلیج و دریای کاسپین است لایروبی شود تا جریان گردش آب در خلیج بخوبی انجام گیرد.
مخالفت با لایروبی خلیج گرگان
این در حالی است که معاون امور تالاب‌های سازمان محیط‌زیست با پیشنهاد لایروبی خلیج گرگان مخالف است. وی در توضیح مخالفتش به مهر اظهار داشت: این تحلیل به نظر من اشتباه است و به همین دلیل جلوی لایروبی را گرفتیم. مسعود باقرزاده‌کریمی، معاون امور تالاب‌های سازمان محیط‌زیست افزود: اگر ما به بهانه اینکه می‌خواهیم آب دریا به تالاب بیاید، دهانه خلیج را لایروبی کنیم نتیجه برعکس می‌شود و آب تالاب به سمت دریا می‌رود و خلیج به طور کامل خشک می‌شود.
تقاضای مهلت 4ماهه از دولت
باقرزاده کریمی یادآور شد: ما به جهانگیری معاون رئیس‌جمهور و هیات وزیران پیشنهاد دادیم ۴ ماه مهلت بدهند تا کارگروهی شاخص‌ها را به دست آورد و ببینیم داخل تالاب و خلیج دنبال چه ارتفاعی از آب هستیم.  وی با تاکید بر اینکه نباید بی‌محابا عمل کنیم، عنوان کرد: اگر وضعیت طبیعی خلیج را به هم بزنیم و آب شور به خلیج بیاید، پلانکتون‌ها، کف‌زی‌ها و گیاهان حاشیه‌ای همه از بین خواهند رفت.  
مسابقه روند خشکی با اقدامات دولتی
اکنون باید چشم‌انتظار تصویب پیشنهاد سازمان محیط‌زیست در دولت نشست و پس از 4 ماه راه‌حل‌های پیشنهادی کارگروه مربوط را شنید. صدالبته همه اینها به شرطی است که فرآیند کند و نفسگیر طی مراحل اداری برای انجام راه‌حل‌های پیشنهادی آنقدر به درازا نکشد که چیزی از خلیج گرگان
به جا نمانده باشد!
 


Page Generated in 0/0235 sec