printlogo


کد خبر: 167810تاریخ: 1395/9/1 00:00
مراسم اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور میلیونی مردم در تهران و 800 شهر کشور برگزار شد
سلام از ایران

گروه سیاسی: در سوگ اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، قافله عزاداران حسینی در تهران و 800 شهر کشور با برپایی آیین عزاداری حسینی به سمت امامزادگان یا گلزار شهدای شهر به راه افتادند. 
به گزارش «وطن امروز»، اگرچه همه نگاه‌ها به کربلای معلا و حرم مطهر امام حسین(ع) است و شیعیان دنیا مشتاق زیارت سالار شهیدان در مراسم اربعین هستند اما در ایران، ده‌ها میلیون عزادار حسینی با برپایی مراسمات عزاداری مختلف چه در قالب برپایی راهپیمایی‌های نمادین و چه در قالب برگزاری مراسمات روضه و عزاداری، همنوا با میلیون‌ها زائر اباعبدالله‌الحسین در مسیر پیاده‌روی اربعین، در سوگ سالار شهیدان حضرت اباعبدالله اشک ماتم ریختند.  اوج این عزاداری‌ها در تهران پایتخت جهان تشیع بود. در تهران آنها که از حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین در عراق جا ماندند، با برپایی یک پیاده‌روی نمادین به سوگواری برای سرور و سالار شهیدان پرداختند. 
عزاداران حسینی در تهران از مسیرهای تعیین شده
به سمت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی راهپیمایی کردند. علاوه بر تهران در مشهد مقدس دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به رسم هر ساله با حضور در جوار حرم مطهر امام هشتم به اقامه عزای سالار شهیدان پرداختند. در شهر مقدس قم نیز طبق سنتی دیرینه، مراجع عظام تقلید در بیوت و دفاتر خود میزبان عزاداران و سوگواران اباعبدالله الحسین(ع) بودند. 
اما حرم حضرت عبدالعظیم حسنی دیروز میزبان حضور میلیونی عزادارانی بود که با پای پیاده، رهسپار شهر ری شده بودند. جاماندگان از سفر عشق، در تهران راهپیمایی روز اربعین را از مسیرهای سه‌گانه میدان امام حسین، میدان جمهوری اسلامی و امامزاده حسن(ع) به سمت آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی آغاز کردند. در میدان امام حسین، راهپیمایان حسینی ساعاتی پیش از آغاز مراسم، در میدان امام حسین تجمع کردند.  آنان پس از سردادن شعارهای لبیک یا حسین، لبیک یا زینب و... راهپیمایی مسیر
15 کیلومتری میدان امام حسین تا حرم عبدالعظیم حسنی را آغاز کردند. پیاده‌روی اربعین در 3 مسیر اصلی از مبدأ میدان امام حسین علیه‌السلام، خیابان هفده شهریور، میدان شهدا، میدان خراسان، میدان شوش، خیابان فدائیان اسلام، سه‌راه ورامین، میدان شهرری، حرم مطهر؛ از مبدأ میدان جمهوری اسلامی، بزرگراه نواب، آذربایجان، میدان 9دی، میدان بهمن، تقاطع بعثت- رجایی به جنوب، پل شهید صارمی، میدان نماز به جنوب، میدان غیبی به جنوب، میدان فرمانداری به جنوب، میدان ساعی به شرق، بلوار مدرس، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و از مبدأ امامزاده حسن(ع)، خیابان امین‌الملک، خیابان قزوین، میدان 9 دی، میدان بهمن، تقاطع بعثت- رجایی به سمت جنوب، پل شهید صارمی، میدان نماز به سمت جنوب، میدان غیبی به سمت جنوب، میدان فرمانداری به سمت جنوب، میدان ساعی به سمت شرق، بلوار مدرس، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد. در طول مسیرهای سه‌گانه راهپیمایی، هیات ها و دسته‌جات مذهبی با برپایی موکب‌ها از راهپیمایان اربعین حسینی پذیرایی کردند. به‌رغم بارش باران پاییزی و برودت هوا، از همان ساعات اولیه آغاز راهپیمایی تمام صحن‌های آستان مقدس عبدالعظیم حسنی مملو از جمعیت عزاداران حسینی شد و خیل راهپیمایان در چند صد متری حرم‌های مطهر متوقف شد.  راهپیمایان اربعین حسینی پس از حضور در حرم عبدالعظیم حسنی در جوار حرم سیدالکریم، زیارت اربعین سیدالشهدا را قرائت و نماز ظهر اربعین را به امامت آیت‌الله ری‌شهری تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی اقامه کردند و به سوگواری برای سید و سالار شهیدان و اصحاب باوفای ایشان پرداختند. علاوه بر تهران در سایر شهرستان‌های استان تهران و شهرهای سایر استان‌ها، خیل مشتاقان اباعبدالله با حضور در مساجد و تکایا و راهپیمایی به سمت امامزادگان یا گلزار شهدا، در سوگ اربعین حسینی نشستند.  در مشهد دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از شهرهای مختلف ایران با حضور در جوار حرم مطهر امام هشتم در چهلمین روز شهادت اسوه ایثار و شهامت حضرت امام حسین(ع) عزاداری کردند. هیات‌های مذهبی مساجد، تکایا و حسینیه‌های شهر مشهد با حمل پرچم‌های سیاه برای عرض تسلیت به آستان آسمانی امام هشتم(ع) راهی حرم مطهر رضوی شدند. اجتماع عزاداران در صحن جامع رضوی از ساعت 9 صبح آغاز شد و عاشقان اباعبدالله(ع) با مرثیه‌سرایی، قرائت زیارت اربعین، سخنرانی آیت‌الله علم الهدی و مداحی ذاکران اهل بیت(ع)، دل را راهی کربلای حسین(ع) کردند. برنامه‌های اربعین امسال در مشهد مقدس عطرآگین به حضور شهدای مدافع حرم
اهل بیت(ع) شد و پیکر مطهر شهید هریری همزمان با اربعین حسینی از میدان شهدای مشهد به سمت حرم مطهر رضوی تشییع شد. در دفتر مقام معظم رهبری در قم نیز مراسم سوگواری اربعین حسینی با حضور شخصیت‌های مختلف، علما، فضلا و اقشار مختلف مردم برگزار شد. در این مراسم‌ سخنرانان به بیان ابعاد مختلف قیام امام حسین(ع) پرداختند و مداحان و ذاکران اهل‌بیت نیز نوحه‌خوانی و روضه‌خوانی کردند. 
مردم قم علاوه بر این با راه انداختن دسته‌جات زنجیرزنی و سینه‌زنی در رثای سیدوسالار شهیدان در هوای بارانی بر سر و سینه زدند. حرم کریمه اهل بیت(س) مانند همیشه کانون عزاداری‌های عشاق بود و دسته‌های عزاداری برای عرض تسلیت به ساحت حضرت فاطمه معصومه(س) از مسیر میدان آستانه وارد صحن امام رضا(ع) شده و در این صحن عزاداری کردند. پس از عزاداری نیز نماز جماعت ظهر، در صحن امام رضا(ع)، شبستان امام خمینی(ره) و صحن صاحب‌الزمان(عج) اقامه شد. علاوه بر حرم کریمه اهل بیت، مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرکه امامزادگان پذیرای زائران و مشتاقان اهل بیت(ع) برای قرائت زیارت اربعین بود.  
براساس این گزارش، مردم عزادار ایران درحالی به رسم چند سال اخیر، امسال باشکوه‌تر به عزاداری اربعین سید و سالار شهیدان پرداختند که در کربلای معلا نیز حضور ایرانیان چشمگیرتر از سال گذشته بود. براساس اعلام منابع رسمی امسال بیش از 2 میلیون زائر ایرانی از مرزهای مهران، شلمچه و چزابه برای زیارت حرم حضرت اباعبدالله به کربلا سفر کردند. راهپیمایی نجف تا کربلای اربعین امسال با حضور بیش از 20 میلیون زائر از سراسر دنیا در شرایطی برگزار شد که گروهک‌های تکفیری با حمایت دولت‌های استکباری در تلاش برای کمرنگ کردن این اجتماع بی‌نظیر جهانی بودند اما این تهدیدات نه تنها از حجم راهپیمایان اربعین حسینی نکاست بلکه این مراسم را بدل به پرشکوه‌ترین و استکبارستیزترین مراسم اربعین در سال‌های گذشته کرد. امسال شعارهای الله‌اکبر و مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در مسیر کربلا تا نجف، طنین‌انداز شده بود تا بار دیگر پیام ظلم‌ستیزی شیعه در عالم گسترده شود. 
 
