printlogo


کد خبر: 166400تاریخ: 1395/8/2 00:00
استفاده خودروسازان از یک ترفند قدیمی
گران کردن خودرو زیرسایه اختلاف قیمت کارخانه تا بازار

گروه اقتصادی: اختلاف قیمت خودروها در بازار و کارخانه، ترفندی است که سال‌هاست دو خودروساز بزرگ کشور از آن سود برده و توانسته‌اند با این ابزار خودروهای خود را به هر قیمت که می‌خواهند بفروشند. زیر سایه این ترفند، افزایش قانونی قیمت‌ها جا خوش کرده که خودروسازان در سال جاری با تبلیغ اینکه افزایش قانونی قیمت‌ها را اجرا نکرده‌اند تلاش دارند به مردم بگویند قصد گران کردن محصولات خود را ندارند اما حقیقت چیز دیگری است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل با بیان اینکه بازار خرید و فروش خودروهای جدید داغ شده است، گفت: اختلاف قیمت در این خودروها به مرز ۱۴ میلیون تومان هم رسیده است.  سعید مؤتمنی با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش خودروهای جدید تا حدودی خوب است، اظهار داشت: اما نکته قابل تأمل در قیمت این خودروها این است که اختلاف قیمت‌ها از کارخانه تا بازار به 14 میلیون تومان هم رسیده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت کارخانه‌ای رنو کپچر 105 میلیون تومان است، افزود: اما این خودرو با اختلاف قیمت 11 تا 14 میلیون تومانی در بازار به فروش می‌رسد. هایما اس7 هم در کارخانه 79 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده اما در بازار با اختلاف حدود 7 میلیون تومانی با قیمت 86 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل اضافه کرد: قیمت کراس‌اوور H30 در کارخانه 45 میلیون تومان است اما در بازار با اختلاف 8 تا 10 میلیون تومانی با قیمت 53 تا 55 میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین برلیانس H320 با اختلاف 7 میلیون تومانی با قیمت 57 میلیون و 500 هزار تومان در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.
مؤتمنی در ادامه با بیان اینکه مزدا تیپ 4 117 میلیون تومانی کارخانه در بازار با قیمت 123 میلیون تومان به فروش می‌رسد، تصریح کرد: رنو ساندرو «استپ‌وی» در کارخانه 52 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده اما در بازار با اختلاف 8 میلیونی با قیمت 60 میلیون تومان به فروش می‌رسد البته در قیمت نهایی این خودروها باید هزینه پلاک‌گذاری را هم محاسبه کرد. وی درباره قیمت محصولات دیگر شرکت‌های خودروساز هم گفت: تقاضا در این محصولات کم است و افزایش قیمت‌ها زیاد نیست. البته در  خودروی دنا قیمت کارخانه 42 میلیون و 500 هزار تومان است اما با رشد 3میلیون و 500 هزار تومانی در بازار 45 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.  رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تصریح کرد: پژو پارس هم با رشد 2 میلیون تومانی در بازار 37 میلیون تومان معامله می‌شود. پژو 405 نیز در کارخانه 29 میلیون و 38 هزار تومان است اما در بازار با قیمت 30 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. تیبا هم با رشد بیش از یک‌میلیون تومانی از قیمت کارخانه که 24 میلیون و 850 هزار تومان است با قیمت 25 میلیون و 100 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.
شل کن سفت‌کن‌های ایران‌خودرو
