printlogo


کد خبر: 168022تاریخ: 1395/9/4 00:00
مهم‌ترین برنامه دولت یازدهم در آستانه فروپاشی است
سرنوشت یارانه‌ها در انتظار بیمه همگانی!

گروه اجتماعی: بیمه همگانی سلامت از مهم‌ترین وعده‌های‌ دولت روحانی است و بارها رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت از بیمه شدن 11 میلیون نفر به عنوان مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم یاد کرده‌اند اما این طرح به دلیل کارشناسی نبودن در آستانه فروپاشی بوده و دولت همانند یارانه‌های نقدی در حال حذف بیمه‌شدگان است. «در حوزه سلامت توجه به بخش بیمه نیز لازم است، بیمه‌های ما اکنون وضع عجیبی دارند و برخی دفترچه‌های بیمه مورد پذیرش مراکز درمانی قرار نمی‌گیرد. راه‌حل این مشکل این است که در گام اول باید پوشش بیمه عام شود و در گام بعدی بیمه‌ها باید اختیاری شود.» اینها وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در سال 92 بود. بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت از مهم‌ترین وعده‌های‌ دولت روحانی است که از جمله حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت در برنامه پیشنهادی خود به مجلس نیز بر آن تاکید کرده بود. اجرای بیمه همگانی سلامت در عین حال یکی از تکالیف قانونی وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موارد 32 تا 39 قانون برنامه پنجم توسعه  است که در آن بر شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینه‎های مستقیم مردم به حداکثر معادل 30 درصد هزینه‎های سلامت تاکید شده است.
دولت احساساتی شد
به گزارش فارس اما چندی نگذشت که حسن قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و در ارتباط با مشکلات این طرح اظهار داشت: نخستین اشتباه این است که دولت احساساتی شده و گفت همه مردم را بیمه می‌کنیم. در اینجا هم دارا و هم ندار بیمه شدند و این مانند یارانه نقدی شد. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کسری بودجه در طرح تحول سلامت افزود: پیشنهاد من این بود که 4 تا 5 دهک اول بیمه شوند. عدد مشخص شده 5 میلیون نفر بود و منابع آن 550 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. دوستان 10 الی 11 میلیون نفر را بیمه کردند و سرانه این بیمه برای کسی که 30 سال سابقه دارد با کسی که امروز دفترچه می‌گیرد، یکی بود و این بود که ما دچار کسری بودجه شدیم. رئیس‌جمهور اما نظر مخالفی در این‌باره دارد و در اظهاراتش مرتب از بیمه‌شدن همه ایرانیان سخن گفته است و  آن را یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم معرفی می‌کند. تا آنجا که جشن بیمه سلامت همگانی گرفتند و روحانی در اظهاراتش با اشاره به بیمه سلامت گفت: امروز می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که تمام مردم ایران تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار گرفته‌اند و این کار بسیار بزرگ بخشی از اجرای عدالت است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه 2 اقدام مهم باید در راستای تکمیل طرح تحول نظام سلامت انجام شود، گفته است: «یکی همگانی کردن بیمه بود که برای اجرای آن مشکلاتی از جمله نقص اطلاعاتی درباره تعداد افراد فاقد بیمه داشتیم اما به هر حال طرح از ابتدای امسال آغاز شد و امروز اعلام کردند تعداد دفترچه‌های صادر شده از 8 میلیون نفر عبور کرده و در مجموع تا به حال
9 میلیون نفر برای گرفتن دفترچه در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که احتمالا رقم نهایی افرادی که دفترچه بیمه سلامت همگانی دریافت خواهند کرد در همین حدود باشد».
کارشکنی‌ بیمه‌ها
