printlogo


کد خبر: 167451تاریخ: 1395/8/22 00:00
هالیوود و روشنفکران آمریکایی در شوک انتخاب ترامپ
دنیرو: دیگر نمی‌توانم به ترامپ مشت بزنم

گروه فرهنگ و هنر: در روزهای پس از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا و برگزیده شدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده، در میان شوخی‌های فراوانی که در میان مردم آمریکا، کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی کسانی که هزاران کیلومتر دور از آمریکا اظهارنظر می‌کنند وجود دارد، نام «رابرت دنیرو» چهره سرشناس هالیوود هم به چشم می‌خورد. دنیرو پیش از انتخابات آمریکا در اظهارنظر تندی علیه ترامپ گفت بود: «من دلم می‌خواهد با مشت توی صورتش بکوبم. او به طرز مشهودی احمق است». دنیرو در ویدئویی که از خود منتشر کرده بود، ترامپ را «آشغال، سگ، خوک و یک انسان فریبکار» توصیف کرده و گفته او «آرتیست ابلهی» است که «نمی‌فهمد از چه حرف می‌زند. کارش را درست انجام نمی‌دهد و هیچ چیز برایش اهمیت ندارد. او فکر می‌کند جامعه را به بازی گرفته و مالیاتش را نمی‌پردازد». این هنرپیشه ۷۳ ساله سینما در ادامه آن ویدئو با عصبانیت می‌گوید: «چنین آدمی می‌خواهد رئیس‌جمهور شود؟ من فکر نمی‌کنم. چیزی که برای من مهم است آینده این کشور است. من نگرانم که اگر کسی مثل دونالد ترامپ رئیس‌جمهور شود به بیراهه برویم. به فکر آینده خودتان باشید. رای بدهید».
 دیگر نمی‌توانی مشت بزنی!
حالا و با انتخاب شدن ترامپ، دنیرو و بسیاری از چهره‌های شاخص هالیوود که در کارزار موسوم به «برای آینده‌ات رای بده» همه تلاش خود را برای انتخاب هیلاری صورت دادند و مردم را برای انتخاب کلینتون تشویق کردند، دستمایه طنز کاربران شبکه‌های اجتماعی شده‌اند. در آمریکا طنزهایی با این مضمون ساخته شده است. در یکی از سایت‌های آمریکایی تصویری از دنیرو و ترامپ در کنار یکدیگر قرار گرفته و در توضیح آن نوشته شده است: «دیگر نمی‌توانی مشت بزنی». این طنزها در ایران هم رواج پیدا کرده است. یکی از کانال‌های طنز شبکه‌های اجتماعی درباره عدم انتخاب ترامپ و مساله دنیرو به طنز نوشته است: رابرت دنیرو در پی انتخاب ترامپ ساعتی پیش پس از وداع با هوادارانش برای همیشه آمریکا را ترک کرد. «شایعات تاییدنشده از حضور قریب‌الوقوع دنیرو در ایران برای بازی در سریال شهرزاد ۲ حکایت دارد». تمسخر و مضحکه قرار دادن بازیگران هالیوود طی چند روز گذشته، گویا باعث واکنش دنیرو به این موضوعات شده است و وی درباره اظهارنظر سابقش درباره ترامپ گفته است: دیگر نمی‌توانم به صورت ترامپ مشت بزنم. او رئیس‌جمهور است». رابرت دنیرو با اعلام ناامیدی‌اش از انتخاب نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت شاید هم راهی ایتالیا شود اما به موقعیت جدید ترامپ احترام می‌گذارد.  رابرت دنیرو که پیش از انتخابات گفته بود می‌خواهد بزند توی صورت ترامپ حالا می‌گوید: فقط می‌خواهم ببینم او چه کار می‌خواهد بکند. دنیرو چهارشنبه‌شب در برنامه تلویزیونی جیمی کیمل شرکت کرد تا از احساسش درباره انتخاب ریاست‌جمهوری ترامپ بگوید. او در پاسخ به جیمی کیمل که پرسید: آیا هنوز می‌خواهی به صورت ترامپ مشت بزنی؟ ممکن است برای این کار دستگیر شوی... گفت: دیگر نمی‌توانم این کار را بکنم چون او حالا رئیس‌جمهور است و من باید به جایگاه او احترام بگذارم. فقط می‌خواهم ببینم او چه کار می‌خواهد بکند و چطور می‌خواهد این کارها را انجام بدهد و در ضمن می‌بینم که در بسیاری از شهرها مردم زیادی از انتخاب او ناراحت هستند و اعتراض می‌کنند». دنیرو که پیش‌تر حتی با جان وویت پدر آنجلینا جولی که از حامیان قدیمی جمهوری‌خواهان است نیز درگیری لفظی پیدا کرده بود و همه آنهایی را که از ترامپ حمایت می‌کنند نادان خوانده بود، این روزها در کانون تمسخر هواداران ترامپ قرار گرفته است.
