printlogo


کد خبر: 167422تاریخ: 1395/8/22 00:00
گلایه‌های وزیر بهداشت از عدم تأمین اعتبارات طرح تحول سلامت
هاشمی: در دولت بعد نیستم

گروه اجتماعی: «وزیر بهداشت دولت دوازدهم نخواهم بود اما تمام برنامه‌های وزارت بهداشت را تکمیل شده تحویل وزیر بعدی می‌دهم».
به گزارش تسنیم، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات با بیان این مطلب و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در دولت دوازدهم در صورتی که حتی رئیس‌جمهور باقی بماند شما وزیر بهداشت خواهید بود؟ عنوان کرد: بنده همیشه پایبند به صحبت‌هایم هستم. هاشمی در پاسخ به این پرسش که این به معنای آن است که دیگر وزیر بهداشت دولت دوازدهم نخواهید بود، این موضوع را تایید کرد و افزود: البته تمام کارها و برنامه‌های طرح تحول سلامت را به طور کامل انجام خواهیم داد و این وزارت را به وزیر بعدی می‌سپارم.
وی با اشاره به تکمیل برنامه‌های طرح تحول سلامت از جمله افزایش بیش از 20 هزار تخت بیمارستانی و واحدهای زایمان طبیعی و همچنین تکمیل پرونده الکترونیک بهداشت ایرانیان خاطرنشان کرد: روزهای پس  از وزارت برای من روزهای سختی خواهد بود، چرا که در کشور ما بویژه در عرصه سیاسی این موضوع باب شده است که همه مشکلات و کمبودها را بر گردن مسؤول قبلی می‌اندازند اما با این حال شکرگزار و خوشحالم دل رهبر انقلاب را با کمک همکارانم و اعتماد مردم در حوزه سلامت شاد کردم.
پشت وزارت بهداشت را خالی نکنند!
قاضی‌زاده در پاسخ به این پرسش که چرا نوبخت که همیشه یکی از مشوقان اصلی طرح تحول سلامت بوده است، هم‌اکنون به این طرح انتقاد دارد و همچنین پشتوانه فکری طرح تحول سلامت چه بوده است؟ گفت: طرح تحول سلامت طرحی نو و متعلق به نظام است و همه از رهبر انقلاب گرفته تا تمام گروه‌های سیاسی و در عین حال مجلس و دولت از آن حمایت کردند، این طرح در هیأت وزیران تصویب و بخشی از آن مثل تعرفه‌ها در شورایعالی بیمه و وزارت رفاه با حضور بیمه‌ها تایید و در سازمان مدیریت کارشناسی شد.
وی افزود: سازمان‌هایی که باید از این طرح حمایت کنند مشخص هستند، وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت مسؤول تأمین مالی طرح و وزارت بهداشت مجری آن است و لازم است به حمایت از این طرح ادامه دهند و پشت وزارت بهداشت را خالی نکنند.
طرح تحول مشکلاتی دارد
وزیر بهداشت افزود: طرح تحول سلامت به بن‌بست نرسیده و تنها مشکلاتی دارد که امیدوارم هرچه زودتر برطرف شود و باید گفت این مشکلات نیز مربوط به خود طرح نمی‌شود، همه یعنی استانداران، نمایندگان و بویژه مردم از آن راضی هستند البته باید گفت این رضایت نسبی است چون به واقع کشور ما نتوانست بعد از انقلاب عدالت مورد انتظار را در حوزه سلامت در تمام کشور ایجاد کند. وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که چرا سیاسیونی که حامی طرح تحول سلامت بوده‌اند هم‌اکنون به مخالفان آن تبدیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: بنده از آقای نوبخت (رئیس کمیسیون بهداشت مجلس) شنیدم که همه از طرح حمایت و تعریف می‌کنند، این طرح هم در مجلس و هم در خارج از آن مورد حمایت است اما آنچه برای ما مهم‌تر است رضایت مردم است که وجود دارد و امیدوارم ادامه یابد. هم‌اکنون 3 سال از عمر دولت گذشته و چند ماه دیگر از خدمت ما نمانده است، آنچه برای ما مهم است ادامه طرح است و بهتر است همه بدانند مردم در حوزه بهداشت و درمان فشار زیادی را تحمل نمی‌کنند.
بدهی 4 هزار میلیاردی تأمین اجتماعی
وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که آقای نوربخش گفته‌اند بدهی بیمه‌ها به وزارت بهداشت زیاد نیست و اینها همه جوسازی رسانه‌ای است، گفت: مبلغ بدهی بیمه مشخص است البته باید بدانیم تأمین اجتماعی این رقم‌ها برایش زیاد نیست ولی 4 هزار میلیارد برای وزارت بهداشتی که بدهی زیادی به پزشکان، داروخانه‌ها و پیراپزشکان و آزمایشگاه‌ها دارد رقم قابل توجهی است.
وی افزود: می‌توانیم به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها مراجعه و از آنها پرسش کنید که چند وقت است دریافتی نداشته‌اند؟ از اول امسال تاکنون مردم حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کرده‌اند اما تا امروز ما بابت بدهی خود از بیمه‌ها رقمی دریافت نکرده‌ایم یا نوربخش چنین چیزی را نگفته است احتمالا به نحوی دیگر بیان شده است البته باید دانست این بدهی در مقایسه با بیمه سلامت کمتر است. وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که دلیل غیبت یک ماهه شما در هیأت دولت چه بوده است، اظهار داشت: بنده بسیاری از اوقات حضور ندارم اما این موضوع به دلیل ماموریت‌ها و بازدیدهای داخلی کشور است و مشکل خاصی در دولت وجود ندارد. دولت یکپارچه است، کار انجام می‌دهد و باید بدانید که کار اجرایی سخت است و مشکلات زیادی در بخش‌های گوناگون دولتی وجود دارد که مهم‌ترین آنها پول است که امیدوارم بدهکاران ما زودتر این بدهی را بپردازند تا ما هم از شرمندگی طلبکاران خود بیرون آییم.
وی در پاسخ به این پرسش که طلب‌ها کی وصول می‌شود، گفت: وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه باید سریع‌تر مشکلات خود را با عرضه اوراق قرضه به بازار حل کنند و هم‌اکنون مشتریان جدی برای این اوراق وجود دارد که اگر این کار انجام شود ظرف یکی، دو هفته آینده بدهی پرداخت می‌شود و تا اندازه زیادی مشکلات حل خواهد شد البته باید بگویم لازم است تامین اجتماعی بدهی خود را پرداخت کند و ضرورت دارد اقدام جدی از طرف وزیر و سازمان برنامه و بودجه صورت گیرد تا ما بتوانیم بدهی خود را به بخش خصوصی، آزمایشگاه و داروخانه‌ها بپردازیم. داروخانه‌داری که یک میلیارد و خورده‌ای طلب دارد مشکلات و هزینه‌های زیادی دارد، تامین اجتماعی باید به این موارد توجه کند.


Page Generated in 0/0071 sec