printlogo


کد خبر: 167936تاریخ: 1395/9/3 00:00
توهین سخنگوی وزارت امورخارجه به منتقدان: تعدادشان در کشور کمتر باشد بهتر است!
قاسمی را بچسبید

در شرایطی که وزارت امور خارجه به عنوان یک نهاد ملی، مسؤول اجرای سیاست خارجی و رسیدگی به مناسبات بین‌المللی کشور است اما برخی مواضع و اظهارنظرهای مقامات وزارت امور خارجه، دستگاه دیپلماسی کشور را از جایگاه یک نهاد ملی به یک حزب و جریان سیاسی تنزل داده است.  به گزارش «وطن امروز»، در شرایطی که اکنون رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه بارها به بدعهدی طرف غربی در اجرای تعهدات خود در برجام اعتراف و با این اعتراف تلویحا نقدهای منتقدان به این توافق را تایید کرده‌اند، سخنگوی وزارت امور خارجه در توهینی بی‌سابقه و قابل تامل، منتقدان توافق هسته‌ای را «نق‌زن»، «دروغگو» و «سیاه‌نما» خواند و گفت: «این افراد هر چه در کشور کمتر باشند، بهتر است». 
بهرام قاسمی در گفت‌وگو با سایت خبرآنلاین- سایت منسوب به معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- اظهارات غیرمسؤولانه‌ای را مطرح کرد. سایت منسوب به حسین انتظامی در این گفت‌وگو مدعی شد تعداد نمایندگان منتقد برجام در مجلس دهم کمتر از مجلس نهم شده است؛ و نظر سخنگوی وزارت امور خارجه را در این‌باره جویا شد. قاسمی در جواب این سوال گفت: همه دلواپس ایران هستیم اما کسانی با ادعای دلواپسی نیز غیرمنصفانه فقط می‌نشینند نِق می‌زنند و با دروغگویی شب را روز و روز را شب توصیف می‌کنند و کارهایی را که انجام شده است قبول ندارند و مسائل را سیاهنمایی می‌کنند. چنین کسانی دلواپس واقعی کشور نیستند و هر چه در کشور کمتر باشند بهتر است چون نقش منتقد را بازی نمی‌کنند. قاسمی با بیان اینکه هر چه تعداد منتقد آگاه در کشور بیشتر باشد خوب است، افزود: معتقدم در مجلس دهم وزن منتقدان واقعی و منصف نسبت به مجلس گذشته بیشتر است.
اظهارات قاسمی بویژه آنجا که او گفته است هرچه تعداد این منتقدان کمتر باشد بهتر است، در واقع نه‌تنها نشان‌دهنده بی‌نزاکتی و اپیدمی شدن بی‌ادبی در بخش‌هایی از مجموعه دولت است، بلکه می‌تواند یک نشانه دیگر از ماهیت نگاه دولت نسبت به منتقدان باشد!
در شرایطی که وزارت امور خارجه و دستگاه سخنگویی این وزارتخانه باید همواره نسبت به حفظ مرزهای ملی و غیرجناحی مجموعه متبوع خود اهتمام داشته باشد اما حالا مشخص شده است که غیر از محمدجواد ظریف، برخی دیگر از مدیران این وزارتخانه نیز به عارضه جناحی شدن مبتلا شده‌اند. محمدجواد ظریف خود نیز پیش‌تر و در قالب مذاکرات هسته‌ای بارها در گفت‌وگو با طرف‌های غربی مطالبات و دغدغه‌های حزبی خود را  مطرح کرده بود. او یک بار در دوره اعتمادسازی اول در دولت اصلاحات، در مذاکرات سعدآباد و در گفت‌وگو با محمد البرادعی درباره موضوع «تعلیق» خواستار آن شد تا مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت دوستان ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 ایران را در نظر بگیرد. در واقع او به البرادعی یادآوری کرد در صورت شکست مذاکرات سعدآباد، دوستان او انتخابات ریاست‌جمهوری 84 را خواهند باخت!
ظریف 10 سال بعد و در دوره دوم اعتمادسازی در دولت حسن روحانی این بار صریح‌تر و علنی‌تر دغدغه‌های حزبی خود را در مذاکرات هسته‌ای پیگیری کرد. او در شورای روابط خارجی آمریکا به هاله اسفندیاری گفت در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، جریان غرب‌ستیز در انتخابات مجلس دهم پیروز خواهند شد و ظریف و دوستانش را دوباره بیکار خواهند کرد!
با در نظر گرفتن ارتکاب چنین رفتاری از سوی وزیر امور خارجه، اکنون نمودار شدن نوع دیگری از این دغدغه‌های حزبی این بار توسط سخنگوی دستگاه دیپلماسی، وضعیت بغرنج این وزارتخانه را نشان می‌دهد. از سوی دیگر میزان بی‌نزاکتی در ادبیات بهرام قاسمی به‌گونه‌ای است که در مقایسه با ادبیات تند حسن روحانی علیه منتقدان، در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد.

Page Generated in 0/0075 sec