برگزاری مراسم عزاداری اربعین حسینی با حضور رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره)
در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان و اصحاب با وفای ایشان، حسینیه امام خمینی(ره) میزبان هیات‌های دانشجویی از سراسر کشور بود و دانشجویان دلداده حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی به عزاداری پرداختند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در سخنانی، اساسی‌ترین نیاز جامعه را ایجاد تشکل‌های ولایی و تقویت ارتباطات دینی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مؤمنان و هم‌افزایی آنان دانست و افزود: هیات‌های دانشجویی نمونه موفقی از تشکیلات ولایی و تمرین جمعی ولایتمداری هستند. وی بزرگ‌ترین درس حماسه پر شکوه اربعین و حضور میلیونی عاشقان حسینی را اجتماع سازمان‌یافته و ایثارگرانه مؤمنان حول محور ولایت و امامت خواند و گفت: جاری شدن این روحیه در تمام شؤون زندگی و ایجاد همبستگی در بستر ایثار و همکاری مؤمنانه، راه حل مشکلات جامعه اسلامی است. در این مراسم، آقای میثم مطیعی نیز به ذکر مصیبت و نوحه‌خوانی پرداخت. در پایان مراسم، دانشجویان نماز ظهر و عصر را به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه کردند.
 

 


Page Generated in 0/0070 sec