printlogo


کد خبر: 164297تاریخ: 1395/7/6 00:00
آمریکا بزرگ‌ترین بدعهدی‌ها را در برجام انجام داد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برجام توافقی بین ایران و گروه 1+5 است و آمریکایی‌ها نیز یکی از اعضای آن محسوب می‌شوند که تاکنون بیشترین و بزرگ‌ترین بدعهدی‌ها را انجام داده‌اند. به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به اینکه آیا برجام یک تعهد اخلاقی است یا یک تعهد مستند و حقوقی و اگر یک قرارداد محکم است چه نیازی به قول و خواهش دارد، گفت: ایران از هیچ کشوری خواهش نمی‌کند بویژه از ایالات متحده و این عبارتی که شما به عنوان خواهش به کار بردید درست نیست.
وی با بیان اینکه می‌توانیم برجام را به یک قرارداد تشبیه کنیم، مثلاً قراردادی بین 2 شرکت یا موسسه امضا می‌شود و در این پروسه یک طرف به دلایلی به تعهدات خود عمل نمی‌کند، افزود: طرف مقابل به خاطر این بدعهدی تذکر می‌دهد و خواسته خود را از طرق مختلف و با ابزارهای متفاوت اعلام می‌کند.
قاسمی تصریح کرد: برجام توافقی بین ایران و گروه 1+5 است و آمریکایی‌ها نیز یکی از اعضای آن محسوب می‌شوند که تاکنون بیشترین و بزرگ‌ترین بدعهدی‌ها را انجام داده‌اند. در مذاکرات اخیر (کمیسیون برجام) به آنها تذکر و هشدار داده شد و بر این موضوع تأکید شد تمام طرف‌ها باید به تعهدات خود به صورت پیگیر و همه‌جانبه عمل کنند. ما منتظر هستیم آنها درباره بدعهدی‌ها تجدیدنظر کنند و اینکه این مسأله چه موقع رخ می‌دهد باید منتظر ماند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در حل بحران سوریه و مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این بحران 5‌ساله، گفت: ‌موضع ایران در این ارتباط و نقشش در حل این بحران روشن است. جایگاه ایران در منطقه خاورمیانه و تحولات این حوزه مشخص و برجسته است. قاسمی تصریح کرد: هیچ‌گونه تفاهم و توافقی بدون حضور ایران در سوریه رخ نمی‌دهد و در واقع شدنی و اجرایی نیست و همانطور که گفتم جایگاه ایران در منطقه و سوریه کاملاً روشن است. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و روسیه و همکاری‌های 2 کشور در ارتباط با مبارزه با تروریسم و حل بحران سوریه نیز، بیان کرد:‌ روابط ما با روسیه روابطی خاص و نزدیک است و حتی در مواقعی می‌توان از لفظ راهبردی استفاده کرد.
 


Page Generated in 0/0385 sec