printlogo


کد خبر: 167466تاریخ: 1395/8/22 00:00
آمریکایی‌ها موج بی‌سابقه‌ای از آتش زدن پرچم ایالات متحده را در آشوب‌های گسترده پساانتخاباتی در شهرهای مختلف به نمایش گذاشتند
ایالات متفرقه

درست زمانی که برخی دولت‌های غربگرا در گوشه و کنار جهان برای آتش نزدن پرچم آمریکا بخشنامه صادر می‌کنند و آن را نشانه تندروی می‌دانند، این خود آمریکایی‌ها هستند که پرچم‌شان را آتش می‌زنند. طرفداران حزب دموکرات طی 3 روز سپری شده از انتخابات آمریکا ثابت کردند که اوباشگری و شورش علیه نتایج هر انتخاباتی در هر جای جهان که مخالف منافع‌شان باشد، سیاست کلی دولت‌های برآمده از این حزب طی 8 سال به رهبری باراک اوباما و هیلاری کلینتون بوده است. از بامداد چهارشنبه گذشته که دونالد ترامپ با فاصله قابل توجه با کلینتون به عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده معرفی شد، تظاهرات هواداران اوباما و کلینتون در ایالات مختلف همراه با رکیک‌ترین دشنام‌ها به رئیس‌جمهور منتخب بی‌وقفه ادامه داشته است.  احتمالا تعدد موارد آتش زدن پرچم آمریکا در 3 روز اخیر در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است. این شورش‌ها به وضوح جامعه آمریکا را چندپاره و به ایالات متفرقه تبدیل کرده است؛ دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون نیز در نطق‌های پیروزی و شکست خود به جامعه زخم خورده و دودستگی‌های آشکار آمریکایی‌ها اعتراف کرده بودند.  نخستین موج تظاهرات از نیویورک با تجمع مخالفان ترامپ مقابل محل جشن طرفداران او آغاز شد که شعار «او رئیس‌جمهور من نیست» برای بار نخست سر داده شد. در منهتن نیویورک، جمعیتی بالغ بر یکهزار نفر قصد ورود به برج ترامپ را داشتند که پلیس با حصارکشی در محوطه بیرونی ساختمان مانع آنها شد. این تظاهرات بلافاصله از شرق آمریکا به غرب آن و ایالت‌هایی مثل کالیفرنیا و اورگان کشیده شد که درصد بالایی از جمعیت‌شان را مهاجران، سیاهان و لاتین‌ها تشکیل می‌دهند.  از روز پنجشنبه اما تظاهرات ضد ترامپ در ایالات متحده شکلی سراسری به خود گرفت و از اعتراض ساده گذشت به طوری که آتش زدن اموال عمومی و سرقت از فروشگاه‌ها تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر از این ناآرامی‌ها شده است. حتی در شهر پورتلند، پلیس فدرال رسما از شورش خبر داد و تنها پنجشنبه‌شب 26 معترض با شلیک گلوله لاستیکی توسط نیروهای امنیتی در این شهر ایالت اورگان زخمی شدند. به گزارش آرتی حدود 4 هزار نفر از معترضان خیابان‌‌های مرکز شهر را مسدود کرده، پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و موجب تأخیر در حرکت قطارهای شهری شدند. در عین حال واکنش توئیتری خشمگینانه ترامپ نسبت به این اعتراضات و همچنان غیر منصفانه خواندن تحرکات رسانه‌های اصلی علیه خود، باعث خشم بیشتر مخالفان او شده است. به گزارش دیلی‌استار، در شیکاگو هزاران معترض آمریکایی با تجمع مقابل برج ترامپ یکصدا شعار «ترامپ رئیس‌جمهور من نیست» را سر دادند. هزاران معترض در شهر بوستون با برگزاری یک راهپیمایی شعار دادند: «ترامپ، نژادپرست است». آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «ترامپ را استیضاح کنید» و «مجمع گزینشگران(کالج الکترال) را منحل کنید». در واشنگتن نیز تظاهرکنندگان در مقابل ساختمان کاخ سفید تجمع کرده و اعتراض‌شان را با روشن کردن شمع و برگزاری سخنرانی اعلام کردند. دانشجویان دانشگاه تگزاس کلاس‌‌های درس خود را تعطیل و به سمت مرکز آستین، پایتخت این ایالت راهپیمایی کردند.  در کالیفرنیا طرفداران «هیلاری کلینتون» نامزد مغلوب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به خیابان‌ها آمده و ضمن اعلام خشم و انزجار خود نسبت به نتایج انتخابات، شعار «رئیس‌جمهور ما نیست» را علیه ترامپ سر دادند.
