printlogo


کد خبر: 167980تاریخ: 1395/9/3 00:00
چهارگوشه

کسری تراز تجاری رژیم صهیونیستی
آمارهای رسمی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد کسری تراز تجاری این رژیم در 10 ماهه سال جاری میلادی به حدود 66 درصد رسیده است. کسری تجاری رژیم صهیونیستی با کشورهای خارجی از آغاز سال جاری میلادی تا پایان اکتبر 2016، حدود 68/12 میلیارد دلار بوده، در حالی که همین میزان در مدت مشابه سال گذشته به 
65/7 میلیارد دلار  رسید.
 
گفت‌وگوهای قبرس شکست خورد
سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از شکست گفت‌وگوهای اتحاد قبرس خبر داد. حدود 800 هزار یونانی‌تبار و 220 هزار ترک‌تبار در جزیره تقسیم‌شده قبرس زندگی می‌کنند و خط آتش‌بسی که صلحبانان سازمان ملل از آن پاسداری می‌کنند، این 2 بخش شمالی و جنوبی را از هم جدا می‌کند.  رهبران کنونی جوامع یونانی‌نشین و ترک‌نشین قبرس، میانه‌رو هستند و قصد اتحاد این جزیره را از طریق تشکیل فدراسیونی از دو دولت خودگردان دارند.
 
رژه نظامی لبنان در سالروز استقلال
لبنان روز سه‌شنبه هفتادوسومین سالروز استقلال خود را با برگزاری رژه نظامی در حضور مسؤولان سیاسی و نظامی بلندپایه این کشور از جمله میشل عون رئیس‌جمهور، نبیه بری رئیس پارلمان و همچنین نخست‌وزیر ملکف، جشن گرفت. رزمایش نظامی به مناسبت روز استقلال لبنان در جاده شفیق الوزران در بیروت برگزار شده است. این در حالی است که رژه نظامی ارتش لبنان و نیروهای مسلح حدود 3 سال به دلیل خلأ در پست ریاست‌جمهوری برگزار نشده بود.
 
2 آزمایش موشکی جدید هند
ارتش هند اقدام به شلیک آزمایشی
2 موشک مدل «پریتوی-2» که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است، کرده است. مقامات هند این 2 موشک زمین به زمین را که دارای برد 350 کیلومتر و ظرفیت حمل 500 تا 1000 کیلوگرم کلاهک جنگی است، به صورت متوالی از یک پرتابگر متحرک در منطقه چاندیپور در ایالت  اودیشا پرتاب کردند.  سری موشک‌های پریتوی-2 جزو نخستین موشک‌های تولید شده در چارچوب برنامه توسعه موشک‌های هدایت‌شونده یکپارچه در ارتش هند هستند.
 
سوء‌قصد به جان رئیس سازمان اطلاعات افغانستان
منابع افغانستانی از تلاش ناکام برای ترور رئیس سازمان اطلاعات این کشور و والی سرپل در شمال افغانستان خبر دادند. براساس گزارش مسؤولان امنیتی، مهاجم انتحاری تلاش داشت این 2 مقام را در جریان دیدار رئیس سازمان اطلاعات از استان سرپل هدف قرار دهد. سخنگوی والی سرپل گفت: مهاجم دقیقا زمانی که برای ترور رئیس سازمان اطلاعات تلاش می‌کرد هدف قرار گرفت. منطقه سر پل از ناآرام‌ترین مناطق در شمال افغانستان است که نیروهای طالبان و دیگر گروه‌ها در آن فعالیت دارند.
 
 
سونامی کوچک بعد از زلزله 3/7 ریشتری ژاپن
بعد از آنکه زلزله‌ای به بزرگی 3/7 در مقیاس ریشتر فوکوشیمای ژاپن را لرزاند، سونامی‌های کوچکی روی داد. به نوشته تلگراف،‌ سونامی کوچکی به ارتفاع 90 سانتیمتر در فوکوشیما و سونامی دیگری به ارتفاع 4/1 متر در سندای به وقوع پیوستند. بعد از وقوع زلزله بامداد سه‌شنبه، ابتدا مقامات هواشناسی ژاپن هشدار سونامی به ارتفاع 3 متر دادند اما چندین ساعت بعد از وقوع زلزله، هواشناسی ژاپن گفت انتظار سونامی وجود ندارد اما احتمال تغییراتی در شرایط جزر و مد دریایی وجود دارد. عمق زلزله بامداد سه‌شنبه 10 متر گزارش شده است و با وجود اعلام زلزله 3/7 ریشتری در ابتدای وقوع حادثه، مرکز لرزه‌نگاری ژاپن بعدا این زلزله را 9/6 ریشتری اعلام کرد. مارس سال 2011 زلزله‌ای به بزرگی 9 ریشتر فوکوشیما را لرزاند و در پی آن سونامی وحشتناکی روی داد که جان 18 هزار نفر را در فوکوشیما گرفت و باعث نشت مواد نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما شد.

Page Generated in 0/0064 sec