printlogo


کد خبر: 167913تاریخ: 1395/9/2 00:00
شکست غیرمنتظره ژوپه از فیون در انتخابات داخلی حزب جمهوری‌خواه فرانسه
رؤیای نخست‌وزیری سارکو

نیکولاس سارکوزی اگر چه به‌رغم همه ادعاها و جنجال‌هایش از روند انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه حذف شد اما احتمال دارد به عنوان نخست‌وزیر به کابینه آتی فرانسه بازگردد. رئیس‌جمهور فاسد پیشین فرانسه در انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان که روز یکشنبه برگزار شد شکست خورد و به این شکست اعتراف کرد و گفت: «نتوانستم رأی‌دهندگان را قانع کنم». 
اما به نظر نمی‌رسد او سودای قدرت را از سر بیرون کرده باشد بویژه که نتایج انتخابات داخلی میان 7 نامزد این حزب راست میانه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی غیرمنتظره بود. در حالی که پیش‌بینی می‌شد آلن ژوپه، نخست‌وزیر اسبق فرانسه در دولت ژاک شیراک برنده انتخابات یکشنبه باشد اما این فرانسوا فیون، نخست‌وزیر دولت سارکوزی بود که بیش از 44 درصد آرا را به خود اختصاص داد. ژوپه و سارکوزی هم به ترتیب با حدود 28 و 21 درصد آرا دوم و سوم شدند. از آنجا که هیچ‌کس نتوانست بیش از 50 درصد آرا را کسب، نامزد نهایی حزب یکشنبه آینده و پس از مرحله دوم انتخابات داخلی مشخص می‌شود. در این میان سارکوزی با حمایت از فیون تقریبا به بخت رقیب اصلی‌اش ژوپه در دور دوم پایان داده است. 
بدین ترتیب او بخت این را دارد که در مدلی روسی جایش را در کابینه آتی با نخست‌وزیر سابق خود و رئیس‌جمهور احتمالی آینده عوض کند. بخت فیون در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مه ‌2017 فرانسه از آن رو بالاست که با توجه به نارضایتی عمومی از دولت سوسیالیست فعلی، حتی ممکن است فرانسوا اولاند به عنوان نامزد نهایی چپ‌های میانه در انتخابات آتی معرفی نشود. در این صورت رقابت اصلی بین راست میانه به رهبری فیون و راست ملی‌گرا به رهبری مارین لوپن،رهبر جبهه ملی فرانسه خواهد بود. احتمالا حتی در صورت آرای قابل توجه لوپن در مرحله اول انتخابات بهار آینده، بار دیگر همانند انتخابات سال 2002 در دور دوم سوسیالیست‌ها از ترس حاکم شدن یک دولت ملی‌گرای افراطی آرای خود را به صندوق نامزد جمهوری‌خواهان یعنی فیون خواهند ریخت. با چنین محاسباتی است که سارکوزی رویای نخست‌وزیری دولت فیون را در سر می‌پروراند، البته اگر پرونده‌های کمک‌های مالی او از قذافی اجازه چنین اتفاقی را بدهد. 
 

Page Generated in 0/0055 sec