در سانفرانسیسکو دیگر شهر بزرگ کالیفرنیا نیز در تجمعاتی معترضانه علیه رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تعدادی از شیشه‌های مغازه‌ها شکسته و سطل‌های زباله به آتش کشیده شد.
موج نفرت
همزمان با ناآرامی‌های شهرهای مختلف آمریکا بویژه در روز پنجشنبه، آمار درگیری‌های مسلحانه در ایالات متحده نیز افزایش قابل توجهی داشت که طی آن‌ تنها 14 تن به ضرب گلوله از پای درآمدند. جنایات ناشی از نفرت و خشونت باانگیزه نژادپرستی علیه اقلیت‌ها در آمریکا پس از انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور افزایش‌یافته است. در همین حال گزارش‌های متعددی درباره جرائم ناشی از نفرت علیه مسلمانان، لاتین‌تبارها و سیاه‌پوستان آمریکایی در رسانه‌های اجتماعی منعکس شده است. هواداران ترامپ متهم هستند 24 ساعت پس از پیروزی خیره‌کننده وی، حملات متعددی از جمله نوشتن شعارهای نژادپرستانه و تهدیدات مرگ انجام داده‌اند.
رژه پیروزی کوکلوکس‌کلان‌ها
اما در مقابل مشهورترین گروه شبه‌نظامی نژادپرست آمریکا در ایالت کارولینای شمالی به افتخار پیروزی ترامپ رژه می‌رود. ایالت کارولینای شمالی جایی است که در انتخابات هفته اخیر، دموکرات‌ها با آرای بی‌سابقه به نامزد جمهوری‌خواهان غافلگیر شدند. به گزارش تارنمای پلهام، اعضای گروه موسوم به شوالیه‌های سفید که از زیرمجموعه‌های جامعه نژادپرستان تندرو یا کوکلوکس‌کلان‌ها هستند اعلام کردند روز 3 دسامبر این رژه را برگزار می‌کنند. شوالیه‌های سفید حدود 150 تا 200 نفر عضو دارد و شعارشان اتحاد نژادی است که آخرین بار در کارولینای جنوبی اقدام به برگزاری رژه خیابانی کردند. این گروه از شاخه‌های کوکلوس‌کلان‌هاست که گروهی نژادپرست در آمریکا بودند و با اقدام به قتل سیاهپوستان تلاش داشتند آنها را وادار به خروج از آمریکا کنند.
سرنخ شورش‌ها در کاخ سفید
نزدیکی نومحافظه‌کاران، بازهای شکاری معمار داعش و طراحان شورش‌ها و انقلاب‌های رنگی در جهان به دولت اوباما باعث می‌شود کارشناسان به دنبال سرنخ موج تظاهرات ضد ترامپ آمریکا در کاخ سفید باشند.  گفته می‌شود بسیاری از شورش‌های روزهای پس از انتخابات در آمریکا از سوی فعالان اجتماعی و مجازی تحت حمایت جورج سوروس، سرمایه‌دار صهیونیست و یکی از سرمایه‌گذاران انقلاب‌های رنگی در آسیا، شرق اروپا و آمریکای لاتین برپا شده است. رفتار مزورانه همیشگی اوباما و تیمش نیز او را بیش از پیش مورد سوءظن قرار می‌دهد.  البته اوباما در نخستین بازدید ترامپ از کاخ سفید به عنوان «رئیس‌جمهور منتخب» سعی کرد رفتار دوستانه‌ای با او داشته باشد و از انتقال آرام قدرت سخن گفت اما جو بایدن، معاون او یک روز جلوتر با تحقیر ترامپ، پیام تنفر را به جامعه آمریکا القا کرده بود. او زمانی که اوباما در مقابل کاخ سفید مشغول سخنرانی به مناسبت شکست دموکرات‌ها و پذیرش ریاست‌جمهوری جدید بود، هنگام آمدن نام ترامپ به تمسخر روی سینه‌اش نشان صلیب کشید که خنده حضار را در پی داشت.  همزمان با دیدار ترامپ و اوباما در اتاق بیضی کاخ سفید، همسران آنها میشل اوباما و ملانیا ترامپ در طبقه دوم این کاخ که محل اقامت خانواده رئیس‌جمهور است دیدار کردند. اما خانواده اوباما حاضر نشد برخلاف سنت موجود با ترامپ و همسرش عکس دسته‌جمعی بیندازد.


Page Generated in 0/0065 sec