printlogo


کد خبر: 167916تاریخ: 1395/9/2 00:00
آیا میت رامنی گزینه نهایی دونالد ترامپ برای تصدی وزارت خارجه آمریکاست؟
ضد برجام!

گروه سیاسی: دونالد ترامپ مخالف توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 است. او در زمان تبلیغات انتخاباتی خود تاکید کرده بود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به برجام تعهدی نخواهد داشت. او در سخنرانی‌های خود درباره نحوه مواجهه با ایران نشان داده است اساسا مدل برجام را برای کاهش اختلافات بحرانی میان واشنگتن و تهران قبول ندارد. به همین دلیل اکنون چه در واشنگتن، چه در تهران و چه در پایتخت‌های تروئیکای اروپایی، روسیه و چین، تحلیلگران بر این موضوع اتفاق نظر دارند که او یعنی دونالد ترامپ، نه‌تنها اقدامی برای تقویت و پیشبرد برجام انجام نخواهد داد، بلکه سیاست‌هایش در نقطه مقابل توافق هسته‌ای ایران و 1+5 خواهد بود.
به گزارش «وطن‌امروز»، با این حال اما اکنون کارشناسان می‌گویند شیوه رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای بی‌ارزش کردن برجام قابل پیش‌بینی نیست. اینکه او آشکارا و به صورت مستقیم علیه برجام اقدام خواهد کرد یا با میدان دادن به کنگره، شرایط را برای بی‌اعتبار کردن تدریجی برجام فراهم خواهد کرد؛ به عنوان 2 احتمالی است که کارشناسان درباره تاکتیک ترامپ علیه برجام پیش‌بینی می‌کنند. پیش‌بینی‌ها درباره چینش کابینه ترامپ نیز حاکی از آن است که او معتقد به تغییر سیستم مواجهه و دشمنی با ایران است. گزینه‌های احتمالی تصدی سیا و نیز وزارت دفاع نشان‌دهنده آن است که ترامپ تلاش دارد به آنچه در تبلیغات انتخاباتی‌اش درباره نحوه مقابله با ایران مطرح کرده، جامه عمل بپوشاند. در این میان انتخاب ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا بسیار تاثیرگذار است. دیپلماسی ضدبرجامی ترامپ با انتخاب گزینه مورد نظر قابل ردیابی
 و ارزشیابی است. 
در میان گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت خارجه آمریکا در کابینه دونالد ترامپ، حالا یک نام بیشتر از سایرین برجسته شده است. از اواخر هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی از یک دیدار مهم در محل اقامت رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خبر دادند. دیداری که روز شنبه اتفاق افتاد و دونالد ترامپ با میت رامنی، سناتور سرشناس جمهوری‌خواه و رقیب باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 دیدار و گفت‌وگو کرد. 
رسانه‌های آمریکایی درباره این دیدار گزارش دادند گفت‌وگوهای ترامپ و رامنی 80 دقیقه به طول انجامید. طرفین درباره جزئیات این گفت‌وگو توضیحی ندادند اما مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، راز این ملاقات نسبتا طولانی را فاش کرد و گفت میت رامنی یکی از گزینه‌های ترامپ برای تصدی وزارت خارجه آمریکا در کابینه آینده خواهد بود.  نکته قابل تامل اینکه میت رامنی جمهوری‌خواه در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بشدت علیه دونالد ترامپ مواضعی اتخاذ کرد با این حال اما او به محل اقامت ترامپ دعوت شد تا حالا به عنوان مهم‌ترین گزینه وزارت خارجه در کابینه دونالد ترامپ مطرح باشد.
