printlogo


کد خبر: 167938تاریخ: 1395/9/3 00:00
رئیس جمهور جدید آمریکا هیچ برنامه ای برای معادلات جهانی ندارد
افق صد روزه ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده با اعلام نخستین برنامه کاری‌اش برای بزرگ کردن دوباره آمریکا شوک نسبتا بزرگی به آمریکا و همین طور شرکای جهانی‌اش وارد کرد اما در عین حال اکثریت سنا نیز آب سردی بر سر او ریخت و گفت این برنامه‌ها در اولویت کاری کنگره قرار نخواهد گرفت. ترامپ با انتشار ویدئویی روی یوتیوب به اعلام برنامه صد روزه در کاخ سفید پرداخت. رئوس کاری او از آن جهت شوک‌برانگیز بود که شاید هنوز خیلی‌ها باور نمی‌کردند ترامپ قصد دارد به شعارهایی که در طول انتخابات اخیر سر داده عمل کند. 
به گزارش رادیو ملی آمریکا، آنچه ترامپ به عنوان برنامه خود برای ۱۰۰ روز نخست در کاخ سفید اعلام کرد چیز جدیدی نیست و تا حدود زیادی تکرار حرف‌هایش در سخنرانی انتخاباتی آخر اکتبر گذشته در گتسبورگ تحت عنوان «پیمان ترامپ با رای‌دهندگان آمریکایی» درباره مسائل داخلی، مهاجرت و نحوه مناسبات آمریکا با سازمان ملل است. با این همه کمتر کسی انتظار داشت او به عنوان رئیس‌جمهور هنوز سوگند یادنکرده، شمشیر را برای پیمان تجاری «ترانس-پاسفیک» از رو ببندد و برعکس از دیواری که در رقابت‌های انتخاباتی‌اش وعده داده بود در مرز آمریکا با مکزیک ایجاد کند، سخنی به میان نیاورد. همچنین برنامه صد روزه ترامپ نشان می‌دهد طبق آنچه هنری کیسینجر پیش‌تر گفته بود جهان تا 3 ماه آغازین کار او در کاخ سفید تنها با حیرت به تحلیل دولت جدید آمریکا خواهد پرداخت، چرا که موضوعات سیاست خارجی هیچ جایی در این برنامه نداشت و تنها می‌توان براساس دیدگاه‌های وزیر خارجه او یعنی میت رامنی دست به قضاوت‌هایی زد. این در حالی است که ترامپ یکشنبه گذشته کریس کوباخ، گزینه مطلوبش برای پست وزارت کشور را در دفتر خود ملاقات کرده و برنامه راهبردی او برای 365 روز نخست دولت را تحویل گرفته بود. 
برنامه صد روزه ترامپ در 6 محور و عمدتا مربوط به سیاست‌های مرتبط با مهاجرت، قراردادهای تجاری و سیاست نظامی و دفاعی آمریکا می‌شود. ویدئوی منتشره توسط تیم انتقال قدرت، ترامپ را در دفتر کارش در برج ترامپ نشان می‌دهد که می‌گوید: «من در نخستین روز کاری به عنوان رئیس‌جمهور، خروج آمریکا را از قرارداد «ترانس-پاسفیک» اعلام می‌کنم». TTP قراردادی تجاری است که باراک اوباما فوریه سال پیش با 12 کشور به امضا رساند و قرار بود تا 
40 درصد از اقتصاد جهانی را پوشش دهد اما ترامپ می‌گوید این قرارداد یک فاجعه بالقوه برای آمریکا بوده است و به جای آن مذاکره درباره یکسری توافقات تجاری دوجانبه و منصفانه را آغاز خواهد کرد.  ترامپ با خواندن متن پیش رویش بر یکی از جنجالی‌ترین وعده‌های انتخاباتی خود یعنی بیرون کردن مسلمانان از آمریکا تاکید کرد.
به گزارش «نیویورک پست» متعاقب پخش این فیلم، او نشستی با خبرنگاران و مسؤولان رسانه‌ها برگزار کرد که در آن به طور یکطرفه به رسانه‌ها و عملکردشان در ماه‌های اخیر تاخت. گفته می‌شود او به این دلیل از یوتیوب استفاده کرده تا از تحریف سخنانش توسط رسانه‌ها که اغلب با او دشمنی دارند، جلوگیری کند.  او همچنین گفت ملغی کردن قرارداد ترانس- پاسیفیک جزو 6 سیاستی است که به محض ورود به کاخ سفید در 20 ژانویه 2017 آن را دنبال خواهد کرد. حمایت از کارگران آمریکایی و بازگرداندن و حکمفرما کردن قانون، زمینه‌های قانونی لغو «اوباماکر»، تشویق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، بازسازی پایگاه‌های نظامی، ترویج انتخاب مدارس در زمره دیگر محورهای اصلی دولت ترامپ خواهد بود. ترامپ در این فیلم همچنین درباره مهاجران نیز متعهد شد که «تمام سوءاستفاده‌ها از برنامه‌های صدور ویزای آمریکا را که باعث ضربه زدن به کارگران آمریکایی شده، مورد بررسی و تحقیق قرار دهد». 
در مقابل «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا استقبال گرمی از برنامه صد روزه ترامپ نکرد و گفت این مواضع دولت آتی واشنگتن در دستور کار سنا قرار نخواهد گرفت. بویژه موضوع پاکسازی واشنگتن که شامل تحمیل محدود کردن دوره حضور در کنگره به سناتورها و نمایندگان و تصویب اصلاحات جدید در حوزه اصول اخلاقی برای «از بین بردن تباهی‌ها» و کاهش تاثیر فساد منافع خاص بر سیاست‌های دولت است به مذاق مک کانل خوش نیامده است. این پاکسازی شامل ممنوعیت دائمی برای مقامات کاخ سفید از لابی کردن به نفع کشورهای خارجی و ممنوعیت کامل برای لابی‌های خارجی جهت تامین هزینه‌های انتخابات آمریکا خواهد بود اما نکته اینجاست که مرکز همه لابی‌های واشنگتن در ساختمان کپیتول کنگره است نه کاخ سفید. البته رهبر جمهوری‌خواهان سنا از لغو اوباماکر (برنامه بهداشت و بیمه اوباما) و همچنین برنامه جامع اصلاحات مالیاتی و امنیت مرزی استقبال کرده اما فقط در همین حد. 
باور اغلب آمریکایی‌ها به ایالات متفرقه
موسسه نظرسنجی گالوپ اعلام کرد اغلب طرفداران گروه‌ها و احزاب مختلف سیاسی در آمریکا معتقدند کشورشان دیگر ایالات متحده نیست، بلکه بشدت دچار دودستگی و نفاق شده است. براساس نظرسنجی منتشره روز دوشنبه این موسسه که طی 5 روز پس از انتخابات اخیر آمریکا (9 تا 13 ماه نوامبر) انجام شده، 
83 درصد از دموکرات‌ها، 73 درصد از فراجناحی‌ها و 68 درصد از جمهوری‌خواهان آمریکا گفته‌اند کشورشان در رابطه با بسیاری از ارزش‌های اجتماعی و سیاسی دچار دودستگی‌های شدید شده است. بر این اساس هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نامحبوب‌ترین نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا پس از جنگ دوم جهانی به شمار می‌روند. آمار گالوپ نشان می‌دهد در حال حاضر فقط 21 درصد از مردم آمریکا هنوز معتقدند در کشورشان وحدت وجود دارد. در حالی که 
88 درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند ترامپ قادر خواهد بود اتحاد را به کشورشان بازگرداند، 81  درصد از دموکرات‌ها گفته‌اند او قادر به این کار نیست. این موسسه شمار آمریکایی‌هایی را که در این رابطه نظری متضاد دارند تقریبا برابر دانسته و نوشته است 51 درصد از کل جمعیت آمریکا گفته‌اند ترامپ باعث نفاق بیشتری در این کشور خواهد شد و 43 درصد گفته‌اند او قادر به ایجاد اتحاد در میان آمریکایی‌ها  خواهد بود. 
هشدار آمریکا درباره حملات تروریستی در اروپا
 آمریکا به اتباع خود درباره خطر حملات تروریستی در کشورهای اروپایی بویژه در ایام تعطیلات آغاز سال نو هشدار داده است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شهروندان آمریکایی باید در جشن‌ها و مراسم‌ در ایام تعطیلات مراقب باشند؛ زیرا اطلاعات موثقی دریافت شده است مبنی بر اینکه داعش، القاعده و گروه‌های وابسته به آنها در حال برنامه‌ریزی برای انجام حملات در اروپا هستند». اروپا با بدترین بحران مهاجرت در تاریخ خود مواجه است و تروریست‌های داعش از آن برای نفوذ به اتحادیه اروپا در چارچوب پناهندگان سوء‌استفاده کرده‌اند.
 