 بازیگر هالیوود: ما اجازه دادیم یک دلال نفرت‌انگیز رهبر ملت ما شود
حالا و با شکست دموکرات‌ها، چهره‌های سرشناس هالیوود، مجموعه رسانه‌های آمریکایی، ستاره‌ها و روشنفکران آمریکایی در کارزار انتخاباتی 2016، یک تحول جدی در جامعه‌شناسی ایالات متحده به وجود خواهد آمد. بسیاری از ستاره‌های هالیوود از انتخاب مردم آمریکا متعجب‌ هستند. کتی پری یکی از چهره‌های هالیوود در روزهای گذشته مردم را به شورش علیه انتخاب ترامپ دعوت کرده است. لیدی گاگا در میان تجمع‌کنندگان شرکت کرده است و بازیگران دیگر از این اتفاق شگفت‌زده‌اند.  جود آپاتو نوشته است: بعد از اوبامای عالی حالا وحشتناک است که بخواهی ببینی یک چنین خانواده وحشتناکی در کاخ سفید مستقر شوند. شبیه فیلم جان واترز است. سارا سیلورمن نقل قولی از «آن فرانک» را آورده است: به‌رغم همه چیز، هنوز فکر می‌کنم شاید قلب مردم خوب باشد. جاشوا مالینا که امیدوار بود هیلاری کلینتون، نخستین زن رئیس‌جمهور آمریکا باشد، نوشت: این نشان‌دهنده یک نبرد زن‌ستیزانه، نژادپرستانه و خودشیفته است. جوردن پله نوشته است: نمی‌توانم باور کنم ترامپ در این کشور به دنیا آمده باشد. کریس اوانز بازیگر فیلم «کاپیتان آمریکا» هم نوشت: این(شب انتخاب ترامپ) شبی شرم‌آور برای آمریکاست. ما اجازه دادیم تا یک دلال نفرت‌انگیز رهبر ملت ما شود. اجازه دادیم یک قلدر ما را هدایت کند. ویران شده‌ام. «شر» خواننده مشهور نوشته است: چطور گذاشتیم او تا اینجا پیش برود؟ او باید در زندان باشد و کلیدش را دور بیندازیم. مایکل مور نوشته است: به هر حال این هم تمام می‌شود. این جایی است که از آن دوباره شروع می‌کنیم. آریانا گرانده خواننده نیز نوشت: این نهایت وحشت است. ویل ودون نوشت: آمریکا، ما زیادی با نژادپرستی، زن‌ستیزی و تعصب احساس راحتی می‌کنیم. عمیقا از ملت‌مان ناامید شدم.  ستاره‌های دیگری مانند لئوناردو دی‌کاپریو، ادوارد نورتون، اما استون، جولیا رابرتز و ساموئل جکسون، مدونا و بسیاری از چهره‌های هالیوود که در کارزار انتخاباتی برای جلب آرای مردم به سمت کلینتون تلاش می‌کردند، در شوک انتخاب ترامپ فرورفته‌اند. ترامپ در یکی از سخنرانی‌های پیش از انتخابات با اعلام این نکته که بازیگران دور هیلاری را گرفته‌اند اما او رای مردم را دارد، با کنایه به انتخاب ستاره‌های هالیوود آنان را مورد تمسخر قرار داده بود.
