printlogo


کد خبر: 167910تاریخ: 1395/9/2 00:00
جنگ یمن، بن‌سلمان را محو کرده است
خیز بن‌نایف برای پادشاهی

پس از آنکه ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان 28 آوریل 2015 فرزند خود، محمد بن‌سلمان را با حفظ سمت در وزارت دفاع، به‌عنوان جانشین ولیعهد منصوب کرد، اقتدار محمد بن‌نایف به‌عنوان ولیعهد کم و باب زورآزمایی میان این دو آغاز شد. بن‌سلمان که نازپرورده‌ترین وزیر در مملکت پیرمردها و حاکمان خودکامه و جوان‌ترین وزیر دفاع در جهان به‌شمار می‌رود، در واقع از همان آغاز پادشاهی پدر بیمارش، بیشتر ساختارهای قدرت در عربستان را در دست گرفته و با تصمیمات هیجانی، این کشور پادشاهی را به سمت باتلاق یمن سوق داده است؛ جنگی که میلیاردها دلار هزینه برای سعودی‌ها در پی داشته و به فشارهای بین‌المللی بر عربستان به دلیل قتل‌عام غیرنظامیان منجر شده است. بن سلمان معتقد است عربستان نباید تا این اندازه متکی به درآمدهای نفتی باشد. از سوی دیگر او معتقد است محدودیت‌های اجتماعی جوانان باید برطرف شود و در این زمینه اقداماتی نیز انجام داده است. این افزایش و تمرکز قدرت در شخص بن‌سلمان، بسیاری از مقام‌های سعودی و سران کشورهای خارجی را به شک انداخته که هدف نهایی وی، تکیه زدن بر تخت پادشاهی به ‌وسیله کنار زدن محمد بن‌نایف از ولیعهدی است. این مساله بیشتر از سایر کشورها سران خاندان سعودی را نگران کرده است، زیرا در صورت موفقیت بن‌سلمان، این کشور با شرایطی بحرانی مواجه خواهد شد و یک پادشاه جوان و خودشیفته می‌تواند برای چندین دهه بر این کشور حکومت کند. بن‌نایف ولیعهد فعلی عربستان، مسؤولیت مبارزه با تروریسم را دارد. وی دارای روابط عمیقی با آمریکاست و بسیاری از اعضای قدیمی خاندان سلطنتی از وی حمایت می‌کنند و این در حالی‌ است که بسیاری از مقامات سعودی و آمریکایی می‌گویند شاهزاده بن‌سلمان در تلاش برای کنار زدن شاهزاده بن‌نایف است. هفته گذشته نیز یک رسانه‌ غربی فاش کرد ملک سلمان
80 ساله در حال انجام دیدارهایی با برادرانش است تا حمایت آنها را برای ایجاد تغییر در روند انتقال قدرت جلب کند؛ اقدامی که سبب حذف محمد بن‌نایف، ولیعهد کنونی و محبوب آمریکا خواهد شد. به نوشته اندیشکده «بنیاد مسائل خلیج» مستقر در واشنگتن، ملک سلمان در این دیدارها به پادشاهی اردن اشاره کرده که در آن موضوع انتقال قدرت بین برادران حذف شده و جانشینی مبتنی بر ساختار عمودی و از پدر به پسر است. طبق اعلام این منبع، ملک سلمان بزودی کناره‌گیری خود را اعلام خواهد کرد. فرسایشی شدن جنگ یمن که وجهه رژیم سعودی در جهان را بشدت تخریب کرده، رقابت بین بن‌سلمان و بن‌نایف را برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی تجدید و در عین حال عیان‌تر کرده است و ولیعهد مصمم است قدرت خود را حفظ کند.  پیش از این جنگ، بن سلمان اغلب عکس‌هایی از خود در حال دیدار با سربازان و رهبران نظامی منتشر می‌کرد اما پس از آنکه این جنگ به بن‌بست خورد، وی این دیدارها را متوقف کرد. در همین راستا، روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشته است: اصلاحات اقتصادی محمد بن‌سلمان و حمله به یمن با شکست‌های زیادی مواجه شده و به‌ همین سبب، پیش‌بینی‌‌ها را درباره اینکه محمد بن‌سلمان به‌ جای محمد بن‌نایف پادشاه خواهد شد به چالش کشیده است. تحلیلگران معتقدند استعفای شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان که آوریل 2015 از پستش به عنوان ولیعهد کنار رفت برای