printlogo


کد خبر: 168014تاریخ: 1395/9/4 00:00
اخبار

دریافت بهای تمام‌شده آب از پرمصرف‌ها
کسانی که بیش از ۱۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند باید قیمت تمام‌شده آب را حتما پرداخت کنند. علیرضا دائمی، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر نیرو با اشاره به راهکارهای کاهش مصرف آب در کشور به رادیو اقتصاد گفت: برای پیشگیری از هدررفت آب و نظام اندازه‌گیری آن، تفکیک آب شرب و بهداشتی در برنامه‌های وزارت نیرو است اما باید به‌عنوان برنامه‌ای طولانی‌مدت به آن توجه شود. وی الگوی مصرف 130 لیتر آب به ازای هر نفر در شبانه‌روز (مصارف خانگی) را موضوعی تعریف‌شده خواند و افزود: این الگو بر مبنای مصارف مختلف پیش‌بینی و الزام شده است. وی تصریح کرد: سازمان ملل میزان حداقل آب مورد نیاز یک نفر را 50 لیتر در شبانه‌روز اعلام کرده اما در شهرها و مناطق مختلف ایران این میزان بالای 200 لیتر است. دائمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما علامت غلط به مصرف‌کننده می‌دهیم به‌طوری که او می‌گوید برای من محدودیت ایجاد نکن زیرا من هزینه را پرداخت می‌کنم بنابراین می‌بینیم که به مؤلفه‌های اقتصادی عمل نمی‌کنند.

بحران کمبود آب در ۷ استان ایران
وزارت نیرو اعلام کرد: کاهش شدید حجم بارش‌ها در 2 ماه ابتدای سال آبی جاری (مهر و آبان ۹۵) باعث شده ۷ استان کشور در وضعیت کمبود شدید آب قرار گیرند. به‌گزارش وزارت نیرو، در این 2 ماه در مجموع ۱۳ میلیمتر بارش گزارش شده که در 2 ماه اول پارسال ۶۹ میلیمتر بوده است. بر این اساس 7 استان کشور از جمله، اصفهان، بوشهر، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، هرمزگان و یزد با کمبود شدید آب روبه‌رو هستند و وضعیت نامناسب‌تری نسبت به دیگر استان‌های کشور دارند. از سوی دیگر ۲۱ استان کشور شامل آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، ایلام، تهران، البرز، چهارمحال‌وبختیاری،خراسان ‌رضوی، خراسان ‌جنوبی، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان، فارس، قم، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌ و بویر احمد، گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی و همدان نیز با تنش آبی شدید روبه‌رو هستند.


کرج 450 هزار خانه خالی دارد
از ابتدای سال تاکنون قیمت مسکن 8 درصد افزایش یافته است که این شاخص نشان‌دهنده تحرک در بازار است. به گزارش ایلنا، حامد مظاهریان، معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره رکود بازار مسکن اظهار داشت: واقعیت این است که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و تلاش شد سقف تسهیلات برای خرید مسکن از 35 میلیون تومان به 160 میلیون تومان برسد. وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ سود تسهیلات مسکن برای بافت فرسوده 8 درصد و برای دیگر واحدها 5/9 درصد است، افزود‌: این کمترین نرخ سود بانکی در کشور است. مظاهریان اضافه کرد: ساخت مسکن در سال‌های گذشته واقعی نبود به طوری که فقط در سال 90 تعداد خانه‌های خالی به 300 هزار واحد در تهران رسیده بود. وی افزود: در حال حاضر آمار خانه‌های خالی در تهران به 200 هزار واحد کاهش پیدا کرده است؛ در حال حاضر خانه‌های لوکس بالای یک میلیارد تومان در تهران خالی مانده‌اند و از آنجا که قدرت خرید مردم پایین است این خانه‌ها سال‌های آینده هم خالی خواهند ماند. وی با بیان اینکه آمار خانه‌های خالی در کرج به چیزی حدود 450 هزار واحد می‌رسد، ادامه داد: سرمایه‌ها در خانه‌های خالی حبس‌شده است و طبق برآوردها، سرمایه حبس شده در خانه‌های خالی چیزی حدود 20 میلیارد دلار یعنی معادل 70 هزار میلیارد تومان است و این نشان می‌دهد در سال‌های قبل سیگنال اشتباه به بازار داده‌اند. وی با اشاره به راه‌اندازی سایت «سامانه اطلاعات بازار املاک» گفت: این سامانه در تهران راه‌اندازی شده و در 6 کلانشهر دیگر هم راه‌اندازی خواهد شد. با این سامانه مردم می‌توانند از جزئیات خرید و فروش همه محله‌های تهران و آخرین قیمت‌ها آگاه شوند. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه حباب بازار مسکن به میزان قابل توجهی در 3 سال اخیر تخلیه شده است، تصریح کرد: در حال حاضر میانگین قیمت مسکن در هر مترمربع در تهران 4 میلیون و 400 هزار تومان و در کل کشور چیزی حدود 5/2 میلیون تومان در هر مترمربع است که امروز چیزی حدود 50 درصد هزینه خرید مسکن از سوی بانک به متقاضیان تسهیلات داده می‌شود که این رقم به 70 درصد خواهد رسید.


Page Generated in 0/0048 sec