printlogo


کد خبر: 168018تاریخ: 1395/9/4 00:00
رحلت قاضی‌القضات دهه 60
پیام تسلیت رهبر انقلاب برای درگذشت آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی

آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی ‌اردبیلی، از انقلابیون باسابقه، صبح دیروز چهارشنبه در 91 سالگی دار فانی را وداع گفت. به گزارش «وطن‌امروز»، آیت‌الله موسوی‌اردبیلی بامداد دوشنبه به دلیل عارضه قلبی و گوارشی در حالت شوک از قم به تهران منتقل و در بیمارستان لاله تهران بستری شد. کمتر از 3 ساعت پس از بستری شدن ایشان در بیمارستان به علت وخامت اوضاع جسمی، آیت‌الله موسوی‌اردبیلی دچار ایست قلبی شد. پس از انجام احیای قلبی (CPR)، پزشکان موفق به بازگرداندن شرایط جسمی ایشان به حالت قبل شدند اما سطح پایین هوشیاری آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، شرایط را برای انجام عمل جراحی توسط تیم پزشکان ناممکن کرده بود. عصر روز دوشنبه اوضاع جسمی ایشان کمی بهبود پیدا کرد اما همچنان شرایط برای انجام اقدامات پزشکی مهیا نشد. با این حال ظهر دیروز چهارشنبه پس از سکته مجدد قلبی و وخامت حال، آیت‌الله موسوی‌اردبیلی دار فانی را وداع گفت. در پی فقدان آیت‌الله موسوی‌اردبیلی حسن روحانی، رئیس‌جمهور، پنجشنبه و جمعه را عزای عمومی اعلام کرد. آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی از مراجع تقلید جهان تشیع و از پیشگامان انقلاب اسلامی ایران و یکی از نزدیک‌ترین یاران امام خمینی(ره) و بنیانگذار دانشگاه «مفید» به شمار می‌آید. او بهمن
1304 هجری شمسی  در شهر اردبیل در خانواده‏‌ای روحانی متولد شد. ایشان تحصیلات خود را تحت نظر پدر آغاز کرد و تا ۱۸ سالگی در زادگاه خود بخشی از دروس سطح حوزوی را فراگرفت. سال ۱۳۲۲ به قم مهاجرت کرد و در حوزه علمیه به تحصیل مشغول شد.
سال ۱۳۲۴ برای استفاده از حوزه علمیه نجف اشرف به عراق عزیمت کرد و در آن شهر به مدت 2 سال در دروس حضرات آیات عظام خویی، حکیم و شیرازی حاضر شد. سال ۱۳۲۷ در پی بیماری پدر به ایران و سال 1339 به دلیل ابتلا به بیماری سخت به اردبیل مراجعت کرد. پس از بازگشت به اردبیل او به عنوان کانون تحرکات ضدحکومتی در اردبیل و آذربایجان شناخته شده و از سوی سازمان امنیت رژیم شاه تحت تعقیب قرار گرفت. به این ترتیب مجبور به خروج از اردبیل و مهاجرت به تهران شد.  از هنگام مهاجرت به تهران در سال ۱۳۴۷ تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، او در کنار تلاش‌های علمی خود، با تاسیس و اداره مراکزی چون موسسه مکتب امیرالمومنین(ع)، در کنار سایر همرزمان خویش، از جمله آیت‌الله شهید مطهری و آیت‌الله شهید بهشتی، بذر انقلاب را در دل جوانان مسلمان کاشته و کادرهای اجرایی آینده انقلاب را تربیت کرد. با اوج‌گیری انقلاب اسلامی و مهاجرت
امام خمینی(ره) به پاریس در سال ۱۳۵۷، شورای انقلاب اسلامی تشکیل شد و ۵ نفر از مهم‌ترین شخصیت‌های انقلابی، از جمله آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، از سوی امام به عضویت این شورا منصوب شدند. این شورا رهبری انقلاب اسلامی را تا پیروزی آن و همچنین اداره کشور را تا استقرار نهادهای برخاسته از قانون اساسی به عهده گرفت. پس از سقوط حکومت شاهنشاهی، حضرت امام خمینی، آیت‌الله موسوی‌اردبیلی را به دادستانی کل کشور منصوب کردند. پس از شهادت آیت‌الله بهشتی، امام در حکمی آیت‌الله موسوی‌اردبیلی را به ریاست دیوان عالی کشور منصوب کردند. آیت‌الله موسوی‌اردبیلی تا سال 1368 ریاست قوه‌قضائیه ایران را بر عهده داشت. از مهم‌ترین اقدامات وی در این مدت، تجدید نظر و بازنویسی قوانین قضایی ایران و تطبیق آن با فقه شیعه بود. از جمله سایر سمت‌های وی در این سال‌ها می‌توان به عضویت در نهادهای مهمی چون مجلس خبرگان قانون اساسی، شورای بازنگری قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، شورایعالی انقلاب فرهنگی و هیات امنای فرهنگستان علوم اشاره کرد. پس از رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی در چهاردهم خرداد 68، آیت‌الله موسوى‌اردبیلى با مهاجرت به شهر قم به مباحث علمی پرداخت و تا پایان عمر نیز در همین شهر زندگی کرد.

رهبر انقلاب، رحلت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی را تسلیت گفتند
رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت فقیه و عالم بزرگوار آیت‌الله آقای حاج سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام تسلیت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به شرح زیر است:
بسمه‌تعالی
فقیه و عالم بزرگوار مرحوم مغفور آیت‌الله آقای حاج سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی رحمت‌الله علیه دارفانی را وداع گفته و به لقاءالله پیوستند. این ضایعه را به خاندان گرامی و فرزندان محترم و همه شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان علاوه بر تلاش‌های علمی و فقهی، در دوره‌ای دشوار مسؤولیت سنگین ریاست قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی را بر دوش داشتند و در همه حوادث و قضایای مهم دوران حیات مبارک امام راحل در شمار فعالان و خدمتگزاران برجسته کشور به شمار می‌رفتند. فعالیت‌های فرهنگی و تاسیس دبیرستان و دانشگاه نیز صفحات مهمی از زندگی پربار این عالم بزرگوار را تشکیل می‌دهد. متضرعانه از خداوند متعال مسألت می‌کنم که روح ایشان را مشمول رحمت و فضل خود قرار دهد و عمل صالح ایشان را مقرون اجر جزیل سازد و با اجداد طاهرینش محشور فرماید.
سیدعلی خامنه‌ای
۳ آذر ۱۳۹۵


Page Generated in 0/0155 sec