printlogo


کد خبر: 167430تاریخ: 1395/8/22 00:00
نمایشگاه مطبوعات فستیوال اعتراض متقاضیان مسکن مهر و مالباختگان پدیده شاندیز، پردیسبان، مسکن برق تهران و... شد
سیف از حقیقت فرار کرد

گروه اقتصادی: آخرین روزهای نمایشگاه مطبوعات به محلی برای تجمع و اعتراض مالباختگان و مردم سرگردان از سیاست‌های مسؤولان دولتی تبدیل شد. به گزارش «وطن‌امروز» انتشار خبر تجمع مسکن مهری‌ها و اعتراض آنها به سیف و فراری دادن وی موجب شد مالباختگان سایر پروژه‌ها نیز در نمایشگاه مطبوعات دست به اعتراض بزنند. تجمع مسکن‌مهری‌ها در روز پنجشنبه و نیمه رهاکردن نمایشگاه توسط سیف بیش از سایر تجمعات رسانه‌ای شد اما جالب است که مالباختگان سایر طرح‌ها نیز به ناکارآمدی سیاست‌های مسؤولان اعتراض کردند. روز گذشته مالباختگان پدیده شاندیز، پردیسبان و همچنین تعاونی مسکن برق تهران در نمایشگاه تجمع اعتراضی داشتند. همچنین مالباختگان شرکت سایه‌گستران ایرانیان تجمع و حقوق خود را مطالبه کردند تا نمایشگاه مطبوعات امسال به فستیوال اعتراض به سیاست‌های اشتباه اقتصادی پروژه‌های کلان تبدیل شود.
سیف از چه فرار می‌کند
سیف برای دومین‌بار در6 ماه اخیر مجبور شد یک نمایشگاه را به علت اعتراض مردمی به سرعت ترک کند. به گزارش «وطن‌امروز»، متقاضیان مسکن‌مهر که تاکنون بارها در اعتراض به کندی تکمیل پروژه‌های خود به تجمع پرداخته‌اند باور نمی‌کردند تجمع‌شان در نمایشگاه مطبوعات بازخورد فراوانی داشته باشد. رئیس کل بانک مرکزی در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات به دلیل مواجهه با شعارهای متقاضیان مسکن‌مهر بازدید خود را نیمه‌کاره رها کرد و با حمایت ماموران حراست از در پشتی نمایشگاه خارج شد. ولی‌الله سیف در بازدید از بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات در جریان بازدید از غرفه‌های رسانه‌ها با اعتراض جمعی از متقاضیان مسکن‌مهر روبه‌رو شد به طوری که این متقاضیان مانع از حضور وی در غرفه‌ها شده و خواستار پاسخگویی رئیس کل شدند.  متقاضیان مسکن‌مهر حضور یافته در نمایشگاه که علیه دولت و بانک مرکزی شعار می‌دادند بیش از 100 تا 200 نفر برآورد شدند و با پلاکاردها و شعارهایی نظیر «مسکن‌مهر ما کو»، «نزول‌خوار»، «نزول‌ده دشمن دین و قرآن»، «پول ما را نمی‌دهند»، «پول ما را دزدیدند» و «مسکن ما را نمی‌دهند» اعتراض خود را نشان دادند. بر این اساس بسیاری از متقاضیان مسکن‌مهر از سال 90 تاکنون با پرداخت 32 تا 42 میلیون تومان برای ساخت مسکن‌مهر در فازهای مختلف هنوز نتوانسته‌اند مسکن خود را دریافت کنند و مسؤولان به آنها گفته‌اند از 10 تا 30 میلیون تومان دیگر باید واریز کنند. در این‌باره یکی از متقاضیان عنوان می‌کند: مسکن‌مهر در دولت قبل 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما 3 سال است که مابقی آن تکمیل نشده و اکنون قسط خانه‌ای را می‌دهم که هنوز نمی‌دانم وجود خارجی دارد یا خیر.  فرد دیگری در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: هنوز انتخاب واحد نکرده‌ام و می‌گویند می‌خواستید وام نگیرید که قسط ندهید.  این اعتراضات در حالی بود که شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت تا بازدید سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی از سوی متقاضیان مسکن‌مهر با چالش جدی روبه‌رو شود به‌طوری که اجازه ورود به غرفه‌ها به رئیس‌کل داده نشد و با حاکم شدن فضای متشنج در نمایشگاه، ماموران حراست سیف را از در‌های پشتی نمایشگاه به بیرون هدایت کردند. در این تجمع خبرنگار یک پایگاه خبری نیز به علت انجام وظیفه آن هم در نمایشگاه مطبوعات بازداشت شد. بازداشت عکاس- خبرنگار یک پایگاه خبری آن هم به علت اطلاع‌رسانی جای تعجب داشت و نشان داد دولتی‌ها حتی تاب ثبت حقایق را هم ندارند! ولی‌الله سیف به جای شنیدن حرف حساب مسکن‌مهری‌ها فرار از شنیدن حقیقت را بر قرار ترجیح داد تا دومین بار در 6 ماه اخیر باشد که به علت تجمعات به سرعت نمایشگاهی را ترک می‌کند. در تابستان امسال و در جریان نمایشگاه بانک، بورس و بیمه سیف مجبور شد به علت تجمع سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج نمایشگاه را نیمه‌کاره ترک کند. سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج بیش از یک سال است که سرگردان هستند و هنوز سرنوشت سپرده‌های آنها در ابهام به سر می‌برد.
