printlogo


کد خبر: 166628تاریخ: 1395/8/6 00:00
بودجه صداوسیما باید از تبلیغات مستقل شود!

دکتر حجت‌الله عبدالملکی: براساس قانون بودجه سال 95، سازمان صداوسیما باید بیش از 60 درصد از هزینه‌های خود را از درآمدهای اختصاصی (که عمدتا شامل تبلیغات می‌شود) تامین کند. این رقم حدود 1200 میلیارد تومان خواهد بود اما وابستگی بودجه رسانه ملی (به عنوان بزرگ‌ترین رسانه و مهم‌ترین نهاد فرهنگ‌ساز جامعه) به تبلیغات بازرگانی، قطعا ضد اقتصاد مقاومتی ارزیابی می‌شود.
اولا - بخش عمده این تبلیغات متوجه محصولات خارجی است. با الزام رسانه ملی به کسب چنین درآمدی، این رسانه عملا به پایگاه تبلیغاتی کالاهای خارجی تبدیل می‌شود، کما اینکه هم‌اکنون اینگونه است!
ثانیا - یکی دیگر از روش‌های جذب درآمد، تولید برنامه‌های مشارکتی است، برنامه‌هایی که تامین کننده مالی (اسپانسر) گاهی خود را ذی‌حق می‌داند به هر قیمتی مخاطب جذب کند برای کسب درآمد. به همین منظور گاهی از آیتم‌ها و تکنیک‌هایی استفاده می‌شود که باعث تخریب فرهنگ اقتصادی جامعه می‌شود (از جمله مسابقاتی شبیه به بخت‌آزمایی و ترویج فرهنگ یک‌شبه پولدار شدن، تخریب فرهنگ کار و...). بماند که در بسیاری موارد اسپانسر می‌خواهد حتی در آیتم‌های هنری (مثل انتخاب بازیگر، شکل کارگردانی، سناریو و...) هم دخالت کند!
ثالثا - در تبلیغات محصولات داخلی نیز در بسیاری موارد اتفاقی که می‌افتد، ترویج مصرف‌گرایی‌های بی‌حد و حصر و القای ارزش مصرف زیاد است که این هم در تعارض با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرد.
3 مساله بالا سبب می‌شود اقتصاد مقاومتی و اهداف و منافع ملی صدمه جدی ببیند که جزئیات آن بماند برای بعد.
بدین ترتیب دولت با وابسته کردن بودجه این سازمان به تبلیغاتی که همه می‌دانند چقدر مخرب است، در ازای یک صرفه‌جویی حدودا 1200 میلیارد تومانی (که معادل تنها 3/0 درصد بودجه عمومی کشور است؛ یعنی کمتر از نیم درصد بودجه کل) خسارتی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند که به اعتقاد بنده، بیش از 50 هزار میلیارد تومان در سال است!
(یعنی برای 3/0 درصد صرفه‌جویی در بودجه دولتی، خسارتی معادل 20 درصد کل بودجه کشور به اقتصاد ملی وارد می‌شود یعنی یک خسارت 60 برابری که کاملا غیرعاقلانه است). در سال‌هایی که درس «نظام اقتصادی صدر اسلام» را تدریس می‌کردم به خاطر دارم در اسناد تاریخی می‌خواندم
پیامبر اعظم(ص) با پرداخت حقوق مکفی به مبلغان دینی نمی‌گذاشتند قشر فرهنگ‌ساز جامعه وابسته به دیگرانی باشند که بخواهند «فرهنگ جامعه را بر مبنای سودشان تنظیم کنند...» بماند که اینجا مساله تسلط بیگانگان بر اقتصاد کشور اسلامی هم مضاعف است... لاجرم کل بودجه بزرگ‌ترین نهاد فرهنگساز کشور باید از بیت‌المال (بودجه عمومی کشور) تامین شود. و البته لزوم صرفه‌جویی در سازمان صداوسیما هم روشن است.


Page Generated in 0/0113 sec