printlogo


کد خبر: 167864تاریخ: 1395/9/1 00:00
وزیر راه برای آوردن هواپیما دست به دامن چینی‌ها شد
قرارداد فروش ۱۱۸ ایرباس به ایران روی هوا!

گروه اقتصادی: در حالی طی ماه‌های اخیر دولتی‌ها از کاه خرید هواپیمای ایرباس و بوئینگ کوه‌ها ساخته‌اند که وزیر راه از امکان خرید هواپیماهای مسافری چینی خبر داده و به نظر می‌رسد اتفاقات نهان و آشکار پیرامون ایرباس و بوئینگ باعث ناامیدی دولت یازدهم از غرب شده است.  شرکت هواپیماسازی ایرباس با اشاره به رای مجلس نمایندگان آمریکا درباره توقف فروش هواپیما به ایران و پیروزی ترامپ اعلام کرد این شرایط یک «وضعیت بلاتکلیفی» را برای ایرباس در زمینه فروش هواپیما به ایران پدید آورده است. به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرد در حال ارزیابی تبعات رای کنگره آمریکا به ممنوعیت فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران است، اما فرآیند تکمیل قرارداد 27 میلیارد دلاری فروش هواپیما به تهران را نیز متوقف نکرده است. کلاود براندس، معاون رئیس شرکت ایرباس در امور تامین مالی مشتریان در خاورمیانه گفت، ایرباس منتظر خواهد ماند تا ببیند سنا و رئیس‌جمهور باراک اوباما چه واکنشی به تصمیم اخیر مجلس نمایندگان نشان می‌دهند. وی افزود، حتی اگر توقف فروش هواپیما به ایران رای نیاورد، رای اولیه مجلس نمایندگان در شرایطی که ایرباس در حال مذاکره درباره شرایط نهایی قرارداد است، یک «وضعیت بلاتکلیفی» به وجود آورده است. براندس افزود: «تصمیم نهایی هر چه باشد، از نظر زمانی برای این قرارداد خوب نیست... ما باید واکنش ایران را ببینیم.» چه اوباما مصوبه مجلس نمایندگان را وتو کند و چه نکند، روی کار آمدن دونالد ترامپ «حکایت از وضعیت خوبی ندارد.» براندس گفت، اگر ایران پول را نقدا پرداخت کند، ایرباس ممکن است بتواند تا قبل از پایان سال کار تحویل یک هواپیمای باریک‌پیکر‌ ای 321 به ایران را پیش ببرد، هرچند این یک فروند «به عنوان بخشی از یک بسته مورد مذاکره قرار گرفته» و هنوز باید قرارداد نهایی امضا شود. وی گفت، شرکت ایرباس همچنین درباره فروش 4 فروند هواپیمای پهن‌پیکر ‌ای 330 با ایران رایزنی کرده است. این مدیر شرکت ایرباس گفت، حتی اگر قرارداد ایرباس از مخالفت جمهوری‌خواهان جان سالم به در ببرد، بعید است به یک قرارداد قطعی برای فروش همه 118 فروند هواپیمای اعلام‌شده تبدیل شود، زیرا ایران 5 ماه بعد از توافق با ایرباس، برای خرید 109 فروند هواپیما از بوئینگ توافق کرده است. تعداد نهایی فروش هواپیما توسط این دو شرکت به ایران هنوز مشخص نیست. ایران قصد دارد هواپیماهایی از جمله مدرن‌ترین محصول شرکت ایرباس یعنی ‌ای350 و سوپر جامبوی ‌ای 380 را خریداری کند و خرید هواپیماهای 747 جامبو، 777 و 777ایکس از بوئینگ را نیز در برنامه دارد. شرکت آمریکایی بوئینگ به دنبال فروش 80 فروند هواپیما به ارزش 6/17 میلیارد دلار به ایران به صورت مستقیم و 29 جت مسافری از طریق شرکت‌های لیزینگ به ایران است. جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا بشدت مخالف توافق سال 2015 بین ایران و قدرت‌های جهانی هستند.  
