printlogo


کد خبر: 167937تاریخ: 1395/9/3 00:00
اذعان رئیس مجلس به بدعهدی مکرر آمریکایی ها نسبت به تعهدات برجام
بی اعتمادی رهبری بحق بود
۲۲۰ نماینده اقدام مجلس آمریکا در تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم ایران را محکوم کردند

گروه سیاسی: علی لاریجانی که در ماجرای برجام همراهی فراتر از انتظاری با دولت حسن روحانی داشته است، می‌گوید در مجلس نمایندگان آمریکا 50 طرح ضدبرجامی مطرح است و هفته گذشته 2 طرح از این 50 طرح به تصویب رسیده است. اشاره لاریجانی به تصویب طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران و نیز تمدید 10 ساله تحریم‌های ISA است. لاریجانی تصریح کرده است برخلاف ایران که تاکنون به برجام متعهد بوده، در آمریکا شرایط کاملا متفاوت است و آمریکایی‌ها نسبت به تعهدات برجام بدعهدی کرده‌اند. او بر این اساس اذعان داشت که بی‌اعتمادی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به قول آمریکایی‌ها کاملا بحق بوده است.  رئیس مجلس دیروز سه‌شنبه در نطق پیش از دستور خود در آغاز جلسه علنی مجلس گفت: پس از توافق هسته‌ای جدا از چند کشور معاند و برخی جریان‌های داخلی آمریکا عموم دولت‌ها و ملت‌ها با نگاه مثبت ابراز تمایل به همکاری‌های گسترده با ایران کردند. وی ادامه داد: اما از طرف دیگر حدود 50 طرح در مجلس نمایندگان آمریکا در تقابل با این توافق مطرح شد که هفته گذشته نیز 2 طرح از تصویب آنان گذشت. رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته عجیب اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این ماجرا بود که مدعی شد ایران برجام را نقض کرده است، به تصور اینکه با این بهانه، اقدامات غیرمعقول و غیرمسؤولانه خود را توجیه کنند. حال باید دید که آیا این ادعای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا حتی در میان مسؤولان آمریکایی قابل تایید است؟ لاریجانی خاطرنشان کرد: در طول یک سال و اندی که از توافق هسته‌ای می‌گذرد، حداقل 40 بار مقامات آمریکا و مقامات اتحادیه اروپایی و نهادهای بین‌المللی در این‌باره و نحوه رفتار ایران اظهارنظر کردند. رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و وزیر انرژی آمریکا و نماینده این کشور در سازمان ملل و حتی سرویس‌ تحقیقاتی کنگره، دبیرکل سازمان ملل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر یک چند بار درباره پایبندی ایران به تعهداتش بیانیه، گزارش یا اظهارنظر داشتند. به گزارش فارس، وی ادامه داد: حتی رئیس‌جمهور آمریکا در پنجمین اظهارنظر تاییدی خود پس از انتخابات اخیر آمریکا اعلام کرد استدلال اصلی مخالفان علیه توافق هسته‌ای این بود که ایران تقلب خواهد کرد و به تعهداتش عمل نخواهد کرد اما یک سال است دلیل و مدرک داریم که نشان می‌دهد ایران به تعهداتش عمل کرده و این تنها نظر من و مشاورانم نیست. سازمان اطلاعاتی و ارتش هم این حرف را می‌زنند. رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن در 13 مورد با صراحت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کرده است.
مدیر کل آژانس اکتبر 2016 اینگونه نظر داد که «من می‌توانم تایید کنم که ایران به تعهداتش پایبند بوده و ایران در حال انجام تعهداتی است که به جامعه بین‌الملل وعده داده است». لاریجانی خاطرنشان کرد: دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد «من جمهوری اسلامی ایران را برای اجرای تعهدات هسته‌ای آنگونه که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تایید کرد تحسین می‌کنم». موضوع پایبندی به تعهدات از جانب ایران در حدی تکرار شد که مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی یک ماه پیش در نشست وزرای خارجه 1+5 و ایران اعلام کرد «روند هماهنگی و همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی بسیار عالی بوده است».  