printlogo


کد خبر: 166388تاریخ: 1395/8/2 00:00
پیشروی نیروهای عملیات آزادسازی موصل تا کرانه‌های دجله
بغداد توافق با ترکیه را تکذیب کرد

در حالی‌که در پنجمین روز نبرد آزادسازی موصل در اکثر محورهای جنگ تقریبا آرامش حکمفرما بود، ارتش عراق از بامداد دیروز، شنبه عملیات برای به‌دست گرفتن شهرهای مهم اطراف موصل را آغاز کرده که گام نهایی برای رسیدن به دروازه‌های این شهر محسوب می‌شود. براین اساس، روز گذشته ارتش عراق در راستای نبرد نهایی علیه داعش در شهر موصل، مرکز استان نینوا، وارد شهرستان استراتژیک حمدانیه در شرق موصل شده و مقر فرمانداری این شهرستان را آزاد کرد. همچنین درگیری در این شهر همچنان ادامه دارد.  حمدانیه به دلیل نزدیکی با شهر موصل در واقع کلید آزادی این شهر محسوب می‌شود و براساس برنامه‌های ارتش عراق در آینده مهم‌ترین جبهه برای ورود نیروهای عراقی به شهر موصل خواهد بود. یک عضو شورای استانداری نینوا اعلام کرد، نیروهای عراقی شنبه شهر قراقوش در شهرستان حمدانیه را آزاد کردند و تعدادی داعشی را از پای درآوردند. ارتش عراق همچنین شهرستان تلکیف در شمال موصل را محاصره کرد تا عملیات آزادی آن از چنگ داعش را آغاز کند. نیروهای پلیس فدرال عراق در ادامه عملیات آزادسازی موصل، روستای السفینه را آزاد کردند و به حاشیه رود دجله در جنوب غرب موصل رسیدند. گروه رسانه جنگ روز گذشته اعلام کرد، نیروهای مشترک تکاور و الحشدالشعبی به سمت منطقه تجاری در شمال موصل که در نزدیکی روستای فلیفل در نینوا قرار دارد پیشروی کرده‌اند. علاوه بر این در محور تل اسقف در شمال موصل نیز پیشمرگ‌ها حملاتی را آغاز کرده‌اند. آنگونه که به نظر می‌رسد ارتش عراق به دنبال به سرانجام رساندن مرحله دوم عملیات خود یعنی کنترل بر شهرهای مهم اطراف موصل و آمادگی برای حمله نهایی به شهر ۱/۵ میلیون نفری موصل است. فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد نیروهای مسلح عراقی از آغاز عملیات موصل تاکنون ۹۵ خودروی بمب‌گذاری شده، ۳۵۲ بمب، چند انبار سلاح، 4 خودروی بمب‌گذاری شده و تجهیزات و مواد منفجره دیگر را منهدم کرده‌اند. به گفته فرماندهی عملیات مشترک عراق این نیروها همچنین ۴۷۳ داعشی را از پای درآورده و ۲۲ تن را بازداشت کرده‌اند. از سوی دیگر، یک منبع مسؤول عراقی ادعای مقامات آمریکایی درباره توافق بغداد – آنکارا درباره نقش ترکیه در نبرد موصل را تکذیب کرد. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا جمعه مدعی شده بود آنکارا و بغداد درباره نقش ترکیه در شهر موصل به توافقی اولیه دست یافته‌اند. وی نقش ترکیه در نبرد علیه داعش در سوریه و عراق را تایید کرده بود. این خبر پس از سفر کارتر به آنکارا و ملاقات با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور، بن‌علی یلدریم نخست‌وزیر و فکری ایشک وزیر دفاع ترکیه اعلام شد. این در حالی است که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق روز شنبه در افتتاحیه نهمین اجلاس شورایعالی مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: ترکیه نیروهای خود را برای جنگ علیه داعش اعزام نکرده، بلکه این اقدام به هدف توسعه نفوذ است. وی افزود: ترکیه بدون دعوت، ما را با اعزام نیرو‌هایش تهدید می‌کند، درحالی که قبلا کمک به ما برای مقابله با داعش را نپذیرفته بود. العبادی تأکید کرد: ترکیه با اعطای سلاح مناسب و درخواست شده مخالفت کرد؛ این کشور در حال نبرد علیه داعش نیست، بلکه در حال نبرد برای توسعه دایره نفوذ خود است.
پایان عملیات کرکوک
در حالی که شورای استانداری کرکوک از پایان عملیات در کرکوک خبر داد، پیشمرگ‌ها با پیشروی‌هایی در این استان تمام گروگان‌ها را آزاد کردند. نخست وزیر عراق نیز به منظور تحت تعقیب قرار دادن باقیمانده‌های داعش نیروهای بیشتری به این استان اعزام کرده است. شورای استانداری کرکوک اعلام کرد، عملیات امنیتی که صبح جمعه در پی حمله افراد مسلح داعش به تعدادی ساختمان امنیتی و خدماتی صورت گرفت با کشته شدن تمام افراد مسلح و آزادی گروگان‌ها خاتمه یافت. ریبوار طالبانی، رئیس شورای استان کرکوک آمار نهایی کشته‌های این عملیات را ۴۶ تن اعلام کرد که در میان آنها نیروهای امنیتی کرد (آسایش) و کارمندان نیروگاه برق الدبس بودند، در حالی که ۱۳۳ تن نیز در این عملیات زخمی شدند.

توهم اردوغان عود کرد
در حالی که مقامات بغداد می‌گویند عراق برای آزادسازی موصل از دست داعش نیازی به نیروهای آنکارا ندارد، رئیس‌جمهور ترکیه ادعایی صدام‌گونه را مطرح کرده است. رجب طیب اردوغان که توهمش دوباره عود کرده بود مدعی شد که «موصل از نظر تاریخی متعلق به ترکیه است». رئیس‌‎جمهور ترکیه در ادامه تنش‌های این کشور با عراق دیروز شنبه در اظهاراتی گفته که «موصل از نظر تاریخی متعلق به ترکیه است.» حال آنکه موصل زمانی تحت قلمرو پادشاهی عثمانی بوده که هیچ ارتباطی به جمهوری ترکیه امروزی ندارد.
 


Page Generated in 0/0050 sec