printlogo


کد خبر: 164771تاریخ: 1395/7/15 00:00
چهارگوشه

در قندوز هنوز هم جنگ است
مقامات افغانستان می‌گویند درگیری‌های سنگینی میان طالبان و نیروهای ارتش در شمال این کشور از زمان حمله این گروه به شهر قندز برای سومین روز متوالی ادامه دارد. قاسم جنگل باغ، رئیس پلیس ولایتی افغانستان می‌گوید، طالبان از صبح روز چهارشنبه حملات تازه‌ای را علیه نیروهای افغان از شرق و جنوب آغاز کرده است. این شهر سال گذشته به دست نیروهای طالبان افتاد که نیروهای افغانستان با کمک حملات هوایی آمریکا توانستند آنها را از شهر خارج کرده و کنترل شهر را در دست بگیرند.

بحران شاهین میان قطر و قزاقستان!
پرنده شاهین، محبوب تمیم بن حمد، امیر قطر که از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدیه گرفته بود در جریان سفرش به قزاقستان هنگامی که در انبار گمرک این کشور نگه داشته شده بود، به دلیل شرایط نامناسب تلف شد و همین امر موجب اختلافاتی میان مسؤولان قزاقستانی و بحران دیپلماتیک بین 2 کشور شد. مسؤولان قطر یادداشت اعتراضی را تنظیم کرده و برای طرف قزاقستانی ارسال کردند اما سفارت قزاقستان تا این لحظه از پاسخگویی به این نامه و ارائه  توضیحات خودداری کرده است.

تظاهرات ضد‌آمریکایی در کره‌جنوبی
روز چهارشنبه بالغ بر 1000 تن از معترضان کره جنوبی در تظاهراتی در شهر سئول شرکت کرده و اعتراض‌شان را به استقرار سامانه دفاع موشکی «تاد» آمریکا در منطقه سئونگجو اعلام کردند. معترضان که اهل شهر گیمچئون بودند به این موضوع که با استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در نزدیکی شهر آنها به دلیل وجود یک رادار بسیار قدرتمند در این سیستم، سلامت مردم منطقه و محصولات کشاورزان آنجا به خطر می‌افتد اعتراض کردند.


غول اینترنتی  در خدمت دستگاه جاسوسی آمریکا
یاهو حساب‌تان را تفتیش می‌کند
یاهو با دستور آژانس‌های جاسوسی آمریکا  یکی از عظیم‌ترین برنامه‌های تفتیش اطلاعات شخصی کاربران در فضای مجازی را به راه انداخته است. به گزارش رویترز، این غول اینترنتی صدها میلیون حساب ‌ایمیل کاربران را در سال 2015 بررسی کرده و حتی به صورت محرمانه برای تفتیش‌ ایمیل‌ها براساس اطلاعات درخواستی مقامات اطلاعاتی آمریکا نرم‌افزار خاصی تهیه کرده است که قابلیت جست‌وجو میان تمام پست‌های الکترونیکی ایمیل‌های کاربران را دارد. چندین تن از کارکنان پیشین یاهو فاش کرده‌اند که تفتیش ‌ایمیل کاربران این شرکت در قالب دستوری محرمانه به تیم حقوقی این شرکت از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)  و اف‌بی‌آی صورت گرفته ‌است. شرکت یاهو نیز تنها به این واکنش کلی اکتفا کرده که «یاهو یک شرکت تابع قانون است و براساس قوانین آمریکا عمل می‌کند». البته این واکنش رسمی معنایی جز تایید جاسوسی یاهو از کاربرانش برای آمریکا ندارد، چرا که این شرکت چندی پیش از دسترسی هکرهای تحت حمایت دولت واشنگتن‌ به 500 میلیون حساب کاربری در سال 2014 شکوه کرده بود. از طرف دیگر مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک نیز مدعی شده بود دستگاه اطلاعاتی آمریکا، شرکت‌های اینترنتی را برای استفاده از اطلاعات شخصی کاربران‌شان زیر فشار گذاشته‌اند. پاتریک تومی، یکی از وکلای اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «کاملاً ناامیدکننده است که یاهو این دستور نظارت گسترده را به چالش نکشیده ‌است، زیرا کاربران روی ایستادگی شرکت‌های فناوری مقابل درخواست جاسوسی حساب می‌کنند». خبر جاسوسی یاهو، بار دیگر افشاگری‌های ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا را در اذهان عمومی زنده کرد. او 3 سال پیش گفته بود این آژانس با در اختیار داشتن ابزارهای پیشرفته و پیچیده، اطلاعات عموم مردم جهان از جمله شهروندان آمریکایی شامل تماس‎های تلفنی و ارتباطات اینترنتی را جمع‌آوری می‌کند.


Page Generated in 0/0055 sec