 نه بزرگ جامعه آمریکایی به هالیوود
در کنار همه ادعاهای آزادمنشانه غربی‌ها، تاریخ گواه بر این حقیقت است که کم نبودند هنرمندان آمریکایی که به دلیل عدم تمکین به سیاست‌های جاری این کشور جزو لیست سیاه قرار گرفتند. برای نمونه می‌توان به جریان «مک کارتیسم» در دوران سناتور جوزف مک‌ کارتی اشاره کرد که منجر به ممنوعیت کاری بسیاری از سینماگران شد که مهم‌ترین آنها دالتون ترامبو بوده که یکی از مهم‌ترین فیلمنامه‌نویسان دهه 40 میلادی هالیوود بود اما به همراه 9 کارگردان و فیلمنامه‌نویس دیگر به دلیل عدم همکاری با کنگره آمریکا به زندان فرستاده شد و بعدها مجبور شد با نام مستعار به کارش ادامه دهد! حادثه‌ای که در فیلم «ترامبو» در سال 2015 به نمایش درآمد. از خدمت متقابل سینما به سیاست آمریکا هم در این سال‌ها با تولید آثاری جهت‌دار بسیار شنیده و دیده‌ایم اما در گذر از هیاهوهای سیاسی و در کنار جانبداری‌ها باید از تنفر اهالی هنر از سیاستمداران آمریکایی یاد کرد که از دوران بسیار دور تا هنوز به اشکال مختلف برملا شده است. برای نمونه می‌توان به تظاهرات جمعی از بازیگران مطرح هالیوود به سیاست‌های بوش اشاره کرد در یکی از این تجمعات جین فوندا بازیگر قدیمی سینمای هالیوود عنوان کرد دیگر سکوت جایز نیست! یا اعتراض مایک فارل و ادوارد اسنر بازیگران هالیوود درباره لشکرکشی آمریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه و بویژه حمله به سوریه و انتقاد از سکوت هالیوود که در دوران ریاست اوباما شکل گرفت. در این سال‌ها هم مایکل مور و اولیور استون چه در سخنانی آتشین و چه در آثار تولیدی خود سردمدار منتقدان سیاست‌های آمریکا بودند. در انتخابات اخیر ستاره‌های آمریکایی در حمایت از کلینتون وارد کارزار انتخاباتی شدند، اما با «نه» بزرگ جامعه آمریکایی روبه رو شدند. اگر چه برخی چهره‌های شاخص اما متفاوت سینمای هالیوود مانند کلینت ایستوود به ترامپ رای دادند اما مجموعه رسانه‌های آمریکایی و هالیوود پشت کلینتون ایستاده بودند. این موضوع تا جایی بود که از CNN به مخفف کلینتون نیوز نت وورک تعبیر می‌شود.
همان دروغگو و دیوانه
در میان همه نقد و نظرها به نظر واقعیتی که اولیور استون پیش از انتخابات به آن اشاره کرده بود، قابل تامل است. اولیور استون کارگردان آمریکایی در مصاحبه‌ای با تلویزیون سوییس اعلام کرده بود رای‌دهندگان آمریکایی در برابر انتخاب غیرممکن بین هیلاری کلینتون «دروغگو» و دونالد ترامپ «دیوانه» قرار گرفته‌اند. این کارگردان آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آرتی‌اس در چند ساعت مانده به نخستین مناظره تلویزیونی که قرار بود نامزد دموکرات‌ها در برابر رقیب جمهوری‌خواه قرار گیرد، گفته بود: «مردم هیلاری کلینتون را دوست ندارند. آنها می‌دانند که او دروغ می‌گوید و نقش بازی می‌کند». وی با خطرناک خواندن دونالد ترامپ گفت «ما  بین چکش و سندان قرار گرفته‌ایم». او درباره سیاست کلینتون درباره سوریه هم اشاره کرده بود، مردم باید انتظار داشته باشند که کلینتون هم در قبال سوریه و هم در قبال روسیه بسیار تهاجمی‌تر از باراک اوباما باشد. اولیور استون همچنین بویژه با اشاره به رفتار هیلاری کلینتون در حمایت از مداخله در لیبی و عراق گفت محرک‌های شبیه به محرک‌های مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس کلینتون را هدایت می‌کند. البته اولیور استون درباره دونالد ترامپ هم گفته بود او «جذاب» است و  قدرت آن را دارد کارهایی کند اما فردی دیوانه است.
یک واکنش متفاوت درباره انتخابات آمریکا
سامی یوسف، خواننده جهانی در یادداشتی نسبت به انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داد. در یادداشت وی آمده است: «مسلمانان و غیرمسلمانان زیادی عمیقاً تحت تاثیر نتیجه‌ انتخابات آمریکا هستند. من مایلم که به خودم و به دوستان عزیزم یادآوری کنم که خداوند، قدرت مطلق و بزرگ‌تر از هرکسی یا هر قدرتی روی زمین است. اوست که قدرت می‌بخشد و اوست که قدرت می‌گیرد. همه‌ قدرت‌ها و بخشش‌ها متعلق به اوست. ما باید ایمان‌مان به او را حفظ کنیم و در این امتحان‌های سخت به او نزدیک‌تر شویم و بدانیم که همیشه بدون هیچ شکی، او داناست و همیشه او فرمان می‌دهد. چه بسیار شود که اتفاقی برای‌تان بیفتد و شما آن را دوست نداشته باشید اما به نفع شما باشد و چه بسیار باشد که اتفاقی برای‌تان بیفتد و آن را دوست داشته باشید اما به ضرر شما باشد. خداوند می‌داند و شما نمی‌دانید. (آیه‌ دویست‌وشانزده سوره‌ بقره) سامی یوسف.
 


Page Generated in 0/0085 sec