هموار کردن زمینه استعفای محمد بن‌سلمان، پسر شاه سعودی بوده است. همچنین شاهزاده محمد بن‌نایف تعطیلات طولانی را در سواحل الجزایر گذراند و در پرونده‌های اصلی در ریاض نقشی ایفا نکرد. حضور شاهزاده محمد بن‌نایف در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر، سفرش به ترکیه در همان ماه برای شرکت در گفت‌و‌گوی حساس درباره ایران و سوریه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و دیدارش با مقام‌های بلندپایه ارتش آمریکا نشان‌دهنده آن است که بن‌نایف حاضر به عدول از نقش خود در دستگاه آل‌سعود نبوده و دوباره به عرصه بازگشته تا صندلی پادشاهی را به عنوان ولیعهد در فرآیند قدرت تصاحب کند. اکنون روشن است که تحرکات و ظهور شاهزاده محمد بن‌نایف، ولیعهد سعودی، امکان به پادشاهی رسیدن محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و پسر شاه سعودی را کاهش داده است. یکی از اعضای خاندان حاکم بر عربستان و همچنین شماری از مسؤولان غربی به وال‌استریت‌ژورنال گفتند تعامل با عربستان‌سعودی هم اکنون از طریق بن‌نایف انجام می‌شود، چون محمد بن‌سلمان گویی کاملا از انظار پنهان شده است اما یک عضو دیگر خاندان سعودی پیش‌بینی کرد محمد بن‌سلمان پس از کنار زدن بن‌نایف، روزی پادشاه شود. وی افزود: محمد بن‌سلمان اکنون مانند فردی رفتار نمی‌کند که می‌خواهد پادشاه شود، چون با خرج‌های بی‌فایده نمی‌تواند به این خواسته تحقق بخشد بویژه که این کشور با بحران بی‌سابقه‌ای مواجه است. از سوی دیگر، «مجتهد» کاربر مشهور عربستانی که به خاطر انتشار اخبار پشت پرده خاندان سعودی مشهور است، اعتقاد دارد خاندان سعودی دچار درگیری میان بن‌سلمان و بن‌نایف بر سر پادشاهی هستند. 
یافتن جسد یک حاجی پس از چند ماه!
رسانه‌های سعودی از کشف جسد یک حاجی آن هم پس از چند ماه خبر دادند. روزنامه سبق اعلام کرد یک شهروند عربستانی، پنجشنبه گذشته به صورت تصادفی جسد یک حاجی را در مزدلفه یافت و فورا موضوع را به پلیس اطلاع داد. براساس این گزارش، قسمت‌هایی از جسد فاسد شده است. این روزنامه سعودی با اشاره به آغاز تحقیقات درباره این موضوع، به نقل از منابع خود خاطرنشان کرد جسد احتمالا متعلق به یک حاجی آسیایی است که در حج امسال شرکت کرده بود. سهل‌انگاری مقامات سعودی در حمایت از حجاج و تأمین امنیت آنان بویژه در موسم حج و تکرار حوادث مختلف برای حجاج مانند فاجعه منا موضوعی است که همواره مورد انتقاد بسیاری از کشورها قرار گرفته است.
پایان آتش‌‌بس ادعایی سعودی در یمن
سخنگوی ائتلاف عربی- سعودی برای تجاوز به یمن، ظهر دوشنبه در بیانیه‌ای از پایان آتش‌بس 48 ساعته در یمن خبر داد و تأکید کرد آتش‌بس تمدید نخواهد شد. این بیانیه در حالی منتشر شده که سخنگوی ارتش یمن پیش‌تر از نقض مکرر آتش‌بس در همان ساعات اولیه اجرا به وسیله عربستان خبر داده بود. شرف لقمان، سخنگوی ارتش یمن به خبرگزاری رسمی این کشور (سبأ)، گفته بود عربستان علاوه بر نقض مکرر آتش‌بس از سلاح‌های ممنوعه و غیرمتعارف استفاده کرده است. براساس این خبر در طول 48 ساعتی که قرار بود در یمن آتش‌بس اجرا شود، 114 بار نقض آتش‌بس صورت گرفته که جنگنده‌های عربستان و مزدوران وابسته به این کشور به استان‌های تعز، مأرب، الجوف، البیضاء، ضالع،‌ شبوه، صعده، حجه، صنعا و إب حمله کرده‌اند. قرار بود در صورت موفقیت آتش‌بس، توقف درگیری‌ها تمدید شود تا زمینه‌ای برای بازگشت به گفت‌وگوهای صلح یمن فراهم شود.
 

 


Page Generated in 0/0056 sec