به تصمیم ترامپ برای لغو فروش هواپیما به ایران احترام می‌گذاریم 
مقامات شرکت بوئینگ گفتند اگر دولت ترامپ فروش هواپیما به ایران را ممنوع کند، این شرکت به این تصمیم احترام خواهد گذاشت. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی بیز ژورنالز، در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا با تصویب طرحی درصدد ممنوعیت فروش هواپیما به ایران برآمده است، مقامات شرکت بوئینگ گفتند: اگر دولت ترامپ سیاست آمریکا در قبال ایران را تغییر دهد و فروش هواپیما را ممنوع کند، این شرکت به این تصمیم احترام خواهد گذاشت. طرح تصویب شده توسط مجلس نمایندگان آمریکا هنوز به رای سنای این کشور گذاشته نشده است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور نیز گفته تا زمانی که در قدرت حضور دارد این طرح را وتو خواهد کرد. بوئینگ و ایران‌ایر هنوز قرارداد نهایی‌ برای فروش هواپیما منعقد نکرده‌اند و مذاکرات میان طرفین در جریان است. اوایل این هفته، مقامات بوئینگ از اظهارنظر درباره مذاکرات جاری با طرف ایرانی خودداری کردند و نگفتند که آیا مقامات این شرکت در حال کار با دولت اوباما برای سرعت بخشیدن به فروش هواپیما قبل از روی کار آمدن دولت ترامپ در اواسط ماه ژانویه هستند یا نه.  تیم نیل، سخنگوی سیاستگذاری عمومی هواپیماهای تجاری بوئینگ در این باره گفت: «[این قرارداد] وقتی اتفاق بیفتد، اتفاق خواهد افتاد.» وی افزود: اگر دولت ترامپ سیاست آمریکا در قبال ایران را تغییر دهد و فروش جت‌های مسافری به این کشور را ممنوع کند، بوئینگ به این تصمیم احترام خواهد گذاشت. 
چرخش معنادار‌ لیست خرید دولت به شرق
طی یک سال و چند ماه اخیر مسؤولان دولت یازدهم از هر فرصتی برای در بوق کردن خرید هواپیماهای غربی (ایرباس و بوئینگ) استفاده کرده‌ و وعده‌های متعددی برای ورود اولین سری این هواپیماها داده‌اند. آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی نیمه‌های تابستان امسال وعده آخر پاییز را برای ورود اولین هواپیماهای ایرباس داده بود. قائم‌مقام وی در امور بین‌الملل اما از ورود 9 فروند هواپیما تا پایان سال جاری یعنی با 3 ماه تاخیر در مقایسه با زمان اعلامی وزیر راه خبر داده است. گذشته از پارادوکس اظهارات عالی‌ترین مقام وزارت راه‌وشهرسازی و مسؤولان و مدیران این وزارتخانه، به نظر می‌رسد با اتفاقات چند روز اخیر ورود هواپیماهای ایرباس و بوئینگ با موانع جدی مواجه شده است. در این شرایط وزیر راه‌وشهرسازی اواسط هفته‌ای که گذشت به چین سفر کرد.  آخوندی در جریان بازدید از مرکز تولید و طراحی هواپیمای کوماک این کشور گفته است: چنانچه شرکت‌های هواپیمایی کشور چین علاقه‌مند به حضور در بازار ایران هستند مستلزم ارائه استانداردهای ایمنی، فنی و کیفی به مراجع، سازمان‌ها و ایرلاین‌های ایرانی و دادن خدمات پشتیبانی فنی و مالی از تولیدات خود خواهند بود.  به گزارش تسنیم، اینگونه به نظر می‌رسد که وزیر راه‌وشهرسازی از ورود هواپیماهای ایرباس و بوئینگ با توجه به موانع متعددی که آمریکایی‌ها برای آن ایجاد کرده‌اند، ناامید شده و به سمت هواپیماهای شرقی تمایل پیدا کرده‌ است.

Page Generated in 0/0112 sec