مروری بر مواضع میت رامنی در موضوع هسته‌ای و توافق ایران و 1+5 نشان می‌دهد در این قالب، شانس او برای تصدی وزارت خارجه آمریکا بیشتر از سایرین است.
به گزارش «وطن‌امروز»، شانس رامنی برای انتخاب به عنوان وزیر خارجه آمریکا از 2 جهت می‌تواند قابل تامل باشد:
1- مواضع ضدبرجامی:  میت رامنی مواضع صریح و آشکاری علیه برنامه جامع اقدام مشترک داشته است. او بارها در مواضع خود برجام را یک توافق بد دانسته است. میت رامنی سال گذشته در نشستی با عنوان مجمع ایده‌های واشنگتن که هرسال با حضور مقامات بلندپایه و صاحبنظران معروف آمریکایی در حوزه مسائل بین‌الملل در واشنگتن برگزار می‌شود، گفت: «توافق هسته‌ای ایران، توافقی مشکل‌دار است اما باید دید در یک سال و نیم آینده این توافق چگونه اجرا خواهد شد و ایران چگونه به این روند پاسخ خواهد داد. اگر ایران در روند راستی‌آزمایی کارشکنی کند و مستاصل شویم، آمریکا باید از این توافق خارج شود. باید توجه داشت ایران حامی اقدامات تروریستی در منطقه و جهان است. این توافق به ایران این امکان را می‌دهد که به چنین فعالیت‌هایی ادامه دهد. در عین حال، توافق هسته‌ای این امکان را برای ایران فراهم می‌کند تا فناوری هسته‌ای را در فردو و مکان‌های دیگر دنبال کند و در نتیجه توانمندی هسته‌ای خودش را پیشرفته‌تر کند. از این منظر، این توافق بد است».
2- چراغ سبز کنگره: نکته دوم نیز درباره مناسبات ترامپ و کنگره بویژه در حوزه تصمیمات و اقدامات ضدبرجامی است. رامنی از سناتورهای سرشناس و فرماندار سابق ایالت ماساچوست است که جایگاه ویژه‌ای نزد جمهوری‌خواهان دارد. او از اعضای ارشد حزب است و می‌تواند در هماهنگ‌سازی کنگره و هم‌افزایی مصوبات کنگره با دولت ترامپ نقش موثری ایفا کند. این هم‌افزایی در حوزه اقدامات ضد برجامی می‌تواند بسیار ملموس باشد. یکی از پیش‌بینی‌های کارشناسان درباره نحوه تصمیمات و اقدامات ترامپ در مواجهه با برجام، آزاد گذاشتن دست کنگره برای تصویب تحریم‌های ضدایرانی است. از این رو میت رامنی که از مخالفان برجام است و رابطه بسیار خوبی با جمهوری‌خواهان حاکم بر کنگره دارد، می‌تواند در جایگاه وزارت خارجه، موجب شکل‌گیری این مناسبات و تحکیم آن شود. 
به هر حال اکنون میت رامنی مطرح‌ترین گزینه برای تصدی وزارت خارجه آمریکاست. پیش‌تر اسامی افرادی مانند رودی جولیانی، جان بولتون و باب کورکر به عنوان گزینه‌های احتمالی وزارت خارجه در کابینه ترامپ مطرح شده بود اما وزن میت رامنی و نیز ملاقات پر سروصدای او با دونالد ترامپ و نیز اظهارات مایک پنس نشان می‌دهد در شرایط فعلی، او جدی‌ترین گزینه برای بر دوش گرفتن سیاست‌های دیپلماتیک دولت دونالد ترامپ خواهد بود. موضوعی که قطعا دستگاه دیپلماسی دولت حسن روحانی باید آن را با دقت مورد ارزیابی قرار دهد. محمدجواد ظریف که شاید در دولت آینده آمریکا پل‌های ارتباطی و سفارشی خود در نیویورک و واشنگتن را در اختیار نداشته باشد، اکنون باید به فکر آن باشد که در همان ماه‌های ابتدایی شروع به کار دولت ترامپ، چگونه مانع دیپلماسی ضدبرجامی جایگزین جان کری شود!

Page Generated in 0/0087 sec