printlogo


کد خبر: 167854تاریخ: 1395/9/1 00:00
تصویر کابینه ترامپ آشکار شد
عقب‌نشینی آمریکایی

دیدار دونالد ترامپ و میت رامنی، نامزدهای ریاست‌جمهوری پیروز و ناکام حزب جمهوری‌خواه به معنای آشتی ترامپ با بدنه اصلی حزب در ازای مشارکت دادن سخت‌ترین منتقدان هم‌حزبی‌اش در روند تشکیل دولت جدید محسوب می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات 4 سال پیش که یکی از مخالفان سرسخت او در جریان رقابت‌های انتخاباتی امسال بود، جاده را برای «ترامپیزه» شدن ایالات متحده صاف کرد. رامنی کسی بود که ترامپ را فردی «حقه‌باز و متظاهر» توصیف کرده و در مقابل ترامپ نیز او را فردی «خودخواه» خوانده و متهم به ندانم‌کاری در کارزار انتخاباتی 2012 در برابر باراک اوباما کرده بود. اما شنبه پیش این دو تاجر بزرگ حوزه‌های مستغلات و حمل و نقل در مجموعه اختصاصی گلف ترامپ در شهر بدمینستر ایالت نیوجرسی با هم ملاقات کردند. دیدار ترامپ با رامنی آن هم در گرماگرم انتخاب اعضای کابینه‌اش، گمانه‌زنی‌هایی جدی را درباره سطح مشارکت این رقیب حزبی قدرتمند در دولت آتی واشنگتن به وجود آورد. رامنی بعد از این دیدار به خبرنگاران گفت: «ما درباره عرصه‌های مختلف جهانی که منافع ایالات متحده ارزش چشمگیری در آنها دارد، گفت‌وگوی جامعی داشتیم». 
اگرچه خود ترامپ این دیدار را صرفا به منظور مشاوره گرفتن توصیف کرده اما به خاطر همین اشارات فرماندار پیشین ایالت ماساچوست، او از سوی رسانه‌ها به عنوان نامزد اصلی ترامپ برای تصدی مهم‌ترین وزارت کابینه ترامپ یعنی وزارت خارجه معرفی شده است. رودی جولیانی شهردار پیشین نیویورک، جان بولتون نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل و نوت گینگریچ رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا دیگر گزینه‌های احتمالی برای هدایت وزارت خارجه هستند. همه این گزینه‌ها در نزدیکی به لابی اسرائیل و دشمنی با برجام مشترکند، به همین دلیل اگر ترامپ، رامنی را سکاندار دیپلماسی خارجی خود کند معنایش تمایل او به انعطاف بیشتر در روابط بین‌المللی خواهد بود. اما ترامپ پیش از دیدار با رامنی در روز جمعه گذشته با انتصاب‌های امنیتی‌اش نشان داده بود قصد تعدیل سیاست‌های خصمانه‌اش درباره مهاجرت، حقوق رای‌گیری، نظارت بر مسلمانان و روابط مظنونان تروریستی را ندارد. او مایک پامپیو، نماینده جمهوری‌خواه کنگره از ایالت کانزاس را که سابقه عضویت در کمیته سری خانه نمایندگان را دارد به عنوان مدیر سیا منصوب کرده است. پامپیو یکی از مخالفان سرسخت برجام محسوب می‌شود. همچنین مایکل اس راجرز، مدیر آژانس امنیت ملی نامزد اصلی ترامپ برای پست مدیریت اطلاعات ملی به شمار می‌رود. آژانس مدیریت اطلاعات ملی بر 17 آژانس اطلاعاتی دیگر نظارت دارد. سناتور  69 ساله جف سشنز، جمهوری‌خواه سنتی و نژادپرست و حامی اصلی او در مجلس سنا که جزو مشوقان اصلی دیوار مکزیک است به عنوان دادستان کل معرفی شده است. همچنین انتصاب ژنرال بازنشسته مایکل فلین به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با واکنش شدید دمکرات‌ها و فعالان حقوق مدنی مواجه شده است. او از یک سو به اسلام‌ستیزی و از سوی دیگر به رابطه نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه متهم شده است. البته فلین برخلاف پومپئو و سشنز نیازی به تایید سنا ندارد. این در حالی است که استیفن بانون، مشاور راهبردی ترامپ که او هم به نژادپرستی و حتی یهودستیزی متهم می‌شود، در آخرین اظهار نظر جنجالی‌اش اعلام کرده به نیروی تاریک یا «شر» علاقه دارد، چرا که باعث قدرت بیشتر می‌شود. اما وزارت دفاع آخرین موضوع گمانه‌زنی‌های سیاسی در