printlogo


کد خبر: 167939تاریخ: 1395/9/3 00:00
نمایندگان مجلس: مردم هرمز گان در عذابند
شرایط بحرانی «هوا» در جنوب
مدارس برای دومین روز متوالی تعطیل شد

گروه اجتماعی: روز سه‌شنبه به دلیل افزایش ریزگردها و گردوغبار در استان هرمزگان وضعیت شاخص کیفیت هوا در شرایط بحرانی قرار گرفت و مدارس تعطیل شد. این دومین روزی بود که مدارس تمام شهرستان‌های استان هرمزگان به دلیل پیش‌بینی شرایط جوی ناسالم، توسط استانداری و کمیته بحران استان تعطیل اعلام شد. به گفته مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان، میزان گردوغبار موجود در هوای این استان حدود 8 برابر حد استانداردهای زیست‌محیطی و برای همه گروه‌ها خطرناک است.
ریزگرد‌ها 2/5 برابر حد مجاز
به گزارش فارس، معاون اداره کل محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه غلظت گردوغبار در هرمزگان 5/2 برابر حد مجاز است، گفت: براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی این وضعیت تا روز جمعه ادامه دارد. حبیب مسیحی درباره آخرین وضعیت کیفیت هوای استان هرمزگان افزود: براساس آخرین اطلاعات، میزان غلظت گردوغبار 400 میکروگرم بر مترمکعب و شاخص آلایندگی هوا 270 گزارش شده است که نشان‌دهنده شرایط اضطرار و بحرانی کیفیت هوای استان هرمزگان است.  وی اظهار داشت: میزان غلظت گردوغبار در هرمزگان در حال حاضر 5/2 برابر حد مجاز است و به همین دلیل براساس تصمیم کمیته بحران استانداری هرمزگان تمام مدارس در هرمزگان تعطیل شده‌اند و براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی این وضعیت تا روز جمعه ادامه خواهد داشت اما ممکن است میزان غلظت گردوغبار تغییراتی داشته باشد. معاون اداره کل محیط‌زیست هرمزگان درباره کانون‌ها و منابع گرد و غبار در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: ورود سامانه پرفشار سیبری به استان از جمله دلایل وقوع گردوغبار و هجوم ریزگردهاست و می‌توان گفت منابع ایجادکننده ریزگرد‌ها فرااستانی است اما خشکسالی‌های گذشته نیز در تشدید این موضوع مؤثر است و می‌توان گفت بیابان‌ها و دریاچه جازموریان هم از کانون‌های تشدیدکننده گردوغبار در استان هستند. مسیحی ادامه داد: به دلیل فرااستانی بودن منابع و کانون‌های گردوغبار امکان مقابله با آن برای مدیران استانی وجود ندارد.
گردوغبار ربطی به عراق ندارد
از سوی دیگر نماینده مردم بندرعباس در مجلس با بیان اینکه مشکل گردوغبار ارتباطی با عراق ندارد، افزود: هرمزگان همواره مشکل گردوغبار دارد اما تاکنون سازمان محیط زیست برای حل آن سهل‌انگاری‌ بسیاری داشته است. احمد مرادی با اشاره به افزایش ریزگردها و هجوم گردوغبار به هرمزگان و تعطیلی مدارس در این استان، گفت: معضل ریزگردها تنها مختص خوزستان نیست که خانم ابتکار می‌گوید گردوغبار آنجا متأثر از کشور عراق است. در استان هرمزگان نیز همواره این معضل وجود دارد و باید توجه بیشتری برای حل آن صورت گیرد، چرا که شرایط در این منطقه بسیار نامساعد است. وی افزود: متأسفانه مدیران تاکنون توجه و اهتمامی جدی برای حل این معضل در هرمزگان نداشتند در حالی که این مشکل در طول ایام سال نیز وجود داشته است و متعاقب آن دانش‌آموزان و مردم این استان به بیماری‌های زیادی مبتلا می‌شوند. نماینده مردم بندرعباس در مجلس ادامه داد: محیط زیست بهتر است به هرمزگان نیز توجه داشته باشد، چرا که وضعیت در آنجا نگران ‌کننده است. محیط زیست متولی این موضوع است و باید وقت بگذارد و  اهمال‌‌کاری و سهل‌انگاری در این موضوع طی 3 سال گذشته را جبران کند. مرادی اظهار داشت: تاکنون بیش از 3 سال از عمر دولت گذشته است و به اعتقاد بنده دولت در این سال‌ها عملکرد بدی داشته است، چرا که شهرک‌های صنعتی رو به تعطیلی رفتند و کشاورزی در حال نابودی است. وضعیت محیط زیست هم هر روز بدتر می‌شود. متأسفانه مدیریت خوبی در این زمینه اعمال نمی‌شود و زمان آن رسیده که رئیس‌جمهور خودش وارد شود و برای حل معضلات تدبیری اندیشیده شود. وی افزود: باید تا دیر نشده توجهی جدی به حل این معضلات شود.
مردم هرمزگان در عذاب هستند
«مدیران محیط‌زیست یک‌بار در روزهای بحرانی هوا به هرمزگان بیایند، مردم هرمزگان در عذاب هستند». ابوالقاسم جراره، نماینده سابق مردم بندرعباس در مجلس با بیان اینکه گردوغبار و ریزگرد‌ها معضلی است که مردم هرمزگان در بیشتر ایام سال با آن مواجه هستند، گفت: متأسفانه مدیران محیط‌زیست که متولی این موضوع هستند در مرکز کشور نشسته‌اند و می‌خواهند برای این مناطق بحرانی تصمیم‌گیری کنند و چون از نزدیک نمی‌بینند مردم چه زجری را تحمل می‌کنند نمی‌توانند کاری انجام دهند.  وی افزود: متأسفانه همیشه این معضل وجود داشته است اما هیچ تدبیری از سوی دولت و محیط‌زیست تاکنون وجود نداشته تا حداقل میزان آن کاسته شود و کمربند سبزی هم که مدیران وعده آن را داده بودند تاکنون عملیاتی نشده است. نماینده سابق مردم بندرعباس در مجلس اظهار داشت: مدیران نمی‌توانند در مرکز کشور بنشینند و برای مناطق بحرانی تصمیم ‌بگیرند بهتر است یک بار مسؤولان محیط زیست در روزهای بحرانی کیفیت هوا به این مناطق بیایند تا ببینند مردم در عذابند. این نماینده سابق مجلس افزود: مردم عذاب می‌کشند و فضای نامناسبی در هرمزگان به وجود آمده است.
 
