printlogo


کد خبر: 167813تاریخ: 1395/9/1 00:00
مرضیه حدیدچی‌دباغ، بانوی مؤمن، شجاع و فداکار انقلاب اسلامی درگذشت
خواهر طاهره در جوار امام

مرضیه حدیدچی، مشهور به طاهره دباغ، شیرزن انقلاب اسلامی پس از سپری کردن یک دوره بیماری ناشی از عارضه قلبی، درگذشت.
به گزارش «وطن‌امروز»، خانم حدیدچی صبح روز پنجشنبه در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) دار فانی را وداع گفت. این بانوی مومن و انقلابی از پیشگامان انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) بود و پس از انقلاب مسؤولیت‌های مهم و حساسی را بر عهده داشت. خانم حدیدچی از سال 1346 مبارزات انقلابی خود را آغاز کرد. او در دوران قبل از انقلاب از مبارزان معروفی بود که نامش به واسطه شکنجه‌های صورت گرفته از سوی ساواک بر روی وی و دختر 14 ساله‌اش بر سر زبان‌ها افتاد به گونه‌ای که روایت این شکنجه‌ها و دنائت رژیم پهلوی در میان مردم مطرح شد. او مدتی در لبنان و سوریه دوره‌های آموزش نظامی را گذراند تا پس از آن به عنوان محافظ امام خمینی(ره) در پاریس خدمت کند. از آن پس و به‌واسطه آنکه حضرت امام(ره) در پاریس او را «خواهر طاهره» خطاب می‌کند، خانم حدیدچی در میان انقلابیون به همین نام شناخته می‌شد. 
این شیرزن انقلابی پس از انقلاب نیز مسؤولیت‌های مهمی را بر دوش گرفت.
3 دوره نمایندگی مردم همدان و تهران در مجلس شورای اسلامی و فرماندهی سپاه همدان از جمله فعالیت‌های خانم حدیدچی بود اما یکی از مهم‌ترین فرازهای فعالیت‌های انقلابی خانم حدیدچی، عضویت او در تیم اعزامی حضرت امام(ره) به شوروی برای ابلاغ پیام امام به گورباچف بود.   در پی درگذشت این بانوی مومن و شجاع مقامات کشوری و لشکری با صدور پیام‌هایی، درگذشت این بانوی انقلابی را تسلیت گفتند. 
در پیام تسلیت حسن روحانی به مناسبت درگذشت خانم حدیدچی آمده است: «درگذشت بانوی مومنه خانم مرضیه حدیدچی‌دباغ موجب تأثر و اندوه فراوان شد. آن مرحومه با مبارزات کم‌نظیر در دوران نهضت اسلامی و مقاومت حماسی خود در برابر شکنجه‌های حکومت ستمشاهی و همچنین مجاهدت و خدمت در عرصه‌های خطیر پس از انقلاب، الگویی درخشان در احیای هویت اجتماعی زنان مسلمان و آزاده بر جای نهاد. اینجانب با عرض تسلیت این مصیبت به خانواده محترم آن مرحومه، از درگاه خداوند سبحان برای وی رحمت و رضوان و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم».
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی درگذشت خانم حدیدچی را تسلیت گفت. در پیام لاریجانی آمده است: «درگذشت بانوی مبارز و خستگی‌ناپذیر، یار و همراه انقلاب و نظام سرکار خانم مرضیه حدیدچی (دباغ) موجب تأسف و تاثر گردید. ایشان از ارادتمندان حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و از پیشگامان نهضت اسلامی و دوران مبارزه علیه رژیم ستمشاهی بود که بارها در این راه دستگیر شد و مورد شکنجه‌های طاقت‌فرسا قرار گرفت اما پر صلابت و استوار در راه حفظ آرمان‌های انقلاب ایستادگی کرد و تا پایان عمر خویش در سنگرهای متعدد از جمله فرماندهی سپاه غرب و نمایندگی مجلس شورای اسلامی تلاش بی‌وقفه داشت. اینجانب ضمن عرض تسلیت فوت آن فقیده مکرمه به دوستداران انقلاب و خانواده محترم ایشان برای آن مرحومه علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسألت می‌کنم».
