printlogo


کد خبر: 164768تاریخ: 1395/7/15 00:00
مایک پنس و تیم کین به نمایندگی از ترامپ و کلینتون مناظره کردند
چالش ضعیف‌ترین معاونان کاخ سفید

تک مناظره معاونان اعتبار خاصی برای نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ارمغان نیاورد. مایک پنس، فرماندار ایندیانا و معاون دونالد ترامپ و تیم کین، سناتور ویرجینیا و معاون هیلاری کلینتون دوشنبه شب ساعت 21 به وقت ایالت ویرجینیا در دانشگاه لانگوود با یکدیگر رودررو شدند اما هیچکدام وزن و توان اینکه افکار عمومی را بیش از رؤسای‌شان تحت تاثیر قرار دهند نداشتند تا جایی که می‌توان گفت فارغ از اینکه کدامیک از 2 نامزد اصلی به کاخ سفید راه خواهند یافت، معاون رئیس‌جمهور آینده آمریکا یکی از ضعیف‌ترین‌ها طی دهه‌های معاصر خواهد بود. در این مناظره 2 طرف بارها وسط حرف یکدیگر پریده و نظم برنامه را به هم زدند که این موضوع سبب شد برخلاف مناظره قبلی بین هیلاری و ترامپ، موضوعات پراکنده‌ای وارد جریان اصلی بحث شود. این اتفاق انتقاد «ایلین کیهانو» میزبان این مناظره و شبکه سی‌بی‌اس نیوز را به دو طرف به خاطر عدم پاسخگویی کامل به سوال‌ها و عدم احترام به طرف مقابل در پی داشت. پنس و کین هر کدام تقریبا به مدت 10 دقیقه به ارائه برنامه‌های تیم انتخاباتی خود درباره 9 موضوع اصلی شامل اقتصاد، تروریسم، مهاجرت، امنیت سایبری، سیاست خارجی و... پرداختند.
بحث داغ فرار مالیاتی ترامپ
پیش‌بینی می‌شد در این برنامه که به طور زنده از 7 شبکه تلویزیونی اصلی آمریکا پخش مستقیم می‌شد، مایک پنس به خاطر خبر داغ فرار مالیاتی 2 دهه‌ای ترامپ زیر فشار زیادی قرار بگیرد و عملا پنس برای دفاع از رئیسش مکررا مجبور شد از نامزد جمهوری‌خواهان بویژه سابقه مالیاتی او دفاع کند. پنس گفت دونالد ترامپ یک کاسبکار است، نه سیاستمدار حرفه‌ای و در پاسخ به این سوال کین که چرا ترامپ برگه‌های مالیاتی خود را منتشر نمی‌کند، پاسخ داد: «ترامپ کسب‌وکاری به ارزش میلیاردها دلار راه انداخته و ده‌ها هزار شغل ایجاد کرده است». وقتی کین در ابتدا صحبت را آغاز کرد و اولویت دموکرات‌ها را بهبود معیشت مردم آمریکا دانست، همتای جمهوری‌خواهش در مقابل دوران وزارت خارجه کلینتون را عامل تشدید بحران خاورمیانه و گستاخی روسیه دانست و گفت: «اکنون آمریکا در جهان تضعیف شده و اقتصاد نابسامانی دارد».
سناتور کین هم در عوض پیش‌بینی کرد طرح ترامپ برای کاهش مالیات ثروتمندان کشور را وارد رکود خواهد کرد. او سپس اظهارات ترامپ درباره زنان، سیاهپوستان و مساله محل تولد باراک اوباما را توهین‌آمیز دانست. در واکنش، پنس اظهارات کلینتون درباره نیمی از هواداران ترامپ را توهین‌آمیز دانست. همچنین در واکنش به حملات متعدد همتایش به ترامپ به خاطر ستایش از ولادیمیر پوتین- رئیس‌جمهور روسیه- از سیاست خارجی دولت اوباما انتقاد کرد و گفت: «سوریه درحال فروپاشی است.» البته او متعاقبا خواستار حمله مستقیم آمریکا به دولت سوریه شد. پنس در عین حال همچنین باج 7/1 میلیارد دلاری واشنگتن به ایران را زیر سوال برد.
کلینتون محاکمه شود
انتقاد دیگر معاون ترامپ به تخریب پلیس توسط کلینتون بود. او سپس با اشاره به استفاده کلینتون از یک سرور و آدرس شخصی برای مبادله ایمیل‌های محرمانه در زمان تصدی وزارت خارجه به کین گفت: «اگر پسر من یا شما اینگونه مثل هیلاری کلینتون با اطلاعات محرمانه برخورد می‌کرد، در دادگاه نظامی محاکمه می‌شد». او خواستار محاکمه نامزد دموکرات‌ها شد. کین هم به نوبه خود اعلام کرد ترامپ لیاقت فرماندهی ارتش آمریکا را ندارد و اینکه فقط رئیس او هیلاری است که می‌تواند از پس تروریسم برآید. معاون ترامپ همچنین درباره گسترش روابط ایران و روسیه هشدار داد. در حالی که پنس معتقد به استفاده از توان نظامی برای متوقف کردن کره‌شمالی هسته‌ای بود اما کین می‌گفت باید پکن را برای کنترل پیونگ‌یانگ زیر فشار گذاشت. در نهایت پنس سیاست‌های کلینتون درباره زنان از جمله آزادی سقط جنین را زیر سوال برد.

 


Page Generated in 0/0130 sec