printlogo


کد خبر: 168024تاریخ: 1395/9/4 00:00
نیویورکر در واکنش به رفتار تحقیرآمیز ترامپ،رؤیای یک رئیس‌جمهور با وقار و تدبیر را توهمی مخدوش خواند
ترامپ: زانو بزن رامنی!
غرامت‌خواهی رئیس‌جمهور جدید آمریکا از رسانه‌ها!

دونالد ترامپ حتی پس از انتخاب میت رامنی به عنوان گزینه وزارت خارجه دولت خود، کینه‌جویی را کنار نگذاشته است. او  در جریان دیدار جنجالی روز دوشنبه‌اش با مدیران و مجریان مشهور رسانه‌های آمریکایی که به تهدید و توبیخ بسیاری از آنها از جمله جف زاکر، مدیر سی‌ان‌ان و کیتی تار، مجری شبکه ان‌بی‌سی توسط رئیس‌جمهور جدید انجامید، به یادآوری خاطره‌ای پرداخت که برخی آن را مایه تحقیر رامنی می‌دانند.
به گزارش نیویورکر، ترامپ در تالار همایش مجلل برج معروف خود در نیویورک برای آنکه به اصحاب رسانه که با او دشمنی می‌ورزند ثابت کند حتی پیش از ورود به کاخ سفید چقدر قدرت داشته است به ماجرای دیدار 4 سال پیش خود و رامنی کنایه زد. زمانی که رامنی،نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2012 برای کمک گرفتن از او به ملاقات میلیاردر نیویورکی آمد و ترامپ برخوردی باور نکردنی با او داشت.
یان کراوچ، منتقد سینمایی هفته‌نامه نیویورکر وقتی درباره فصل چهارم سریال «خانه پوشالی» درباره تباهی و فساد یک رئیس‌جمهور فرضی آمریکا می‌نوشت،  آن صحنه واقعی را اوج صراحت هتاکانه ترامپ و نهایت تحقیر رامنی برشمرد: «ترامپ [در تلویزیون] در یک نشست خبری که در مین داشت یادآوری کرد که وقتی رامنی در سال 2012 برای جلب حمایت نزدش آمد به او گفته بود: «میت زانو بزن!» و رامنی هم زانو زده بود.» اخیرا نیز یکی از مشاوران  ترامپ در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز گفته که  نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 با هدف دست‌بوسی و ادای احترام با رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دیدار کرده است.
دوشنبه گذشته نیز خود ترامپ در مقابل چهره‌های سرشناس اما متحیر رسانه‌های آمریکایی به کارزار انتخاباتی این دوره ریاست‌جمهوری اشاره کرد که  چگونه رامنی با وجود چنان سابقه‌ای از «زانو زدن» و «دست بوسی»، انتقادات تندی را علیه او مطرح کرده و او را «شیاد» خوانده بود اما اکنون «عاجزانه» خواستار رسیدن به سمت وزارت خارجه آمریکاست.
این حرف در حالی زده شد که آنها شنبه گذشته در دیداری خصوصی در زمین گلف مشهور ترامپ در شهر بدمینستر ایالت نیوجرسی درباره مسائل مختلف رایزنی کرده و گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال انتصاب رامنی به سمت وزیر خارجه آمریکا مطرح شد که «مایک پنس»، معاون جدید کاخ سفید با صحه گذاشتن بر آنها تایید کرد که ترامپ فعالانه در حال بررسی این موضوع است. نیویورکر نیز در گزارش خود با واکنش به این رفتار پرزیدنت جنجالی، رویای تبدیل او  به سیاستمداری «با وقار و با تدبیر» را حتی پس از پیروزی‌اش در انتخابات، رویایی محال نامیده است:«خیال‌پردازی‌های به هنجار شدن دونالد ترامپ اکنون خاطره‌ای دور از دسترس و توهمی مخدوش است».
کاخ سفید علیه رسانه‌ها
صاحبخانه آتی کاخ سفید اگرچه ذاتا از رسانه‌ها خوشش می‌آید اما در عین حال از مواجهه با رسانه‌ها از موضع قدرت نیز لذت عجیبی می‌برد.
اریک بوهلرت، تحلیلگر رسانه‌ای آمریکایی با اشاره به غافلگیری چهره‌های تلویزیونی و مطبوعاتی سرشناس آمریکا در جلسه رو در روی روز دوشنبه در برج ترامپ می‌گوید آنها هنوز باید درس‌های زیادی از این رئیس‌جمهور شومن بگیرند. این کارشناس شبکه «ریل‌نیوز» می‌گوید: «رسانه‌های شرکتی بار دیگر از درک واقعیت خیزش ترامپ به عرصه قدرت عاجز نشان دادند».