آمریکاست. سی‌ان‌ان دیروز گزارش داد ترامپ فردای ملاقات با رامنی در همان مجموعه گلفش در بدمینستر ایالت نیوجرسی با نامزد اصلی وزارت دفاع کابینه خود یعنی دریادار جیمز ماتیس دیدار کرده و پس از این ملاقات، ماتیس را یک گزینه واقعی برای ریاست پنتاگون برشمرده است. ماتیس طی 44 سال خدمت در ارتش آمریکا، فرماندهی نیروی دریایی را بر عهده داشت. همچنین فرمانده نیروهای آمریکایی در جنوب افغانستان در سال 2001 و رهبر تفنگداران دریایی در سال 2004 در فلوجه عراق بوده است. ضمنا یکی دیگر از منتقدان توافق هسته‌ای ایران است. البته او برای رسیدن به ریاست پنتاگون با مشکلی مواجه است که کنگره تحت تسلط جمهوری‌خواهان می‌تواند از آن چشم‌پوشی کند. با توجه به اینکه ماتیس در سال 2013 بازنشسته شده، دست‌کم باید 7 سال صبر و پس از آن دوباره یونیفرم نظامی بر تن کند. همچنین با توجه به سن بالای او هنوز معلوم نیست این ژنرال بازنشسته کارکشته با آن سوابق عملیاتی‌اش در خاورمیانه، فرمانده یک پنتاگون جنگی خواهد بود یا نماد آمریکایی در حال عقب‌نشینی هژمونیک. 
ادامه تظاهرات ضد ترامپ
با گذشت نزدیک به 2 هفته از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، موج اعتراضات علیه قدرت گرفتن او تبدیل به یک جنبش شده و به اکثر ایالات آمریکا سرایت کرده بلکه کانادایی‌ها هم در آن سوی مرز 2 کشور به این اعتراضات پیوسته‌اند. برج‌های موسوم به ترامپ در اغلب شهرهای بزرگ آمریکا و کانادا،هدف تظاهرات مختلف هستند. این در حالی است که سران حزب دموکرات برخلاف مواضع پیشین خود در قبال تظاهرات ضدنژادپرستی سیاهان و رنگین‌پوستان، علنا آب بر آتش اختلافات داخلی می‌ریزند و تظاهرات ضد ترامپ را حمایت می‌کنند. حتی اوباما با بی‌تفاوتی به خبرنگاری که از او پرسید چرا مردم را دعوت به آرامش نمی‌کند واکنش نشان داد. در همین حال جلسات مکرر جورج سوروس، دلال صهیونیست و پدرخوانده شورش‌های رنگین با رهبران دموکرات، باعث پیش‌بینی افزایش ناآرامی‌ها طی روزهای آتی شده است. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به روز تحلیف رئیس‌جمهور جدید (20 ژانویه 2017) حجم و گستردگی اعتراضات در گوشه و کنار آمریکا فزونی می‌گیرد. در حالی که بیشتر سازمان‌های اصلی ضدجنگ برای تظاهرات بزرگ روز تحلیف در حال برنامه‌ریزی هستند، دولت و نهادهای امنیتی آمریکا تدابیر امنیتی و مقررات جدیدی را برای جلوگیری از نزدیک شدن مردم به کاخ سفید بررسی می‌کنند. در واشنگتن پایتخت آمریکا تظاهرات ده‌ها فعال سیاسی و مدنی در مقابل هتل «دونالد ترامپ» در نزدیکی کاخ سفید باعث ترافیک شدید در مرکز این شهر شد. همچنین برخورد میان عده‌ای از ملی‌گرایان سفیدپوست متهم به نژادپرستی که برای پیروزی ترامپ جشن گرفته بودند با انبوه مخالفان او منجر به جراحت یکی از ملی‌گرایان شد. حدود 200 نفر در شیکاگو روز شنبه گذشته از فدرال پلازا به سمت برج ترامپ در مرکز ایالت میشیگان راهپیمایی کردند و شعار دادند که در اعتراض به سیاست‌های نژادپرستانه ضد مهاجر، ضد مسلمان و ضد اقلیت‌ رئیس‌جمهور آتی جنبشی به راه خواهند انداخت. جان بیچام، از فعالان گروه مخالف جنگ و نژادپرستی «انسر» (ANSWER) که سازمان دهنده اعتراضات شیکاگو بود، ترامپ را مردی آشکارا نژادپرست و جنسیت‌گرا خواند که بزودی کاخ سفید را اشغال می‌کند». این گروه ریاست‌جمهوری جدید آمریکا را به مقاومت در برابر او با تظاهرات روزانه تهدید کردند.  اما عصر شنبه در شهر تورنتوی کانادا نیز دست‌کم هزار نفر با راهپیمایی به سمت برج و هتل بین‌المللی ترامپ، با گروهی از حامیان ترامپ درگیر شدند و کار به مداخله پلیس کشید. 
 

Page Generated in 0/0113 sec