وی افزود: باید از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سوال شود که آیا این همه اظهارنظر درباره تایید انجام تعهدات از سوی ایران کافی نیست؟ اگر این حجم اظهارنظر تاییدی که صورت گرفته شما از آن بی‌اطلاعید، تاسف‌‌آور است و بعید است مطلع نباشید و اگر با علم به این اظهارات چنین شعار خلاف واقعی سر داده‌اید چه هدفی را دنبال می‌کنید؟  رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این رفتار نمونه‌ای از کردار غیرصادقانه آنان است که رهبر معظم انقلاب به حق بارها متذکر شده‌اند که به اینها و قول‌شان نمی‌توان اعتماد کرد البته شاید هدف «پل رایان» که در انتخابات اخیر آمریکا با الفاظ موهنی درباره «ترامپ» موضع‌گیری کرد، این است که شرایطی را فراهم آورد تا رئیس‌جمهور جدید آمریکا از ابتدا با دردسر جدی مواجه شود، چرا که روشن است ایران با اقدام متقابل آنان را سر عقل خواهد آورد. 
بیانیه 220 نماینده علیه بدعهدی آمریکایی‌ها
دیروز بیش از 220 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی پارلمان طی بیانیه‌ای اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تمدید 10 ساله قانون تحریم جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند. در این بیانیه آمده است: مجلس نمایندگان آمریکا اخیراً قانون کهنه و مندرس تحریم جمهوری اسلامی ایران را برای 10 سال دیگر تمدید کرد همچنین قانون دیگری برای ممانعت از فروش هواپیما به کشورمان را به تصویب رساند. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت قاطع از سخنان ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و ضمن رصد کامل رفتار مجلس نمایندگان آمریکا و کنگره آمریکا، از دولت می‌خواهیم براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درباره برجام اقدامات متقابل و جدی انجام دهد و مجلس شورای اسلامی نیز در این‌باره آمادگی کامل دارد تا از دستاوردهای انقلاب اسلامی در صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور و عزت ملی صیانت کند.
از طرف ما برجام خوب پیش می‌رود!
همزمان با ابراز نگرانی‌های عوامل برجام نسبت به بدعهدی‌های طرف آمریکایی اما اجرای تعهدات ایران در برجام همچنان به صورت دقیق انجام می‌شود. ماجرای انتقال آب سنگین به عمان در همین راستا صورت گرفته است. 
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز (سه‌شنبه) در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با آثار جنگ در محیط‌زیست در جمع خبرنگاران گفت: 11 تن آب سنگین به عمان فرستاده شده و طرف مقابل نیز برای خرید، اعلام آمادگی کرده است. صالحی عنوان کرد: برای خرید آب سنگین از طرف مقابل نامه‌هایی را دریافت کرده‌ و این مقدار آب سنگین را به عمان انتقال داده‌ایم. وی افزود: تا امروز برجام بخوبی پیش رفته و تنها در بحث تحریم‌ها با کندی‌هایی روبه‌رو بودیم که به علت عملکرد بانک‌های بزرگ بوده که وزارت امور خارجه به جد این مساله را پیگیری می‌کند. وی در پاسخ به اینکه آیا تغییری پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در برجام رخ خواهد داد یا خیر؟ گفت: وقتی رئیس‌جمهور آمریکا عملا سکاندار و عهده‌دار سمت خود شود در چارچوب واقعیات عمل خواهد کرد، زیرا برجام برنامه بین 2 کشور نیست. صالحی افزود: تصور ما این است که مشکل چندانی نخواهیم نداشت. این اظهارات صالحی در حالی است که او اخیرا اعتراف کرد به‌رغم تعهدات آمریکایی‌ها در برجام اما تاکنون هیچ بانک بزرگ اروپایی با ایران همکاری نکرده است. نکته قابل تامل اینکه عدم همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی با ایران در دوران باراک اوباما صورت گرفته است. اکنون و با روی کار آمدن دونالد ترامپ، بسیاری از کارشناسان چشم‌انداز همکاری بانک‌های معتبر اروپایی با ایران را روشن نمی‌دانند. با این حال اما علی‌اکبر صالحی برخلاف اظهارات اخیر خود، می‌گوید مشکل چندانی وجود ندارد!
 

Page Generated in 0/0070 sec