printlogo


کد خبر: 167915تاریخ: 1395/9/2 00:00
چهارگوشه

نقشه ترور السیسی در عربستان
دادستانی مصر با انتشار بیانیه‌ای از طراحی نقشه ترور عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری این کشور در عربستان خبر داد. دادستانی مصر اعلام کرد پرونده 292 متهم به تشکیل 22 هسته تروریستی وابسته به داعش را برای محاکمه به دادگاه نظامی این کشور تحویل داده است. طبق این بیانیه، این اشخاص برای اجرای عملیات تروریستی در سطوح مختلف برنامه‌ریزی کرده بودند که 2 بار تلاش برای ترور السیسی در سال 2014 میلادی حین ادای مناسک حج در عربستان، از مهم‌ترین آنهاست.
 
نامزدی مرکل برای چهارمین بار
صدراعظم آلمان از نامزدی خود برای چهارمین دوره صدراعظمی آلمان خبر داد. آنگلا مرکل، رئیس اتحادیه 
دموکرات- مسیحی و نامزد این حزب برای پست صدارت اعظم است. مرکل سال 2000 و با ورود به مجلس آلمان (بوندس تاگ)، پای در عالم سیاست گذاشت. وی از سال 2005 و در پی ائتلاف حزبش با اتحادیه سوسیال- مسیحی بایرن، به عنوان نخستین صدراعظم زن آلمان انتخاب شده است. مرکل در نظر سیاسیون آلمان، فردی است مخالف اتحاد سنتی آلمان با همسایه قدرتمند جنوب غربی یعنی فرانسه و طرفدار اتحاد با آمریکایی‌ها.
 
نخستین مصاحبه اردوغان با رسانه‌های اسرائیلی
رئیس‌جمهور ترکیه در نخستین مصاحبه با رسانه‌های رژیم صهیونیستی پس از 13 سال، بر ضرورت گشودن صفحه جدیدی در روابط دوجانبه تأکید کرد. رجب طیب‌اردوغان، در مصاحبه با کانال 2 رژیم صهیونیستی گفت: «اکنون زمان آن رسیده است که پرونده گذشته را ببندیم و صفحه جدیدی در روابط بین اسرائیل و ترکیه بگشاییم». تل‌آویو و آنکارا، هفته گذشته در راستای عادی‌سازی روابط، سفرای خود را انتخاب کردند.
 
آخرین دیدار اوباما با پوتین
باراک اوباما برای آخرین بار به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، دیدار و درباره بحران سوریه و اوکراین گفت‌وگو کرد.  این گفت‌وگو یکشنبه در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان موسوم به همکاری‌های اقتصادی آسیا–پاسیفیک (اَپک) در شهر لیما، پایتخت پرو انجام شد و 4 دقیقه به طول انجامید. به گفته یک مقام کاخ سفید، اوباما که تا کمتر از 2 ماه دیگر کاخ سفید را ترک می‌کند، در این گفت‌وگو بر ضرورت همکاری میان مسکو و واشنگتن و همراهی با جامعه بین‌المللی درباره سوریه تأکید کرده است. همچنین تعهد ایالات متحده به شرکایی مثل اوکراین را به پوتین یادآور شده است.
 
وزیران شیعه دولت لبنان
نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و رئیس جنبش امل با تاکید به اینکه «قواعد تشکیل دولت لبنان تغییر کرده است»، در پیامی به سعد حریری، نخست‌وزیر مامور تشکیل دولت جدید لبنان، وزیران طائفه شیعه را معرفی کرد. دبیرکل حزب‌الله اعلام کرده است بری از طرف حزب‌الله و جنبش امل درباره تشکیل دولت جدید لبنان رایزنی می‌‌کند. بر این اساس، علی حسن خلیل و غازی زعیتر به عنوان وزیران دارایی و راه و ترابری و حسین الحاج حسین و محمد فنیش به‌عنوان وزیران صنعت و ورزش و جوانان معرفی شده‌اند.
 
حملات شیمیایی مکرر تروریست‌ها به حلب
کارشناسان روسی شواهدی از استفاده تروریست‌ها از تسلیحات شیمیایی- گاز کلر و فسفر سفید- در حملات خود به حلب به دست آورده‌اند. سرلشکر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای مرکز علمی «امنیت رادیولوژی، شیمیایی و بیولوژیک روسیه» این مدارک را در منطقه 1070 حلب پیدا کردند. برای آزمایش دقیق‌تر از 4 شهروند سوری که در حمله شیمیایی تروریست‌ها زخمی شده بودند، نمونه‌برداری شده است. به گفته کوناشنکوف،  «سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی» که وظیفه رصد استفاده از تسلیحات شیمیایی را برعهده دارد، با وجود درخواست‌های متعدد مسکو هنوز هیچ کارشناسی به این منطقه اعزام نکرده است.
 

Page Generated in 0/0147 sec