printlogo


کد خبر: 167803تاریخ: 1395/9/1 00:00
اهمال دولت در عدم تأمین زیرساخت مناسب برای زائران اربعین
مهران پشت مرز بی‌تدبیری

گروه اجتماعی: در شرایطی که همگان انتظار داشتند با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده برای استقبال از موج میلیونی زائران برای خروج از مرز‌های کشور، آمادگی لازم نزد سازمان‌های مربوط وجود داشته باشد اما در روزهای گذشته با بسته شدن مرز مهران، مشکلات گوناگونی برای زائران ایجاد شد؛ مشکلاتی که سرگردانی و بلاتکلیفی چند ده ساعته در هوای سرد غرب کشور را در پی داشت!
به گزارش «وطن‌امروز»، از مدت‌ها قبل پیش‌بینی‌ها از افزایش محسوس مشتاقان پیاده‌روی اربعین حکایت داشت و مدیران و مسؤولان در اظهارات خود از استقبال چشمگیر مردم خبر می‌دادند. با توجه به این پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رفت در تدابیر انجام شده برای استقبال از زائران اربعین در مرزها برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود اما شواهد موجود و تصاویر و خبرهایی که در روزهای گذشته از شرایط مردم در مرزها بویژه مرز مهران منتشر شده است، گویای نبود برنامه‌ریزی درست است! سرگردانی و بلاتکلیفی چند ساعته پشت مرز مهران از جمله مهم‌ترین مشکلاتی بود که زائران در روزهای گذشته با آن مواجه شدند.
نتیجه بی‌تدبیری در گشایش راه اصلی کربلا
بی‌تدبیری‌ها باعث شد در این روزها که مرز مهران دچار ازدحام بی‌سابقه جمعیت است، از پتانسیل مرز خسروی برای زوار اربعین استفاده نشود. در حالی که خیل مشتاقان و زائران اربعین در جاده‌های منتهی به مرز مهران در گره‌های ترافیکی متوقف شدند که جاده‌های مهیا و زیرساخت‌های آماده مرز خسروی در استان کرمانشاه خاک می‌خورد. نبود اراده ملموس برای رایزنی در راستای بازگشایی مرز  خسروی در حالی است که 
زیرساخت‌های پایانه‌ای و همچنین هتل‌های متعدد در مناطق مرزی کرمانشاه آماده استقبال از زائران است.
هتل‌هایی که با اصرار سازمان میراث فرهنگی و دولت طی سالیان قبل از انسداد مرز خسروی با ارائه تسهیلات بانکی به بومیان منطقه ساخته شدند اما در حال حاضر نبود تردد مسافر و زائر، اقساط بانکی و سودهایش از مردم منطقه بدهکارانی بی‌گناه ساخته است.  جالب اینجاست که به جای پیگیری بازگشایی مرز خسروی، مدیران وعده بازگشایی مرز سومار در گیلان غرب را برای تردد مسافران اربعین دادند که مشخص شد هیچ رایزنی‌ای با طرف عراقی انجام نشده و تنها گمانه‌زنی‌ها به عنوان وعده‌های قطعی مطرح می‌شود. «تمیم» استاندار دیالی عراق در سفری که به کرمانشاه داشت از بازگشایی مرز سومار اظهار بی‌اطلاعی کرد!
بی‌تدبیری برای خدمات‌رسانی میلیونی!
در همین باره سایت پارس نوشته است: بی‌تدبیری مسؤولان در حداقل 3 سال گذشته بویژه سال‌جاری باعث شده بسیاری از مردم با کمترین امکان اسکان مواجه شوند. وضعیت اسفبار و بدون پیش‌بینی در مرز مهران باعث شد جلوه دیگری از ناکارآمدی و بی‌تدبیری صاحبان مسؤولیت در معرض قضاوت افکار عمومی قرار گیرد.  به دلیل اینکه مرز مهران نزدیک‌ترین مرز به شهر نجف است بیشتر زائران و مشتاقان پیاده‌روی اربعین از این مرز استفاده می‌کنند اما بی‌تدبیری مدیران در حداقل 3 سال گذشته بویژه سال‌جاری باعث شده بسیاری از مردم با کمترین امکان اسکان مواجه شوند.
وضعیت در مرز مهران بحرانی شده بود و هزاران نفر با ویزا و بی‌ویزا آنجا سرگردان بودند، امکانات به نسبت جمعیت بشدت کم بود و اگر کمک‌های مردم مهران نبود مشخص نیست وضعیت چگونه شده بود. حال مردم از خود می‌پرسند مگر این وضعیت قابل پیش‌بینی نبوده تا از قبل برای آن تدبیری شود؟ مگر از اربعین سال قبل تا امسال فرصت کمی بود تا برای امروز تدبیر شود؟ پاسخ ساده است! این روند به طور قطع برای مدیران مربوط قابل پیش‌بینی بوده اما در میان انبوه اولویت‌های دولت فعلی «اولویت» نداشته و کاری جهادی برای حل آن انجام نشده است.
با توجه به بسته شدن مرز مهران در چند روز گذشته، تردد زائران از طریق مرزهای شلمچه و چزابه در استان خوزستان انجام  شد و این در حالی است که ترافیک شدید باعث شده عبور و مرور خودروها به کندی انجام و پارکینگ‌های این مناطق نیز تکمیل شود. با توجه به اینکه طی هفته‌های گذشته حرکت زائران به سمت عتبات عالیات عراق آغاز شده بود، تعداد زیادی از این افراد از مسیر همین مرزها در حال ورود به کشور هستند که این باعث ازدحام بیش از حد جمعیت شده و از این رو ترافیک خودرویی در این مناطق به اوج خود رسیده است. 
 

Page Generated in 0/0125 sec