نبود گزارش‌دهی دقیق هواشناسی از پهنه بحران
«مشکلی که وجود دارد این است؛ سازمان هواشناسی پیش‌‌بینی دقیقی از خرد محل را به ما نمی‌دهد در حالی که در کشورهای دیگر از طریق ماهواره‌ها این امکان برای‌شان وجود دارد برای مثال زمانی که سازمان هواشناسی می‌گوید دامنه البرز بارندگی شدید دارد پهنه‌اش مشخص نیست، نمی‌دانیم کدام روستا را تخلیه کنیم یا به کدام روستا هشدار بدهیم». اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام این مطلب گفت: در کل کشور سازمان‌های اجرایی همواره آمادگی نسبی دارند، چرا که حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند اما در فصل سرما و بارندگی که ممکن است با برف و سیلاب همراه باشد سطح آگاهی استان‌های درگیر را افزایش می‌دهیم.  نجار گفت: مشکلی که وجود دارد این است سازمان هواشناسی پیش‌بینی دقیقی از خرد محل را به ما نمی‌دهد در حالی که در کشورهای دیگر از طریق ماهواره‌ها این امکان برای‌شان وجود دارد، برای مثال زمانی که سازمان هواشناسی می‌گوید دامنه البرز بارندگی شدید دارد پهنه‌اش مشخص نیست، نمی‌دانیم کدام روستا را تخلیه کنیم یا به کدام روستا هشدار بدهیم.

 


Page Generated in 0/0062 sec