printlogo


کد خبر: 164269تاریخ: 1395/7/6 00:00
تأکید نمایندگان مجلس بر استفاده از کارت‌‌های اعتباری برای کالای داخلی
خرید کالای خارجی خیانت به تولید است

گروه اقتصادی: با وجودی که ارائه کارت‌های اعتباری می‌تواند در بازار تولید و فروش کالاها تحرکی را به وجود آورد اما باید به این نکته مهم توجه داشت، چنانچه موجودی کارت‌های اعتباری جدید صرف خرید کالاهای خارجی در بازار شود این راهکار کمکی به تولید ملی و خروج اقتصاد از رکود نمی‌کند. در این باره رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خرید کالاهای خارجی با کارت‌های اعتباری خرید کالا را خیانت به تولید ملی دانست و گفت: برای خروج از رکود باید کمی تورم و افزایش قیمت را تحمل کرد.  محمدرضا پورابراهیمی‌داورانی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به ارائه کارت‌های اعتباری خرید کالا، گفت: با این کارت‌ها تسهیل تامین مالی خوبی در جامعه رخ داده است. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توزیع کارت‌های اعتباری خرید کالا رویکرد خروج از رکود را مدیریت می‌کند، افزود: با ارائه این کارت‌ها تحرکی را در بازار شاهد خواهیم بود. وی با تاکید بر اینکه درحوزه تامین مالی چه از طریق کارت و چه وام تا زمانی که نرخ تامین مالی درکل کشور کاهش پیدا نکند با تغییر روش‌ها کاهش سود ایجاد نمی‌شود، تصریح کرد: با تغییر روش‌های تامین مالی تغییری در اصل موضوع رخ نخواهد داد. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه باید هزینه‌های تامین مالی کاهش یابد تا نرخ سود نیز روندی کاهشی به خود بگیرد، گفت: با ارائه کارت‌های اعتباری خرید کالا افزایش قیمت تا حدودی طبیعی است.  پورابراهیمی‌داورانی افزود: ممکن است در کوتاه‌مدت عرضه نتواند متناسب با تقاضا خود را متعادل کند و به این ترتیب اثر ناشی از تعارض قیمت وجود خواهد داشت. وی با بیان اینکه در تمام دنیا برای خروج از رکود تزریق کمی تورم امری حتمی است، گفت: باید افزایش قیمت را تحمل کرد تا عرضه و تقاضا به تعادل برسد. این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به عرضه کالای خارجی در طرح ارائه کارت‌های اعتباری خرید کالا، گفت: در شرایطی که اقتصاد کشور ما دچار چالش جدی رکود شده، باید اولویت دولت سیاست‌های خروج از رکود با توجه به درون باشد و بنده با موضوع خرید کالای غیرایرانی توسط این کارت‌های اعتباری صددرصد مخالفم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حوزه ارائه کارت‌های اعتباری خرید کالا اگر سیاست انبساطی برای ترویج و تبلیغ کالای خارجی در بازار اتخاذ کنیم، خیانت به نظام است.
سود 18 درصدی کارت‌های اعتباری بالاست
عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با بیان اینکه ارائه کارت‌های اعتباری بانکی خرید کالا می‌تواند تحرکی در اقتصاد ایجاد کند، گفت: هرچند سود 18 درصدی برای این کارت‌های اعتباری بالاست اما در شرایط فعلی اقتصاد می‌تواند ثمرات خوبی برای اقتصاد به همراه داشته باشد.  محسن بیگلری با بیان اینکه سود کارت‌های اعتباری بانکی خرید کالا باید متناسب با نرخ تورم تعیین شود، افزود: با کاهش نرخ سود این کارت‌ها به طور حتم استقبال از آن افزایش خواهد یافت. نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه شرایط ارائه کارت‌های اعتباری بانکی خرید کالا باید آسان باشد تا بخش قابل توجهی از خانوارها را تحت پوشش قرار دهد، گفت: با تسهیل شرایط دریافت کارت‌های اعتباری خرید کالا به طورحتم رکود جای خود را به رونق اقتصادی خواهد داد. وی تصریح کرد: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که اقتصاد ما با توجه به توانمندی‌های درون، توان رقابت با کالای خارجی جهت به دست گرفتن بازارهای داخلی و خارجی را داشته باشد. وی یادآور شد: یکی از راهکارها برای خروج از رکود اقتصادی تشویق مردم به خرید کالاست.
ارائه کارت با سپرده‌گذاری، تخلف است
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه افرادی هم که در گذشته کارت اعتباری دریافت کرده‌اند، می‌توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان کارت مرابحه دریافت کنند، گفت: سقف سنی برای دریافت‌کننده کارت، ۱۸ سال است.  فرشاد حیدری در نشست خبری خود با خبرنگاران همه بانک‌ها را ملزم به ارائه کارت اعتباری به مردم عنوان کرد و افزود: در این زمینه بانک‌ها باید فعال عمل کنند و چنانچه میزان تسهیلات خرد آنها از حدود مشخصی پایین باشد، از سوی بانک مرکزی به آنها نمره منفی تعلق می‌گیرد ولی در عرصه رقابت بانک‌ها یکی از اصول شاخص بانکداری، مشتری‌مداری و رضایت مردم است. وی تصریح کرد: تمام قراردادهای بانک‌ها در صدور کارت‌های اعتباری یکسان خواهد بود و همان ۱۸ درصد مصوب است. به گفته حیدری، همه بانک‌ها باید در این طرح مشارکت کنند و این تکلیف بانک مرکزی به بانک‌ها بوده که حتما باید در این طرح حضور داشته باشند و ما بانک‌ها را رصد می‌کنیم. معاون نظارتی بانک مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه فروشندگانی که کارت‌های اعتباری را از طریق دستگاه‌های پوز (POS) خود با کم کردن مبلغی از مشتری نقد می‌کنند، علاوه بر دریافت نمره منفی در پرونده تسهیلات‌گیری خود باید مالیات سنگینی را نیز بپردازند، گفت: سیستم‌های نظارتی بانک مرکزی بسیار قوی است و تلاش دارد این مشکلات را به حداقل برساند البته ما در طرح اعطای کارت‌های اعتباری زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم که انگیزه شهروندان برای نقد کردن کارت‌های اعتباری به حداقل برسد. وی گفت: هیچ یک از بانک‌ها حق ندارند کارت‌های اعتباری را به شرط وثیقه در اختیار مردم قرار دهند، اگرچه آنها می‌توانند از سپرده‌هایی که مشتریان در بانک‌ها دارند، به عنوان وثیقه استفاده کنند اما ارائه کارت به شرط سپرده‌گذاری، یک تخلف است. معاون نظارت بانک مرکزی گفت: اینکه برخی عنوان می‌کنند کالاهای خارجی نباید در این طرح فروخته شود، انتقاد بجایی نیست، چرا که مردم می‌توانند مایحتاج روزانه خود را خریداری کرده و کالاهای خارجی که در سطح بازار عرضه می‌شود هم از مبادی کاملاً قانونی وارد کشور شده و هم عوارض و حقوق گمرکی را پرداخت کرده‌اند.  حیدری گفت: کارت‌های اعتباری که از گذشته در میان مردم توزیع شده هنوز هم معتبر است.


Page Generated in 0/0164 sec