printlogo


کد خبر: 167816تاریخ: 1395/9/1 00:00
اخبار

ورشکستگی ۳۰ درصد دامداری‌ها
حواشی مربوط به مصرف پالم در فرآورده‌های لبنی منجر به کاهش مصرف شیر و لبنیات و ورشکستگی ۳۰ درصد از دامداری‌های کشور شده است. عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، درباره عوارض درازمدت حواشی مربوط به مصرف روغن پالم بر بخش کشاورزی کشور اظهار داشت: پخش اخبار مربوط به مصرف پالم در فرآورده‌های لبنی در کشور منجر به کاهش مصرف شیر و لبنیات و ورشکستگی 30 درصد از دامداری‌های کشور شد. پاپی‌‌زاده با بیان اینکه سالانه 750 هزار تن روغن پالم به کشور وارد می‌شود که تنها 25 تا 30 هزار تن آن در لبنیات مصرف می‌شود، افزود: رسانه‌ها تنها روی مصرف پالم در فرآورده‌های لبنی تمرکز کردند اما اعلام نمی‌شود که 720 هزار تن روغن پالم وارداتی دیگر کجا مصرف می‌شود. نماینده مردم دزفول در مجلس ادامه داد: باید در نظر داشت در مواد غذایی دیگر مانند روغن سرخ‌کردنی و پخت و پز، از پالم استفاده شده به طوری که 60 تا 70 درصد روغن مصرفی کشور از پالم است.
 
تأمین آرد مورد نیاز صنایع  از گندم ایرانی
امسال بیش از 5/14 میلیون تن گندم تولید و بیش از ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزار تن آن به عنوان تولید مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شده که از این میزان بیش از ۶۰۰ هزار تن آن گندم دروم است. اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم در گفت‌وگو با ایسنا، از برنامه‌ریزی برای حفظ خودکفایی تولید و تامین گندم مورد نیاز سال آینده خبر داد و اعلام کرد همه انواع گندم تولید شده در جهان در ایران قابلیت تولید دارد و صنایع را متقاعد کرده‌ایم نیازی به واردات هیچ نوع گندمی نداریم. وی افزود: حدود 7 برابر بیشتر از نیاز صنایع مختلفی مانند تولیدکنندگان ماکارونی و دیگر صنایع نیازمند به گندم و آرد، ذخیره گندم داخلی داریم. وی تصریح کرد: قرار شد شرکت بازرگانی نیاز کارخانه‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی به گندم و آرد مورد نیاز را تامین کند. وی افزود: گندم مورد نیاز برای تولید نان‌های حجیم گلوتن مرطوب حداقل
۲۶ درصدی را نیاز دارد که در این زمینه برای صنایع تولیدکننده نان‌های حجیم در کشور هم‌اکنون بیش از 5/3 میلیون تن گندم با گلوتن مرطوب بیش از ۲۸ درصد تولید و خریداری شده است.
 
چرا برنج گران شد
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش قیمت برنج خارجی در زمان ممنوعیت 5 ماهه واردات این محصول خبر داد. محمد آقاطاهر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین قیمت مربوط به عمده‌فروشی برنج‌های ایرانی و خارجی گفت: در حال حاضر قیمت عمده برنج با کیفیت خارجی برای هر کیلوگرم از ۴۴۰۰ تومان و ۴۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم آغاز می‌شود و در بیشترین حالت معادل ۴۷۵۰ تومان است. این درحالی است که قیمت همین برنج در بندر به ۴۲۵۰ تومان به ازای هرکیلوگرم می‌رسد. آقاطاهر درباره آخرین وضعیت قیمت برنج ایرانی نیز اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج خوب ایرانی از کیلویی ۸۵۰۰ تومان به حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه بوده و دلایل عمده‌ای نیز داشته است. وی ادامه داد: قیمت برنج ایرانی در زمان برداشت
- شهریورماه- مناسب بود اما به 3 دلیل وقوع سیل در منطقه کوچکی از شمال کشور، شایعه کذب صادرات به روسیه و نیز خرید بالا توسط ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی شاهد افزایش قیمت این محصول به مرور زمان بودیم. گفتنی است، در 7 ماه نخست امسال ۲۷۹ هزار و ۵۸۵ تن برنج به ارزش ۲۳۴ میلیون و ۵۶ هزار و ۱۱۸ دلار از کشورهای هند، پاکستان، امارات و دیگر کشورهای خارجی به ایران وارد شده است.
 

Page Generated in 0/0076 sec