printlogo


کد خبر: 167284تاریخ: 1395/8/18 00:00
چهارگوشه

دیدار فرستاده اسد با عون
فرستاده رئیس‌جمهور سوریه روز گذشته با رئیس‌جمهوری جدید لبنان در بیروت دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، منصور عزام وزیر امور ریاست‌جمهوری سوریه به عنوان فرستاده بشار اسد با میشل عون دیدار کرد. در این دیدار علی عبدالکریم، سفیر سوریه در لبنان نیز حضور داشت. میشل عون دوشنبه گذشته به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور لبنان انتخاب شد. بشار اسد نیز شامگاه دوشنبه در تماس تلفنی با میشل عون، انتخاب وی را به عنوان رئیس‌جمهور جدید لبنان تبریک گفت.

شورش در زندانی در مرکز انگلیس
عصر یکشنبه،‌ زندانیان زندان بدفورد،‌ در مرکز انگلیس بعد از شورش کنترل بخش‌هایی از این زندان را از دست نیروهای امنیتی و زندانبان‌ها خارج کردند. مقامات دولت انگلیس مدعی شدند در همان ساعات نخست، به شورش در زندان بدفورد که 200 زندانی در آن مشارکت داشتند، پایان داده‌اند. دولت انگلیس بعد از آن خبر شورش در زندان بدفورد را علنی  کرد که یکی از انجمن‌های زندانبان‌ها در انگلیس هشدار داد ممکن است در زندان‌های انگلیس حمام خون به راه بیفتد.

عمیق‌تر شدن اختلاف‌ مصر و عربستان
دامنه اختلاف‌های عربستان و مصر از اختلاف اصولی آنها بر سر بحران‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و یمن فراتر رفته و بیش از پیش در حال عمیق‌تر شدن است. سعودی‌ها نارضایتی خود از دولت عبدالفتاح سیسی را با متوقف کردن کمک‌های اقتصادی بویژه توقف فروش فرآورده‌های نفتی ابراز کرده‌اند. طبق اعلام وزیر نفت مصر، شرکت دولتی آرامکوی عربستان- بزرگ‌ترین شرکت نفت جهان- به شرکت دولتی نفت مصر اطلاع داده که فروش فرآورده‌های نفتی به قاهره را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

آماده‌باش گسترده ناتو از ترس روسیه
ناتو به بهانه رشد تهدیدهای روسیه علیه غرب، نزدیک به
300 هزار نیروی خود را به حالت آماده‌باش درآورده است. در حالی که ناتو از زمان فروپاشی شوروی بودجه دفاعی و سرمایه‌گذاری روی ارتش را کاهش داده، روسیه توانمندی‌های نظامی خود را تقویت کرده و سالانه صدها مانور و رژه برگزار می‌کند. آدام تامسون، نماینده دائم انگلیس در ناتو برآورد کرده است که در حال حاضر
180 روز طول می‌کشد تا نیرویی متشکل از 300 هزار پرسنل مستقر شود.


تظاهرات جهانی کردها علیه اردوغان
سرکوب منتقدان و شخصیت‌های سیاسی کرد در ترکیه، خشم سراسری علیه دولت رجب طیب اردوغان را برانگیخته است. این اعتراضات گسترده پس از آن انجام شد که مقام‌های ترکیه‌ای دستور بازداشت
۹ کارمند دیگر روزنامه جمهوریت و تعداد بیشتری از مقام‌های حامی کردها را صادر کردند. اعتراضات خشونت‌آمیز دیگری هم در سایر شهرهای ترکیه برگزار شد. دست‌کم
۱۰ معترض در آنکارا، 5 تن در آنتالیا و 7 تن در استانبول بازداشت شدند. گفتنی است، حزب دموکراتیک خلق‌ها، بزرگ‌ترین حامی سیاسی کردها، روز گذشته از تحریم نشست‌های پارلمان ترکیه خبر دادند. علاوه بر این کردها عصر روز شنبه در سایر کشورها هم علیه سیاست‌های اردوغان دست به اعتراض زدند. این اعتراضات در سایر کشورها از جمله در لندن انگلیس و آتن یونان با حضور هزاران کرد مقابل سفارت ترکیه برگزار شد. حدود ۳۰۰ معترض کرد هم در بروکسل بلژیک، ۲۰۰۰ تن در پاریس فرانسه، ۲۰۰۰ نفر در اشتوتگارت و نیز شهر کلن آلمان به خیابان‌ها آمدند. در تحولی دیگر از ترکیه، فرودگاه آتاتورک استانبول، صبح دیروز در پی حادثه تیراندازی موقتا تعطیل شد.

حمله به کنسولگری ترکیه در فرانسه
یک منبع پلیس فرانسه از حمله کوکتل مولوتوفی به کنسولگری ترکیه در شهر نانت طی روز یکشنبه خبر داد. در پی این حمله، نیروهای پلیس فرانسه بلافاصله در محل کنسولگری حاضر شدند و تحقیقات در این باره را آغاز کردند. طی هفته‌های اخیر چندین تظاهرات در شهر نانت و رن در اعتراض به اقدام دولت آنکارا در بازداشت شماری از رهبران و نمایندگان حزب دموکراتیک خلق در ترکیه، برگزار شده است.
 


Page Generated in 0/0116 sec