printlogo


کد خبر: 166390تاریخ: 1395/8/2 00:00
وزیر تجارت کانادا:
اتحادیه اروپا از قرارداد بستن عاجز است

اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل با ناکامی مطلق خاتمه یافت و نه تنها این اتحادیه نتوانست توافق تجاری با کانادا را به تصویب برساند، بلکه در اجماع بر سر تحریم روسیه نیز به نتیجه‌ای نرسید. شکاف‌های بزرگ و آشکار در داخل اتحادیه اروپا کار را به جایی رسانده که یک منطقه از کشور کوچک بلژیک، یک پیمان اقتصادی بین‌قاره‌ای را ناکام گذاشت. توافقنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و کانادا موسوم به «ستا» CETA به‌خاطر مخالفت نماینده منطقه والونی شکست خورد.
«پل منیت» رئیس منطقه والونی بلژیک که در مذاکرات جمعه با امتیازهای ویژه به این منطقه در ازای رای مثبتش به ستا مخالفت کرده بود، دلیل مخالفت سرسختانه خود را چنین شرح داد: «متن کنونی برای ما قابل پذیرش نیست. روشن گفتم و باز هم تکرار می‌کنم ما با نظام حل و فصل اختلافات مشکل داریم. شرکت‌های چندملیتی که در حقیقت شرکت‌های کانادایی نیستند و تنها مقرشان در آنجاست، می‌توانند از این سیستم سوء‌استفاده کنند، چرا که پیشرفت‌ها در این زمینه راضی‌کننده نیست». 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین دولت فدرال بلژیک موافق این توافقنامه بودند اما از آنجا که منطقه فرانسوی‌زبان والونی بلژیک در تصمیمات نهایی این کشور حق رای دارد و پارلمان والونی به «ستا» رای مخالف داده بود، این توافقنامه به  تصویب نرسید. کابینه کانادا روز جمعه اعلام کرد آخرین شانس مذاکرات میان دولت والونی و وزارت تجارت بین‌المللی کانادا در پی امتناع فرانسوی‌زبان‌های بلژیک از تصویب توافقنامه بدون نتیجه پایان یافت. به گزارش شبکه یورونیوز، کریستیا فریلند، وزیر تجارت کانادا پیش از ترک بروکسل به خبرنگاران گفت: «برای من و کانادا مسلم شد اتحادیه اروپا نمی‌تواند قراردادهای بین‌المللی ببندد آن هم با کشوری مثل کانادا که ارزش‌هایش مانند ارزش‌های اروپایی است. کانادا ناامید شد و من هم واقعا ناامید شدم».
در همین رابطه مهم‌ترین نشریه آلمان در تحلیلی از عجز و ناتوانی این اتحادیه در برابر کوه عظیمی از مسائل نوشت.
هفته‌نامه اشپیگل با اشاره به مسائل بی‌شماری که اتحادیه برابر آن قرار دارد از جمله جنگ سوریه، بحران پناهندگان،  مساله خروج انگلیس از اروپا و قرارداد تجارت آزاد با کانادا موسوم به ستا نوشت: اروپا درمانده و عاجز در برابر مسائل بزرگی قرار دارد! مثلا به نوشته اشپیگل در نشست اخیر بروکسل «از نظر ایراد کلمات قدرتمندانه درباره اقدامات روسیه در سوریه هیچ کم‌وکاستی وجود نداشت... اما در پایان حتی تهدید تحریم دیپلماتیک در جهت روسیه قرار نگرفت و در این راستا اشاره‌ای به مسکو نشد». در ادامه این هفته‌نامه نوشت: «در نشست بروکسل مساله سوریه مانند شامی روی میز قرار داشت اما  در جریان بحث‌ها در بروکسل این مساله واضح شد که اقدامات تنبیهی جدید علیه روسیه از حمایت اکثریتی در اروپا برخوردار نیست. از محافل دیپلماتیک در بروکسل شنیده می‌شد فرانسه و انگلیس با این تحریم‌ها موافق بودند اما مجارستان، یونان و بویژه ایتالیا از مخالفان سرسخت چنین اقدامی بودند. همچنین وزیر خارجه آلمان نیز پیش از این درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه ابراز تردید کرده و اظهار داشته بود تهدید تحریم به هیچ‌کس در حلب سوریه کمکی نمی‌کند. همچنین صدراعظم آلمان نیز بعد از پایان نخستین روز نشست بروکسل موضع محتاطانه‌ای را در این راستا اتخاذ و تاکید کرد: «البته همه اقدامات در دستور کار قرار خواهد داشت اگر بمباران‌های روسیه همچنان ادامه یابد. از طرف دیگر در اتحادیه اروپا این درخواست وجود دارد که یک همکاری خوب با روسیه حفظ شود. ما بخشی از اوراسیا هستیم، روسیه به اروپا تعلق دارد حتی اگر تصور روسیه از خود در حال حاضر نه در جهت شراکت با ما بلکه در جهت گسترش نفوذش باشد». به گفته اشپیگل «سوریه تنها یکی از مسائل بزرگ موجودی است که اتحادیه اروپا در آن در حال حاضر بیشتر نقش تماشاچی را ایفا می‌کند».
 


Page Generated in 0/0053 sec