هاآرتص: جنگ هسته‌ای آمریکا در راه است
روزنامه صهیونیستی هاآرتص با بررسی شخصیت‌هایی که ترامپ تاکنون آنها را برای تصدی وزارتخانه‌ها در دولت آینده‌اش معرفی کرده، درباره احتمال بروز جنگ سوم جهانی از نوع هسته‌ای هشدار داد. هاآرتص در تحلیلی نوشت، برای بسیاری از کشورهای جهان مشخص شده که باید شروع به ساختن پناهگاه‌هایی برای در امان ماندن از سلاح هسته‌ای کنند و دلیل این امر هم رویکردهای افراط‌گرایانه مسؤولان عالیرتبه در دولت آینده ترامپ است. این نشریه خاطرنشان کرد، ترامپ تمام تلاش خود را به کار گرفته تا راست‌های افراطی را در مشاغل حساسی که با مسائل امنیت ملی سر و کار دارد، منصوب کند که در رأس آنها استیو بانون به عنوان مشاور راهبردی رئیس‌جمهور جدید است. نگارنده گزارش در این نشریه خاطرنشان کرد، چیزی که باعث افزایش خطر انتصاب‌های جدید در دولت آمریکا می‌شود این واقعیت است که تعداد قابل توجهی از حلقه اطرافیان ترامپ مانند کشیش مایک هاکبی، از حتمی بودن بروز جنگ یأجوج و مأجوج اطمینان دارند. وی هشدار می‌دهد ترکیب دولت جدید ممکن است حتی به تهدید کامل نوع بشر بینجامد.

 


Page Generated in 0/0069 sec