printlogo


کد خبر: 166624تاریخ: 1395/8/6 00:00
پشت پرده برکناری « فانی» از زبان وزیر اسبق آموزش‌وپرورش
فرار از شفافیت در صندوق فرهنگیان!

گروه اجتماعی: «رئیس‌جمهور توضیح دهد که چه افرادی در اختلاس و سوءاستفاده‌ها دست داشتند و چه کسانی حامی این افراد بودند که آنها منصوب شدند و چه اقداماتی برای برخورد با آنها صورت گرفته است».محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش‌وپرورش با بیان این مطلب به فارس اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان یک حرکت مثبتی بود تا درصدی از حقوق فرهنگیان کم شود و معادل همان را هم دولت بپردازد تا یکسری فعالیت اقتصادی صورت گیرد و کمبودهای مالی معلمان تا حدودی جبران شود. وی با بیان اینکه زمانی، ایجاد صندوق ذخیره فرهنگیان کار جدیدی بود، افزود: زمانی بانک‌های خصوصی یا نبود یا اینکه جزو اولین حرکت‌هایی بود که صندوق ذخیره فرهنگیان و بعد هم بانک سرمایه برای کمک به معلمان ایجاد شد. وزیر اسبق آموزش‌وپرورش گفت: بعدها که ما در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه توفیق خدمت پیدا کردیم، دوستانی که منصوب کردیم، موضوعات مالی مورد اشکالی را مطرح کردند که استفاده‌ها یا سوءاستفاده‌هایی صورت گرفته بود؛ دوستانی هم که  بعد از ما آمدند فعالیت‌های خوبی انجام دادند و شاهد روند رو به رشد صندوق ذخیره فرهنگیان بودیم. حتی آقای امیدعلی هنگام تحویل مدیریت، گزارش خوبی ارائه داد.
فرشیدی ادامه داد: بعد از آمدن آقایان، یکسری مسائل پیش‌ آمد که جای سوال دارد؛ اولاً افرادی که منصوب شدند در دوره‌های قبل دارای سوابق مورد اشکال بودند یا حداقل این بود که در کمک به معلمان ناموفق بودند؛ مواردی مانند اینکه با سوءاستفاده شخصی و خویشاوندسالاری، اقوام خودشان را منصوب کردند که به صورت مستند محرز شد، پس چه دلیلی داشت همان افراد به صندوق بازگردند و چه هدفی از این قضیه وجود داشت. وی افزود: اکنون واقعیات تلخی روی داده و افرادی دستگیر شدند که پیش از این منکر هر نوع ماجرایی بودند و اینک اعتبارزدایی صورت گرفته نسبت به صندوق ذخیره که متعلق به فرهنگیان است که باید حل شود، بویژه که وزیر آموزش‌وپرورش در این زمینه اصرار داشتند که به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ دهند و تحقیق، تفحص و استیضاح انجام شود. دبیرکل کانون تربیت اسلامی ادامه داد:  یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش مطرح می‌شد بحث صندوق ذخیره فرهنگیان بود اما به‌رغم اصرار وزیر آموزش‌وپرورش برای پاسخگویی، رئیس‌جمهور، وی را برکنار کرد و این موضوع این پرسش را مطرح می‌کند که چرا رئیس‌جمهور اجازه نداد آقای فانی به نمایندگان مجلس پاسخ دهد و قضایا شفاف شود. وی با بیان اینکه اتفاق ناگواری رخ داده و باید با خاطیان برخورد شود، افزود: برای انبوه پرسش‌هایی که برای معلمان ایجاد شده است، جا دارد رئیس‌جمهور به عنوان رئیس‌ دولت و اینکه این اتفاق در دولت وی رخ داده است، پاسخگو باشد. حالا که وزیر آموزش‌وپرورش نیست، رئیس‌جمهور مسؤولیت را بپذیرد و برای فرهنگیان توضیح دهد و شفاف‌‌سازی کند که چه اتفاقی افتاده است. فرشیدی اضافه کرد: رئیس‌جمهور توضیح دهد که چه افرادی در اختلاس و سوء‌استفاده‌ها دست داشتند و چه افرادی حامی این افراد بودند که آنها منصوب شدند و چه اقداماتی برای برخورد با آنها صورت گرفته است. وی ادامه داد: برخی از افرادی که در صندوق حضور داشتند، فعال سیاسی بودند و این پرسش مطرح می‌شود که آیا این انتصابات با هدف این بوده که سرمایه معلمان برای حزب خاصی استفاده شود و از آن حزب و گروه خاص حمایت شود و آیا این انتصابات هدف و قصد خاصی را دنبال کرده است؟ وزیر اسبق آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در حال حاضر شخصی که رئیس‌جمهور به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش به مجلس پیشنهاد داد، منسوب به همان طرز فکر، حزب و گروه سیاسی است و پرسشی مطرح است که چرا فرد بی‌طرفی را از نظر وابستگی به آن گروه، معرفی نکرد که به شفاف‌سازی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان کمک کند و برای احقاق حق معلمان تلاش کند.
دانش‌آموزان ابتدایی بدون متولی!
صندلی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در این وزارتخانه خالی است؛ محمد دیمه‌ور استعفا داده و هنوز کسی به عنوان جایگزین وی معرفی نشده است. این روزها و درحالی که وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شود، خبرهای خوشایندی از وزارتخانه به گوش نمی‌رسد؛ مدرسه‌ای نوساز از دانش‌آموزان گرفته می‌شود، معاون ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در محل کارش حضور ندارد، 7 میلیون دانش‌آموز ابتدایی متولی ندارند و تمام این حاشیه‌ها نشان از آشفتگی در وزارت آموزش‌وپرورش دارد که جز تشویش، نگرانی و سوءاستفاده‌های احتمالی از این آشفتگی چیزی به دنبال ندارد. دوازدهم مهرماه سال جاری نامه استعفای محمد دیمه‌ور در شبکه‌های اجتماعی و یکی از سایت‌ها منتشر شد. در این نامه آمده بود: «بنا به دلایل و مصالحی، افتخار ادامه همراهی در این مسیر نورانی و سعادت‌آفرین را ندارم». پس از انتشار این نامه خبرهایی از پذیرفته نشدن نامه استعفا توسط علی اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش سابق به گوش رسید. در همین ارتباط وزیر آموزش‌وپرورش وقت گفته بود: «به هیچ‌وجه خبر استعفای دیمه‌ور در ارتباط با استیضاح در مجلس صحیح نیست.
وی به بیماری دیابت مبتلاست و سال گذشته خانواده‌اش به بیرجند رفتند و به تنهایی در تهران زندگی می‌کرد که چند روز گذشته اعلام کرد با این وضعیت نمی‌تواند ادامه کار دهد و به هیچ عنوان استعفای وی مورد موافقت قرار نگرفت». اما بیست‌وهشتم آبان‌ماه، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش با تصمیم حسن روحانی از سکانداری وزارت آموزش‌وپرورش کنار رفت و روز گذشته، خبر استعفای دیمه‌ور و جایگزینی صادق‌پور، مدیرکل آموزش ابتدایی به جای وی به گوش رسید. همچنین خبرهایی از سوی برخی افراد که در وزارت آموزش‌وپرورش حضور دارند و بیشتر در جریان امور هستند شنیده می‌شود که دیمه‌ور از یک ماه پیش رفته است. در همین ارتباط، صادق صادق‌پور گفته است: «بنده سرپرستی معاونت ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش را نپذیرفته‌ام». در حال حاضر نیز خبری رسمی از کناره‌گیری دیمه‌ور در پرتال وزارت آموزش و پرورش بارگذاری نشده است.
 


Page Generated in 0/0165 sec