printlogo


کد خبر: 167236تاریخ: 1395/8/18 00:00
نمی‌توانیم بگوییم زغال سفید است!

امیر استکی: مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در نمایشگاه مطبوعات گفته برخی مطبوعات منتقد از منافقین و ضد انقلاب کپی می‌کنند. چندین نکته درباره این سخن گهربار به دهان می‌رسد که گفتن آنها خالی از لطف نخواهد بود. بالاخره وقتی یک دولت ژست پذیرش آزاداندیشی می‌گیرد دیگر معنی نمی‌دهد 4 تا رسانه منتقد را که همه‌جوره هم در مضیقه‌اند، بیاید و منافق هم بخواند. همین که یارانه مطبوعات را براساس قرب و بعد به دولت تقسیم می‌کنند و آگهی‌های دولتی را هم سخاوتمندانه فقط به آنهایی می‌دهند که بچه‌های خوبی هستند و معتدل‌الرویه‌اند، برای تحت فشار قرار دادن رسانه‌های منتقد کافی نیست و باید حتما سوزن تهمت نفاق را هم به تنشان فرو کنید؟! البته این جدیدترین شتک بزرگواران اعتدالی است و خب! همانگونه که همه می‌دانیم و ما بهتر می‌دانیم نخستین آنها نیست و آخرین هم نخواهد بود و رئیس‌جمهور هر وقت که عصبانی شود حتما از خجالت ماها در خواهد آمد و ما بی‌سوادان جدیدا منافق شده را بیشتر و بیشتر به جهنم حواله خواهد داد. از این ناله پرسوز و گداز که بگذریم می‌رسیم به آن نکاتی که گفتیم درباره این درفشانی به ذهن می‌رسد.
اول اینکه اگر کمی وجدان داشته باشیم به روشنی می‌بینیم جهان زیست منافقان و اپوزیسیون جمهوری اسلامی آنجا که به چه باید کرد می‌رسد، بیشتر با تجدیدنظرطلبان و اصلاح‌طلبان داخلی هماهنگی دارد تا با نیروهای وفادار به انقلاب! و بر هیچ‌کس هم پوشیده نیست نمایندگی سیاسی این طیف به اصطلاح اصلاح‌طلب در داخل کشور را فعلا دولت تدبیر و امید به دست دارد و رسانه‌های وابسته به این جریان، براساس همان جهان زیست بیشتر به کار حمایت از دولت محترم یازدهم مشغولند و آنجا هم که مجیز دولت گرامی را نمی‌گویند به دلمشغولی‌های همیشگی خودشان می‌پردازند و از همان چیزهایی صحبت می‌کنند که همه سال‌های پس از انقلاب به دنبال آن بوده‌اند و خب! دال مرکزی همه آنها هم «تغییر بنیادی ساختار نظام سیاسی کنونی» است و پرواضح است که این بیشترین قرابت را با خواسته همان منافقین و مخالفان خارج‌نشین مذکور دارد و این یعنی در تحلیل نهایی شما هستید که قرابتی با آنها به هم زده‌اید و ما بی‌سوادان مرتجع مستحق ته جهنم نسبتی با این منورالفکری دینی و غیردینی نمی‌توانیم داشته باشیم! اگر نخواهیم راه دوری برویم همین اخیرا را می‌توان گوشزد کرد که در مساله سوریه که یک مساله راهبردی است نه تاکتیکی هم، رسانه‌های حامی شما خواستار «برجام سوریه» شده بودند که خود می‌دانید چه خیانت بزرگی است! اینکه در پژوهش‌های رسانه‌ای مشخص شده بالغ بر 50 درصد مسائل مختلف در سوژه و جهت‌گیری رسانه‌های حامی دولت با رسانه‌های ضد انقلاب مثل بی‌بی‌سی، العربیه، صدای آمریکا، دویچه‌وله و... همپوشانی دارند هم موید همین استدلال ما است. آنجا که ضرورت‌های سرمایه‌داری الیگارشیک با گسترش پیوندهای لیبرالیستی و روادارانه گره خورده است و تمام تلاش شما در معنای موسع آن، این است که چگونه پوستین ارثی‌تان را به این شاکله جدید بخورانید، پرواضح است که موجب قرابت و همصدایی شما با بوق‌های رسانه‌ای مبلغ این ارزش‌های جهان سرمایه‌داری کنونی خواهد شد.
دوم اینکه آیا فساد 8 هزار میلیاردی کار خوبی است؟ مسلما نه! این را چه از ما بپرسید و چه از هر کس دیگری همین را خواهد گفت و ما مقصر این نیستیم که در زیرمجموعه مدیریتی شما چنین خطایی رخ داده است و  اینکه انتظار داشته باشید ما بگوییم «زغال سفید است» چون بعضی‌های دیگر می‌گویند زغال سیاه نیست، انتظار نابجایی است و خودتان هم که فکرش را بکنید متوجه می‌شوید. این باید باعث تشکر شما از امثال ماهایی باشد که بی‌چشمداشت در حال گوشزد کردن عیوب و ایرادات طریقه حکمرانی شما هستیم و نباید باعث شود هر چه به ذهن‌تان رسید به دهان‌تان هم برسد و اینگونه منتقدان را بنوازید. بالاخره همین که همه جوره حمایت‌مان نمی‌کنید برای فشار آوردن به ما کفایت نمی‌کند که حالا گشته‌اید و بدترین فحش در دنیای فکری ما را یافته‌اید و نثارمان می‌کنید و به ما تهمت نفاق می‌زنید! سوم اینکه همین که معاون حقوقی رئیس‌جمهور چنین حرفی می‌زند هم خودش گویای مسائل مهمی است. اینکه انتقادها اینقدر برای دولت سنگین و نابخشودنی باشد که به مساله معاونت حقوقی رئیس‌جمهور تبدیل شده باشد حاکی از این است که رویه دولت در برخورد با منتقدان برخورد حقوقی است و نه برخورد رسانه‌ای! یعنی وقتی در ذهن دولتمردان اینگونه است که این منتقدان بی‌سواد همان منافقینند پس قطعا مجازیم هرگونه برخورد حقوقی را با آنها انجام دهیم و کاری بکنیم که وقت‌شان به رفع و رجوع شکایات دولت از آنها پر شود و کمتر فرصت تمرکز روی ناکارآمدی و نقاط ضعف دولت را داشته باشند و بالاخره می‌شود کاری کرد که همین دنیا را برای‌شان جهنم کرد، جایی که از قبل به آنجا حواله شده‌اند!
 


Page Generated in 0/0065 sec