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با صدور پیامی، درگذشت این بانوی شجاع و ولایتمدار را تسلیت گفت. شخصیت‌های مختلف سیاسی با گرایش ها و سلیقه‌های مختلف نیز با صدور پیام‌هایی درگذشت این بانوی انقلابی را تسلیت گفتند . 
پیکر مرحومه مرضیه حدیدچی روز جمعه 28 آبان با حضور گسترده مردم در حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی و صحن «حاج آقا مصطفی» تشییع شد. حجت‌الاسلام حجازی به نمایندگی از دفتر مقام معظم رهبری در مراسم تشییع خانم حدیدچی حضور داشت. حسن خمینی بر پیکر مرحومه حدیدچی نماز اقامه کرد.
گریه بانوی ولایتمدار به خاطر فتنه 88
خانم مرضیه حدیدچی‌دباغ از انقلابیون بصیری بود که در بزنگاه‌های حساس همواره پاسدار حریم ولایت بود. در فتنه 88 که برخی خواص به واسطه سکوت یا عملکرد اشتباه خود، ضعف فهم سیاسی خود را آشکار کردند، این بانوی انقلابی با مواضع دقیق و ولایتمدارانه خود نشان داد به‌رغم برخی انتظارات نزدیکان فتنه 88، پاسدار حریم ولایت است. گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با خانم مرضیه حدیدچی‌دباغ از جمله گفت‌وگوهایی است که او درباره فتنه 88 اظهارنظر کرده است. خانم حدیدچی در آن گپ از این گفت در جریان فتنه 88 با مشاهده خیابانی‌ها چگونه اشک او جاری شده است. 
او در این گفت‌وگو تصریح کرد: «مسائلی که پیش آمد در فتنه 88 همه را آزار داد. روزی که تظاهرات بود من از بیمارستان مرخص شده و به‌سمت منزل حرکت می‌کردم و واقعا وقتی زن‌هایی را می‌دیدم که با آن ظاهر نامناسب تکه‌ای نوار سبز به دست‌شان بسته بودند و داد می‌زدند: «موسوی، حمایتت می‌کنیم» گریه کردم. گریه کردم که خدایا آقای موسوی که نمی‌داند اینها چه کسانی هستند. گریه کردم که چرا زنی که باید حجابش را رعایت کند تا دل آقای موسوی گرم شود، با آن اوضاع و احوال آمده و می‌گوید: «موسوی حمایتت می‌کنیم»... بسیار هم آزار دیدیم».
تسلیت رهبر انقلاب در پی  درگذشت خانم مرضیه حدیدچی‌دباغ
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور پیامی، درگذشت بانوی مبارز و انقلابی خستگی‌ناپذیر خانم مرضیه حدیدچی‌دباغ را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت بانوی مبارز و انقلابی خستگی‌ناپذیر خانم مرضیه حدیدچی‌دباغ را به بازماندگان محترم و دوستان و همرزمان ایشان تسلیت می‌گویم. این بانوی شجاع و فداکار در دوران طاغوت در شمار مبارزان مؤمنی بود که زندان و شکنجه‌های شدید نتوانست او را از این راه دشوار منصرف کند و در دوران جمهوری اسلامی نیز در مسؤولیت‌هایی مانند فرماندهی سپاه پاسداران در همدان و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و تدریس در دانشگاه و حضور در سازمان‌های خدماتی انجام وظیفه کرد و مفتخر به عضویت در هیات اعزامی امام راحل برای رسانیدن نامه معروف ایشان به سران شوروی سابق شد. غفران و رضوان الهی شامل حال این بانوی با اخلاص و فداکار باد.
سیدعلی خامنه‌ای
۲۷ آبان ۹۵

 


Page Generated in 0/0068 sec