printlogo


کد خبر: 167971تاریخ: 1395/9/3 00:00
نمایندگان مجلس نسبت به لایحه بدون کارشناسی برداشت از صندوق هشدار دادند
دست‌اندازی به صندوق توسعه ملی به نام روستاییان!

گروه اقتصادی: دولت با هدف اشتغالزایی برای روستاییان قصد دارد در قالب یک لایحه 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کند اما این برداشت از صندوق غیرقانونی خواهد بود و به گفته نمایندگان مجلس نوعی دست‌اندازی محسوب می‌شود. ایده دولت به منظور ایجاد اشتغال در روستاها اگرچه رویکردی درست است اما کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند حرکت در چنین مسیری بدون بسترسازی لازم و برنامه‌ریزی درست و اصولی احتمالا نتیجه عکس دارد، چرا که پرداخت وام اشتغالزایی به روستاییان در صورت نبود زمینه‌های اشتغال توجیه‌پذیر، می‌تواند زمینه بدهکاری آنها را فراهم آورد.
در این باره حمیدرضا فولادگر، نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تیترامشب شبکه خبر با موضوع لایحه برداشت 5/1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی برای کمک به اشتغال روستایی گفت: برداشت پول از صندوق توسعه ملی براساس بودجه سنواتی یا قانونگذاری براساس برنامه ششم توسعه ممنوع است. وی افزود: نباید با قانونگذاری مکرر به صندوق توسعه ملی دست‌اندازی کرد. فولادگر گفت: لایحه برداشت 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها نمی‌تواند در قالب طرح دوفوریتی مطرح شود و مغایر برنامه ششم توسعه است. وی افزود: هفته آینده مجلس تعطیل است و این لایحه باید به صورت عادی در مجلس بررسی شود.
لایحه 1/5 میلیارد دلاری اشتغال روستایی فاقد برنامه است
عبدالرضا مصری نیز در این برنامه به لایحه دولت برای برداشت 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: مشکل رکود و بیکاری نقدینگی نیست بلکه سیاست حمایت از تولید وجود ندارد. با اگرها مشکلات حل نمی‌شود و برنامه دولت برای اشتغال مشخص نیست. نماینده مجلس شهدای اسلامی با بیان اینکه تاکنون هیچ برنامه‌ای از طرف دولت برای ایجاد اشتغال روستاییان به مجلس ارائه نشده است، گفت: نباید نخست پول درخواست کنیم و سپس در پی برنامه باشیم. مصری افزود: اینکه نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در دیدار با نمایندگان مجلس درباره این لایحه می‌گوید «مجلس هر برنامه‌ای داشته باشد ما می‌پذیریم» یعنی دولت برنامه‌ای برای ایجاد اشتغال روستاییان ندارد. وی گفت: نباید با پرداخت تسهیلات، روستاییان بیکار را بدهکار کنیم. مصری افزود: بیشتر شهرک‌های صنعتی کشور کنار روستاها هستند اما 60 تا 70 درصد واحدهای تولیدی این شهرک‌ها غیرفعال است. وی گفت: برای کمک به روستاییان دولت پول گندم آنان را بموقع پرداخت کند نه اینکه 3 ماه پس از تحویل گرفتن گندم پول محصول را پس از گران شدن نهاده‌های کشاورزی به کشاورزان بپردازد. مصری افزود: بتازگی 90هزار میلیارد تومان تفاوت نرخ ارز را به دولت دادیم، در حالی که در دولت گذشته مجلس به این موضوع رأی نداد. مصری افزود: اکنون حدود 3000 طرح تاییدشده در نوبت دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی است اما می‌خواهیم با پرداخت تسهیلات 10 تا 12 میلیون تومانی به روستاییان این صندوق را خالی کنیم. وی گفت: طرحی که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ایجاد اشتغال در روستاها مطرح کرده است طرح دولت نیست زیرا دولت همه مسائل را در طرح‌های خود بررسی می‌کند. مصری افزود: تاکنون نیز طرح مدون و مکتوبی درباره اشتغال از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است.
5 دهک پایین جامعه فقط 10 درصد از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه طی ۶۰ سال گذشته ۳ هزار روستا تخلیه شده است، لایحه برداشت 5/1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی را طرحی جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان دانست. به گزارش تسنیم، ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز در این برنامه با حمایت از لایحه برداشت 5/1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی گفت: توجه دولت به مساله جلوگیری از مهاجرت روستاییان و ایجاد اشتغال در این مناطق جدی است. وی افزود: برای این لایحه و برداشت از صندوق توسعه ملی، دولت از رهبر معظم انقلاب اسلامی اجازه گرفته است. رضوی گفت: این لایحه دوفوریتی تهیه و در مجلس مطرح می‌شود. وی با بیان اینکه طرحی برای چگونگی خرج کردن این پول وجود دارد، گفت: در یک مورد 220 هزار شغل خیاطی با هماهنگی انجمن قماش در روستاها تعریف شده است. وی گفت: طرح ایجاد اشتغال برای روستاییان در قالب مشارکت آنان در تعاونی یا شرکت‌های سهامی خاص است. وی افزود: اکنون 14 میلیون نفر حاشیه‌نشین شهرها هستند که بیش از 60 درصد آنان روستایی و عشایر هستند. رضوی گفت: 5 دهک پایین جامعه فقط 10 درصد از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند. وی افزود: از سال 1335 تا سال 1395، 33 هزار روستا تخلیه شده است.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با استقبال از لایحه برداشت 5/1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی برای کمک به اشتغال روستایی گفت: مناطق محروم تاکنون از صندوق توسعه ملی استفاده نکرده‌اند و همه منابع این صندوق در کلانشهرها استفاده شده است.  غلامرضا کاتب، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی از دوفوریتی بودن طرح برداشت 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی استقبال می‌کند. وی افزود: چگونگی استفاده از این منابع باید بسیار دقیق و برنامه‌ریزی شده باشد. کاتب گفت: در دوره‌ای به روستاییان 3 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد اما این تسهیلات مشکلی به مشکلات آنان اضافه کرد. 

Page Generated in 0/0124 sec