در بخشنامه فروش آبان‌ماه محصولات ایران‌خودرو، افزایش قیمت ۳ خودرو برای سومین‌بار ابلاغ شد اما همچنان زمانی برای اجرای آن اعلام نشده است. در این ابلاغیه قیمت پژو 206 تیپ 5 با کیسه هوای راننده و سرنشین، سنسور دنده عقب، تهویه اتوماتیک، آینه جانبی و شیشه بالابر برقی و یورو 4 بهینه معادل 37 میلیون و 100 هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت سمند ال‌ایکس بنزینی مالتی‌پلکس با کیسه هوای راننده و سرنشین، رینگ فولادی و یورو 4 بهینه معادل 30 میلیون و 500 هزار تومان مشخص شده است. البته در بخشنامه ایران‌خودرو آمده است افزایش قیمت پژو 206 و سمند فعلاً اجرا نمی‌شود. در عین حال در فروش آبان این شرکت، قیمت پژو 405 دوگانه‌سوز به 30 میلیون و 800 هزار تومان افزایش یافته که رشد 300 هزار تومانی را نسبت به قیمت قبلی نشان می‌دهد. هرچند در حال حاضر این محصول به دلیل توقف پلاک‌گذاری، تولید نمی‌شود. ایران‌خودرو یک بار نیز در خرداد امسال این قیمت‌ها را برای پژو 206 تیپ 5 و سمند ال‌ایکس سال به نمایندگی‌ها ابلاغ و اعلام کرده این افزایش قیمت از ابتدای تیرماه اعمال می‌شود اما این اتفاق نیفتاد و پژو 206 تیپ 5 تاکنون به قیمت 36 میلیون و 848 هزار تومان به مشتریان عرضه شده است. همچنین قیمت سمند ال‌ایکس سال بنزینی مالتی‌پلکس در آن زمان 30 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده بود که قرار بود این قیمت از تیرماه اعمال شود اما این اتفاق نیز عملی نشد. این قیمت‌ها یک بار دیگر نیز در مهرماه به نمایندگی‌های ایران‌خودرو ابلاغ شد اما باز هم اجرای آن منوط به اعلام این شرکت خودروساز شده بود. قیمت فعلی پژو 206 تیپ 5 معادل 36 میلیون و 848 هزار تومان و سمند ال‌ایکس بنزینی معادل 30 میلیون و 290 هزار تومان است. گفتنی است، ایران‌خودرو در حالی در حدود 2 ماه اخیر در بخشنامه فروش خود به نمایندگی‌های فروش، قیمت 2 محصول خود را حدود ۳۰۰ هزار تومان افزایش داده که همزمان قید کرده قیمت‌های جدید هنوز اعمال نشده و این 2 محصول همچنان با قیمت‌های پیشین عرضه خواهد شد.
منتظر واکنش ایران‌خودرو هستیم
از سوی دیگر معاون بازاریابی و فروش سایپا با اشاره به مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت 606/2 درصدی تندر90 و پارس تندر به فارس گفت: اکنون تصمیمی برای این افزایش قیمت نداریم اما درباره تیبا 2 با نصب آپشن‌های جدید افزایش قیمت را اعمال می‌کنیم. رضا تقی‌زاده درباره افزایش 8/1 درصدی قیمت محصولات گروه سایپا اظهار داشت: مصوبه اخیر شورای رقابت درباره قیمت‌گذاری محصولات سایپا در واقع همان مصوبه
4 خرداد این شوراست و تغییری در این‌باره نیفتاده است. وی تصریح کرد: سایپا مصوبه قبلی شورای رقابت را برای یک تعداد محصولات مانند سایپا 131،‌ سایپا 132، سایپا 111 و تیبا اعمال کرد اما درباره تیبا 2، تندر 90 و پارس تندر افزایش قیمتی را اعمال نکرد؛ تیبا 2 مجوز افزایش 86/0 درصدی را از شورای رقابت دارد و سایپا قصد دارد افزایش قیمت این خودرو را با نصب یکسری آپشن‌ها انجام دهد. تقی‌زاده درباره پارس تندر و تندر90 نیز گفت: در این‌باره با توجه به وضع بازار و شرایط رقبا عمل خواهیم کرد، بنابراین تصمیمی برای افزایش قیمت این
2 محصول نداریم. وی با بیان اینکه در حال حاضر سایپا 141 تولید نمی‌شود و قصد داریم خودروهای جدید را جایگزین این محصول در خط تولید کنیم، ادامه داد: تا پایان سال جاری، محصولات گروه ساینا از جمله ساینا هاچ‌بک و تیبا اتوماتیک در خط تولید سایپا 141 جایگزین خواهند شد. گفتنی است، شورای رقابت 3 روز پیش سقف مجاز افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو را افزایش داد و بر این اساس، سقف افزایش قیمت برای محصولات ایران‌خودرو به طور میانگین از 81/1 درصد به 98/1 درصد رسید. طبق اعلام مرکز ملی رقابت پژو 206، رانا، تندر، پژو پارس و سمند ال‌ایکس به ترتیب مجوز بیشترین  افزایش قیمت را دریافت کردند.

 


Page Generated in 0/0064 sec