printlogo


کد خبر: 167255تاریخ: 1395/8/18 00:00
مراسم تودیع و معارفه وزرای قدیم و جدید وزارت 13 میلیونی حاشیه‌های مهمی داشت
واقعیت‌های تلخ این روزهای آموزش‌وپرورش

گروه اجتماعی: مراسم تودیع و معارفه وزرای جدید و قدیم وزارت آموزش‌وپرورش با حاشیه‌ها و اظهارنظر‌های مهم و البته تلخ از سوی فانی و دانش‌آشتیانی همراه بود. فانی از وضعیت پرداخت‌ها به معلمان سخن گفت و دانش‌آشتیانی نقاط ضعف و دردهای مزمن آموزش و پرورش  را یادآور شد.
وزیر سابق آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در فیش حقوقی کارکنان دولت پرداخت‌هایی وجود دارد که یک ریال آن در فیش حقوقی معلمان وجود ندارد، گفت: در سال ۹۴ سهم اعتبارات غیرپرسنلی آموزش‌وپرورش نسبت به سال ۹۲ کاهش یافت. علی‌اصغر فانی، وزیـر سابق آموزش‌وپرورش اظهار کرد: آموزش‌وپرورش در سال 92 را باید تحلیل کرد، اقدامی که در سال 91 اتفاق افتاد اجرای نظام 3/3/6 بود، نظامی که به موجب سند تحول بنیادی باید شکل می‌گرفت اما خیلی بد اجرا شد. وی افزود: تحول در نظام آموزش‌وپرورش باید از پایه اول ابتدایی شکل می‌گرفت اما به یکباره از پایه ششم آغاز شد و اجرای ناقص نظام 3/3/6عوارض فراوانی داشت و هنوز دارد.
تبعیض حقوق معلمان با سایر سازمان‌ها
تسنیم در این باره نوشت: وزیر سابق آموزش‌وپرورش اظهار کرد: تبعیض حقوق معلمان با کارکنان سایر سازمان‌ها نیز از سایر مشکلات بود به‌گونه‌ای که با رشد تورم 40درصدی حقوق معلمان در سال 92، 11 درصد رشد داشت. همچنین در این سال با کسری 4 هزار میلیارد تومانی بودجه مواجه بودیم. وی بیان کرد: با وجود این مشکلات زمانی که وزارت آموزش‌وپرورش را تحویل گرفتم زمینه‌سازی برای فعالیت‌های دولت در این حوزه را آغاز کردم و نخستین اقدام ایجاد آرامش در وزارتخانه بود، چرا که 107 هزار مدرسه در سراسر کشور داشتیم که باید آرامش در فضای آنها حاکم می‌شد.
واقعیتی تلخ
وزیر سابق آموزش‌وپرورش افزود: باید این واقعیت تلخ را بگویم که سهم اعتبارات غیرپرسنلی از کل اعتبارات آموزش‌وپرورش از 6/1 درصد در سال 92 به یک درصد در سال 94 کاهش یافت و حال تصور کنید با یک درصد اعتبارات غیرپرسنلی چه می‌توان کرد.
وی افزود: بنده تنها وزیری بودم که نیروی انسانی را 100 هزار نفر کاهش دادم و تمام وزرا نیروی انسانی را افزایش دادند اما باید توجه داشت بدون نیروی انسانی با انگیزه هیچ اقدام مثبتی در آموزش‌وپرورش رخ نمی‌دهد.
فانی بیان کرد: حذف فاصله دریافتی معلمان با سایر کارکنان دولت باید اجرایی شود، در احکام تفاوتی میان معلمان با سایر کارکنان دولت نیست اما در فیش حقوقی کارکنان سایر دستگاه‌ها پرداخت‌هایی وجود دارد که یک ریال آن در فیش حقوقی معلمان وجود ندارد.
وزیر سابق آموزش‌وپرورش مطرح کرد: بنده از آقای جهانگیری می‌خواهم در این رابطه به آموزش‌وپرورش کمک کند، بسیاری از معلمان روزانه بیش از 150 کیلومتر رفت و آمد می‌کنند اما حتی یک ریال بابت ایاب و ذهاب دریافت نمی‌کنند، در حالی که یک کارمند در تهران هزینه ایاب و ذهاب دریافت می‌کند.
دردهای مزمن آموزش‌وپرورش
این در حالی است که وزیر جدید آموزش‌وپرورش هم در مراسم تودیع و معارفه اظهارات مهمی را بیان کرده است، به باور آشتیانی آموزش‌وپرورش گرفتار مسائل و مشکلات جاری ساختاری، بودجه و ساماندهی نیروی انسانی است.
 فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی وزیر آموزش‌وپرورش بر نگاه جدید به مدیریت آموزش‌وپرورش تاکید کرد و افزود: این تغییر نگاه در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد اما مهم این است که شروع کنیم و آیندگان ادامه دهند. وی ادامه داد: آموزش‌وپرورش گسترده و پیچیده و دچار دردهای مزمن است، از داخل و بیرون به آموزش‌وپرورش انتقاد دارند و نگاه انتقادی علیه همه چیز و همه در آموزش‌وپرورش حاکم است و ضروری است یک تغییر نگاه و بینش ایجاد کنیم. وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه مهارت‌های زندگی باید در مدرسه و در کلاس درس و همه دروس آموزش داده شود، افزود: باید بستری را فراهم کنیم که این مهارت‌ها شکل بگیرند و باید از دوره ابتدایی آغاز کنیم.
دانش‌آشتیانی کنکور را بلای بزرگی دانست که نصیب سیستم آموزش‌وپرورش شده است و گفت: بازار سیاه آموزش در این قسمت فعال است و بشدت از اینکه می‌بینم حتی در دبستان کتب کنکور توزیع می‌شود رنج می‌برم زیرا فشار زیادی به دانش‌آموز و اولیا وارد می‌کند.


Page Generated in 0/0109 sec