printlogo


کد خبر: 167998تاریخ: 1395/9/4 00:00
خط قرمزهای روسیه برای ترکیه درباره ورود به الباب
دمشق: ترامپ حمایت از تروریست‌ها را متوقف کند

طی 3 روز گذشته ارتش ترکیه حملات هوایی و زمینی خود را برای حمایت از نیروهای ارتش آزاد سوریه شدیدتر کرده؛ اقدامی که تلاشی برای رسیدن هر چه سریع‌تر به شهر الباب در حومه شمال شرقی حلب و اضافه کردن مساحت‌های جدیدی به منطقه امنی است که شکل‌گیری آن در شمال سوریه در محور جرابلس اعزاز آغاز شده است. پیش از آنکه ترکیه، نیروهای سپر فرات را به اطراف الباب اعزام کند ارتش سوریه که در 2 محور غربی و جنوبی نزدیک شهر الباب قرار دارد، نیروهای خود را در اطراف آن بسیج کرده بود. ترکیه می‌گوید عملیات نظامی خود در الباب را پس از هماهنگی‌اش با روسیه و آمریکا آغاز کرده است. در این میان، منابع میدانی تأکید کرده‌اند روسیه برای ترکیه درباره این شهر خط قرمزهایی تعیین کرده و همین امر پیشروی شورشیان تحت حمایت آنکارا را متوقف کرده است. در همین راستا، یک منبع مطلع به تسنیم گفت: نیروهای سپر فرات طی چند روز گذشته پیشروی سریع به سمت شهر الباب داشته‌اند و ده‌ها روستا را اشغال کردند و خود را به 3 کیلومتری شهر الباب رساندند اما اکنون روند پیشروی سپر فرات به سمت الباب واقع در شرق حلب به 2 دلیل زیر کُند و متوقف شده است: اول اینکه، نیروهای سپر فرات می‌دانند داعش با چنگ و دندان برای سیطره بر شهر الباب می‌جنگد، زیرا الباب شهر اصلی باقیمانده برای داعش در شمال شرق سوریه است. مساله دوم به امور سیاسی و روابط ترکیه و روسیه بازمی‌گردد، بویژه اینکه روسیه برای عدم ورود عناصر مسلح تحت حمایت ترکیه خط قرمز تعیین کرده و علاوه بر آن ارتش سوریه برای ورود به شهر الباب از محور جنوبی، نیروهای خود را در منطقه کویرس مستقر کرده است. گفتنی است، نیروهای سپر فرات تسلط بر الباب را فرصت طلایی برای تحقق اهداف راهبردی متعدد خود از جمله ایجاد منطقه حائل به مساحت 500 کیلومتر مربع، می‌دانند.
درخواست دمشق از ترامپ
سفیر سوریه در ایران درباره موضع جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درباره سوریه و منطقه تاکید کرد: مطلوب این است که اشتباهات دولت‌های قبل تصحیح شود؛ اشتباهاتی که به حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی در سوریه و انتشار تروریسم در منطقه و جهان و ورود به جنگ‌هایی که برخی کشورها را به صورت کامل نابود کرد، منجر شد. عدنان محمود در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: ضرورت دارد ترامپ به مبارزه با تروریسم و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و قطعنامه‌های سازمان ملل متعهد باشد و حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها را متوقف کند. در همین حال، استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه معتقد است پایان دوران دموکرات‌ها در آمریکا، نقطه عطفی در بحران سوریه خواهد بود و اقدام ترامپ در حل بحران سوریه نقش مهمی ایفا می‌کند. دی‌میستورا مدعی شده است نظام دمشق می‌خواهد از زمان رئیس‌جمهور جدید آمریکا در ژانویه آینده برای از بین بردن خشونت‌ها استفاده کند.
آمار حملات شیمیایی داعش
تحقیقات مستقل مرکز پژوهش بریتانیا «ای‌اچ‌اس» فاش کرد گروه تروریستی داعش از سال 2014 تاکنون، در 52 حمله خود از سلاح شیمیایی استفاده کرده که 19 مورد از این حملات، در شهر موصل و حومه آن صورت گرفته است. کلمب استارک، تحلیلگر ارشد این مرکز متذکر شد داعش از موصل به عنوان مرکز ساخت سلاح‌های شیمیایی خود استفاده می‌کرد ولی بیشتر تجهیزات و کارشناسان ساخت سلاح شیمیایی داعش، اخیرا به همراه کاروان سرکرده‌های شاخص این گروه، به سوریه منتقل شده‌اند. گزارش‌های مطبوعاتی پیش از این فاش کرده بود شماری از خودروهای حامل عناصر داعش در موصل، بدون اینکه توسط جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی هدف قرار بگیرند، به شهر الرقه در سوریه رسیدند.
 


Page Generated in 0/0299 sec