مسکن‌مهری‌ها در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم کمتر روز خوش دیده‌اند. دولتی‌ها انواع انتقاد و توهین و اعتراض را حواله طرحی که بسیار به آن امید بستند کردند و همان‌طور که انتظار می‌رفت این پروژه‌ها به کندی هر چه بیشتر پیش می‌رود. هفته گذشته در جریان بازدید مسؤولان  از مسکن‌مهر پردیس متقاضیان با آنها درددل کردند تا جایی که موجب شد نماینده مردم تهران از مسکن‌مهری‌ها بابت این همه سرگردانی عذرخواهی کند.  جلسه مشترک مسؤولان و متقاضیان مسکن‌مهر در پردیس برگزار شد و در آن، مردم توجیه مسؤولان درباره گرفتن پول اضافی را نپذیرفتند.
 آبفا در پردیس هیچ ‌کاری نمی‌کند
حبیب‌الله طاهرخانی، عضو شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و معین ویژه پردیس اظهار کرد: این مورد یک تعهداتی بین طرفین بوده و در ادامه با موافقت 2 وزیر تعهداتی ایجاد شد و ملزم به اجرایی شدن آن شدیم. طاهرخانی تصریح کرد: در بخش مسکن‌مهر وزارت نیرو در پردیس کاری انجام نمی‌دهد و همه مسؤولیت‌ها متوجه شرکت عمران است، آن هم به دلیل صورتجلسه‌ای که بین وزرای راه‌وشهرسازی و نیرو به امضا رسیده رخ داده و وزارت نیرو این مسؤولیت‌ها را به عهده گرفته است. وی ادامه داد: در این تفاهمنامه شرطی نیز آمده که در این صورت دیگر هزینه انشعاب فاضلاب اخذ نشود که این هم دچار تناقض شده و مسؤولان آبفا اعلام کردند ما هزینه انشعاب نمی‌گیریم بلکه هزینه نصب و کنتور اخذ می‌شود که این اختلافات باعث مشکلاتی در این حوزه شده است.
متقاضیان مسکن‌مهر به مسؤولان چه گفتند؟
به گزارش فارس در شهرستان پردیس، محبوبه طاعت‌جو متقاضی مسکن‌مهر پردیس دیروز در جلسه مسؤولان با متقاضیان درباره دریافت معوقات خود از شرکت عمران خطاب به مدیرعامل آبفای شرق استان تهران اظهار داشت: متقاضیان مسکن‌مهر 4 سال در به دری را تحمل می‌کنند، در ماه‌های اخیر نیز وزارت راه‌وشهرسازی، مجلس و... شاهد حضور متقاضیان مسکن‌مهر بودند که به دنبال احقاق حق خود هستند. وی خطاب به نماینده وزارت نیرو گفت: آیا وزارت نیرو کمبودی در داخل خود دارد؟ اگر اینگونه است، به حمید چیت‌چیان وزیر نیرو بگویید متاسفم که درایت شما به جایی رسیده که دست‌تان در سفره مسکن‌مهر است. طاعت‌جو اضافه کرد: چگونه شما در مقابل متقاضیان زمین‌های دریافتی در این دوره را به طلب‌های گذشته خود متصل می‌کنید؟ آیا به تنهایی نمی‌توانید حقوق خود را بگیرد و باز هم متکی به مردم هستید؟ متقاضی مسکن‌مهر ادامه داد: ما می‌گوییم خانه می‌خواهیم وام اضافه می‌کنید، باز هم چیزی نمی‌گوییم اما برای وام هم ضامن می‌خواهند، حال این مشکل ضامت نیز پروسه‌ای طولانی در جهت رسیدن به مسکن‌مان می‌شود. وی افزود: بانک مسکن علاوه بر سود دوران مشارکت ناحقی که می‌گیرد، باز هم اجحاف در حق متقاضیان می‌کند، در ایران در گذشته قانون بر این بوده که سند ملکیت ضامن فرد می‌شده است. متقاضی مسکن‌مهر تصریح کرد: بانک مسکن پردیس طی بخشنامه‌ای جدید برای دریافت وام مسکن‌مهر درخواست یک ضامن کارمند یا 2 ضامن کسبه می‌کند، اینها هم به همراه ضمانت یکی از افراد درجه یک خانواده و دریافت 60 میلیون تومان سفته امکانپذیر خواهد شد. طاعت‌جو اضافه کرد: بنده ضامن ندارم، در زمان تحویل با واریزی کامل 39 میلیون و 750 هزار تومان در به در به دنبال یک ضامن هستم اما ضامن آزاد هم درخواست کارمزد 11 درصد (3 میلیون و 300 هزار تومان) و 2 برابر مبلغ وام  یعنی 70 میلیون سفته برای ضمانت را داشته است.
 


Page Generated in 0/0189 sec