printlogo


کد خبر: 164289تاریخ: 1395/7/6 00:00
علی‌اکبرصالحی:
تحریم‌هایی که قرار بود لغو شود هنوز پابرجاست

پس از گلایه‌های حسن روحانی و محمدجواد ظریف از بدعهدی آمریکا نسبت به اجرای تعهداتش در برجام، حالا علی‌اکبر صالحی هم از برآورده نشدن مطالبات ایران در برجام می‌گوید. رئیس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: برخی تحریم‌ها که در توافق هسته‌ای قرار بود لغو شود هنوز لغو نشده است. به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، علی‌اکبر صالحی که به وین سفر کرده است در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت بعضی تحریم‌ها که تحت توافق هسته‌ای قرار بود لغو شود هنوز سرجای‌شان باقی است. آسوشیتدپرس نوشت: صالحی تایید کرد تهران هنوز زیر سایه بعضی تحریم‌ها است که قرار بود براساس برجام لغو شود. وی افزود: ایران به تمام تعهدات خود در این توافق پایبند بوده اما حذف جامع و سریع تحریم‌ها در این چارچوب هنوز محقق نشده است. صالحی در صحبت‌هایش در نشست آژانس به کشور خاصی در این زمینه اشاره نکرد اما طی ماه‌های اخیر مقامات ایرانی بارها و بارها از آمریکا به دلیل مانع‌تراشی در مسیر رفع تحریم‌ها انتقاد کرده‌اند. طی روزهای اخیر و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز حسن روحانی و محمدجواد ظریف در دیدارهای خود با مقامات خارجی خواستار فشار به واشنگتن برای اجرای تعهدات خود در زمینه رفع تحریم‌ها شدند.
همزمان با اظهارات صالحی در وین، علی‌اکبر ولایتی نیز از خلافکاری آمریکا در مسیر اجرای برجام انتقاد کرد. او با اشاره به همکاری‌های اخیر ایران و روسیه گفت که روس‌ها در نشست اخیر 1+5 درباره روند اجرای برجام، از بدعهدی آمریکایی‌ها انتقاد کردند. علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات غربی‌ها که گفته بودند ایران و روسیه با حضور در سوریه مرتکب جنایات جنگی می‌شوند، گفت: آنهایی مجرمند که از تروریسم حمایت می‌کنند و ایران به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حاضر شده و همچنان حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی دولت قانونی سوریه ادامه خواهد یافت. ولایتی افزود: در حقیقت حضور ما قانونی است و کمک به دولت و ملت سوریه و جنگی است که علیه تروریست ها و تروریسمی که مورد حمایت رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و آمریکا قرار دارد،
است. وی در پاسخ به این سوال که انتقال ٣٨ تن آب سنگین از ایران به روسیه که برخی منابع خبری آن را اعلام کردند، صحت دارد یا خیر؟ تصریح کرد: مسائل فنی را بهتر است از مسؤولان مربوط سوال کنید اما رابطه ایران و روسیه دوستانه و استراتژیک و همکاری‌ها در حوزه دوجانبه و بین‌المللی رو به افزایش است؛ به طوری که در تاریخ روابط 2 کشور این نوع روابط راهبردی بی‌سابقه است. ولایتی اضافه کرد: همکاری ایران و روسیه از سوریه یک همکاری مثال‌زدنی است و مبادلات بین 2 کشور از جمله اقلام دفاعی و صنعتی رو به افزایش است و همچنین همکاری‌های بیشتری در حوزه هسته‌ای بین تهران و مسکو را شاهد هستیم. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از سوی دیگر شاهد حمایت‌های سیاسی و بین‌المللی روسیه از جمهوری اسلامی ایران و همچنین متقابل هستیم و ما به آینده روابط 2 کشور خوش‌بین و امیدوار هستیم. وی خاطرنشان کرد: در اجلاس اخیری که کشورهای 1+5 داشتند، روسیه در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا و خلاف‌هایی که در انجام تعهدات‌شان کردند از خواسته‌های بحق ایران حمایت کرده است.


Page Generated in 0/0059 sec