اما این روزها طرح بیمه همگانی سلامت با مشکلات مالی شدید مواجه شده است؛ سازمان‌های بیمه‌گر دولتی می‌گویند توان پرداخت معوقات بیمارستان‌ها را ندارند و بیش از 10 ماه است که به آنها بدهکارند. البته وزیر بهداشت تمام این مشکلات را ناشی از کارشکنی بیمه‌ها می‌داند و ‌معتقد است بیمه 10 هزار میلیارد تومان به ما بدهکار است و حدود 12 ماه است که پول پزشکان، پرستاران و بیمارستان‌ها را نتوانسته‌اند بدهند. 11 میلیون نفر در طرح تحول نظام سلامت بیمه شدند که بیشتر آنها درآمدی کمتر از 900 هزار تومان داشتند، در حال حاضر که این اقدام موثر انجام شده و در راستای اهداف انقلاب و نظرات رهبری است، چرا کم‌لطفی می‌شود. وزیر بهداشت افزود: در کجای دنیا تولیت و مسؤولیت سلامت تکه پاره است؟ تا دیروز می‌گفتند قانون نداریم، حالا که قانون داریم چرا آن را اجرا نمی‌کنند؟ وقتی بیمه‌ها با وزارت بهداشت هماهنگ باشند بسیاری از این مشکلات وجود نخواهد داشت.
حذف تدریجی 6 میلیون نفر از بیمه‌شده
این در حالی است که احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت کار در این باره گفته است: «وزیر رفاه دستورالعملی صادر کرده است که به موجب آن کسانی که نیازمند نیستند یا 2 دفترچه دارند، از بیمه سلامت حذف می‌شوند و امیدواریم با ابلاغ این دستورالعمل مشکل بدهی بیمه سلامت به مراکز درمانی کاهش یابد». وی افزود: با فروش اوراق مشارکتی که مجلس محترم تصویب کرده است، تا 2 هفته آینده بخش اعظم بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها پرداخت می‌شود. میدری افزود: بدهی سازمان‌های بیمه‌گر پایه تا امروز به مراکز درمانی و داروخانه‌ها به بیش از  11 هزار میلیارد تومان رسیده است و این میزان بدهی کاسه صبر کادر درمان و رؤسای بیمارستان‌ها را سرریز کرده و بیمارستان‌ها درحال حاضر با بحران مواجه شده‌اند. وی خاطرنشان کرد: دولت می‌خواست از بیمه نشده‌های محروم  که حدود 5 میلیون نفر بودند، حمایت کند اما در عمل به جای 5 میلیون، 11 میلیون نفر بیمه رایگان شدند که این اتفاق بار سنگینی بر دوش وزارت بهداشت گذاشت.  معاون درمان وزارت بهداشت گفت: منابع برای 11 میلیون بیمه شده در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفت ولی این وزارتخانه به همه بیمه‌شدگان خدمت ارائه داده است. بنابراین ما 2 راه برای عبور از بحران بدهی بیمه داریم و آن اینکه یا به مصوبه دولت بازگردیم و 5 میلیون نفر را پوشش دهیم یا منابع را برای بیمه 11 میلیون نفر تامین کنیم.
پیشنهاد حذف 6 میلیون بیمه‌شده
آقاجانی افزود: سهم درمان بیمه‌شدگان در قانون تامین اجتماعی نه بیست‌وهفتم است که  متاسفانه این رقم در بخش‌های دیگر هزینه می‌شود، در حالی که کارگران بیمه‌شده این سازمان بخش مهم خدمات درمانی خود را از بیمارستان‌های وزارت بهداشت می‌گیرند. معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: راهکار ما برای حل مشکلات مراکز درمانی و بدهی بیمه‌ها درباره سازمان بیمه سلامت این است که یا به همان مصوبه دولت مبنی بر بیمه کردن 5 میلیون وفادار باشد یا اگر می‌خواهد
11 میلیون نفر را بیمه کند، منابع آن را  هم تامین کند. سازمان تامین اجتماعی هم برای حل  مشکلات خود راهی ‌جز هزینه‌کرد سهم درمان کارگران پیدا کند.
خطر فروپاشی نظام سلامت
در هفته‌های گذشته تاخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و پرسنل درمانی و همچنین بدهی دولت به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، نظام سلامت را با خطر جدی روبه‌رو کرده است به‌گونه‌ای که بسیاری از داروسازان اعلام کردند توان ادامه همکاری با بیمارستان‌های دولتی را ندارند و خطر کمبود دارو در این بخش احساس می‌شود. همچنین انجمن داروسازان نیز بارها نسبت به تجمع و قطع همکاری با دولت هشدار داد. از طرفی پرستاران و پزشکان نیز که پرداختی‌های آنها مدت‌هاست با تاخیر روبه‌رو است نسبت به این وضعیت گله‌مند هستند و در برخی مناطق مثل دانشگاه علوم پزشکی زنجان تهدید به اعتصاب کرده‌اند. حال باید دید کشتی نظام سلامت که از روز اول با وجود انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس پیش رفت در این گرداب ایجاد شده مالی و دعواهای سیاسی کابینه غرق خواهد شد یا خیر.


Page Generated in 0/0071 sec