printlogo


کد خبر: 166401تاریخ: 1395/8/2 00:00
اخبار

برنج تایلندی می‌آید
واردات برنج تایلندی باید به تایید سازمان غذا و داروی ایران برسد با این حال قیمت برنج تایلندی کمتر از نصف قیمت برنج هندی است و می‌تواند برای قشرهای آسیب‌پذیر جامعه مناسب باشد. علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت‌وگو با تسنیم، درباره خرید برنج از تایلند پس از سفر روحانی به این کشور اظهار داشت: کالاهای مصرفی از هر کشوری که قرار باشد به ایران وارد شود باید مورد پذیرش سازمان غذا و داروی ایران نیز باشد و با توجه به اینکه قیمت برنج تایلندی پایین است، می‌تواند برای قشرهای آسیب‌پذیر جامعه مناسب باشد. وی تصریح کرد: قیمت این برنج خیلی ارزان‌تر از برنج‌های هندی است، به‌طوری ‌که اگر قیمت هر تن برنج هندی 700 دلار باشد، برنج تایلندی 300 دلار است.

قیمت مصرف‌کننده شکر؛ 2720 تومان
مجری طرح چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیشنهاد این وزارتخانه برای نرخ خرید تضمینی چغندر قند۳۰۰ تومان است، گفت: طبق اعلام شورای چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی، شورای اقتصاد قیمت شکر را برای مصرف‌کننده هر کیلو ۲۷۲۰ تومان تعیین کرد. علیرضا یزدانی در گفت‌وگو با صداوسیما با اشاره به اینکه قیمت شکر نرخ مصوب و تعزیراتی است و اصناف مجوز فروش با قیمت بالاتر را ندارند، افزود: در ماه‌های گذشته قاچاقچیان و دلالان شکر نوساناتی را در بازار این محصول ایجاد کردند. یزدانی با اشاره به اینکه امسال ۶ میلیون تن چغندرقند در کشور تولید می‌شود، گفت: تاکنون نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن چغندرقند کشت بهاره برداشت و به کارخانجات تحویل داده شده است. وی همچنین از ارائه بسته‌های تشویقی به زارعان خبر داد و افزود: به ازای هر هکتار ۴۶۰ هزار تومان یارانه بذر اختصاص می‌یابد. گفتنی است، میزان نیاز داخلی کشور به شکر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.


سود وام صادراتی ۱۱ درصد شد
در جلسه هیأت‌امنای صندوق توسعه ملی، نرخ سود تسهیلات صادراتی به ۱۱ درصد کاهش یافت. به گزارش «وطن‌امروز» هیأت‌امنای صندوق توسعه ملی به منظور جهش در صادرات غیرنفتی، نرخ سود تسهیلات ریالی از محل منابع صندوق برای صادرکنندگان را به 11 درصد کاهش داد. در این جلسه تصویب شد به منظور جهش در صادرات غیرنفتی، نرخ سود تسهیلات بانکی که به صورت ریالی و از منابع صندوق استفاده می‌شود، به 11 درصد کاهش یابد. همچنین هیأت ‌امنا تصویب کرد این نرخ سود برای مناطق محروم 4 درصد دیگر نیز کاهش یابد و معادل 7 درصد تعیین شود.


ویرایش فرم‌های سرشماری
رئیس مرکز آمار از فراهم شدن امکان ویرایش اطلاعات ثبت‌شده خانوارها در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن خبر داد. امیدعلی پارسا به مهر گفت: به مدت یک هفته، خانوارها می‌توانند تنها یک بار، اطلاعات خود را ویرایش کنند. بنابراین باید برای ویرایش اطلاعات به پایگاه سرشماری مراجعه کرده و پس از ورود کد رهگیری، اطلاعات خود را ویرایش کنند. وی افزود: هر سرپرست خانوار تنها یک‌بار می‌تواند اطلاعات خود را ویرایش کرده و به ثبت رساند بنابراین خانوارها باید در ویرایش اطلاعات دقت کنند. به گفته پارسا،
۱۱ میلیون و ۶۷ هزار و ۷۹۶ خانوار معادل ۳۷ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۳۰ نفر برابر با  4/46 درصد مردم ایران در سرشماری نفوس و مسکن امسال به صورت اینترنتی شرکت کرده‌اند. همچنین رئیس مرکز آمار ایران رشد اقتصادی و اشتغال کشور را به ترتیب 4/4 و 4/3 درصد اعلام کرد و افزود: ضریب جینی سال 1394 در مناطق شهری یک صدم بالا رفته است. پارسا با بیان اینکه یک میلیون و 340 هزار نیروی فعال در دوره بهار 1394 تا بهار 1395 افزوده شده است، گفت: در این دوره 740 هزار شاغل و 540 هزار بیکار به جمعیت اضافه شده است. وی با بیان اینکه این مرکز می‌تواند 3 نوع تحلیل داشته باشد که شامل توصیفی، تبیینی و علمی است، افزود: این مرکز وارد تبیین علمی نمی‌شود. پارسا با اشاره به اینکه در حال گذار از ارائه آمار تولیدی از بانک مرکزی به مرکز آمار ایران هستیم، افزود: رسالت گذر از آمار سنتی به مدرن در تمام برنامه‌های توسعه ذکر شده است. به‌ گفته وی مرجعیت مرکز آمار ایران الزامات خاص خود را دارد که باید تلاش کنیم در چشم‌انداز، مرکز آمار یگانه مرجع آمار رسمی در منطقه باشد.


Page Generated in 0/0069 sec