ترامپ در آن جلسه کذایی بار دیگر رسانه‌ها را دروغگو خواند و سپس برای نخستین‌بار پس از پیروزی‌اش در انتخابات آنها را تهدید کرد قانونی فدرال برای اعلام جرم علیه افترای مطبوعاتی تصویب خواهد کرد.
به گزارش واشنگتن‌پست او یادآوری کرد موضوع شکایت و ادعای غرامتش علیه برخی شبکه‌ها و روزنامه‌ها طی کارزار انتخاباتی پس از ورودش به کاخ سفید منتفی نخواهد شد. در حقیقت رئیس‌جمهور جدید به دشمنان کاغذی، آنلاین و ماهواره‌ای‌اش یادآوری کرد از قدرت خود علیه آنها نهایت استفاده  را خواهد برد.
بی‌ثباتی مواضع ترامپ
ترامپ فردای آن نشست غیرعلنی با مجریان و مدیران رسانه‌ای که یک «فاجعه تمام‌عیار» برای آنها قلمداد شد در کمال خرسندی به دفتر روزنامه نیویورک‌تایمز رفت و در گفت‌وگویی یک ساعته با خبرنگاران و سردبیران این روزنامه حامی دموکرات‌ها، برخی دیدگاه‌های جنجالی خود را تلطیف کرد به‌طوری که نیویورک‌تایمز نوشت: «این گفت‌وگو بار دیگر بی‌ثباتی مواضع ترامپ را نشان داد». ترامپ که در جریان مبارزات انتخاباتی تاکید کرده بود کلینتون باید زندانی شود، گفت هیچ علاقه‌ای به تلاش برای محاکمه و زندانی کردن کلینتون در ارتباط با موضوع ایمیل‌ها ندارد و گفت: «من واقعا نمی‌خواهم به خانواده کلینتون لطمه بزنم». او همچنین گفت اوباما را دوست دارد!
او در ارتباط با موضوع شکنجه مظنونان تروریستی نیز گفت که پس از گفت‌وگو با جیمز ان. ماتیس، ژنرال بازنشسته نیروی دریایی و رئیس سابق فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، نظرش درباره ارزش شکنجه القای حس غرق‌شدگی تغییر کرده است. سپس درباره روابطش با رسانه‌ها و وعده‌اش درباره سخت کردن قوانین افترای مطبوعاتی، هیچ جزئیات مشخصی ذکر نکرد. ترامپ با وجود حملات مکرر قبلی به روزنامه نیویورک‌تایمز، از این روزنامه نیز تمجید کرد و آن را «جواهر بزرگ آمریکا و جهان» نامید اما در عین حال گفت معتقد است این روزنامه در جریان رقابت انتخاباتی نسبت به او بسیار سختگیرانه عمل کرده است.
ترامپ تاجر یا رئیس‌جمهور؟
سپس در برابر اصرار خبرنگاران و سردبیران نیویورک‌تایمز درباره تداخل فعالیت‌های تجاری‌اش با وظایف ریاست جمهوری گفت: «بحث مربوط به تضاد منافع و مسائل اخلاقی قانون کاملا به جانب من است؛ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند تضاد منافع داشته باشد». او گفت نوعی هماهنگی برای جدا کردن شرکت‌های تجاری از کارش در دولت ایجاد می‌کند و اداره شرکت‌ها را به فرزندانش داده است هر چند به اعتراف خودش، وکیلان حقوقی می‌گویند این کار برای جلوگیری از تضاد منافع کافی نیست.
آمریکا نباید در جهان ملت‌سازی کند
اما ترامپ درباره سیاست خارجی آمریکا هم  حرف‌هایی داشت از جمله اینکه گفت آمریکا نباید ملت‌ساز باشد. او تاکید کرد جنگ عراق یکی از اشتباهات بزرگ تاریخ آمریکا بوده و گفت ایده‌های قاطعانه و نیرومندی درباره برخورد با جنگ داخلی در سوریه دارد. او در عین حال از توضیح درباره این ایده‌ها خودداری کرد و مدعی شد: «باید به این دیوانگی در سوریه پایان دهیم». ترامپ همچنین گفت خوب خواهد بود اگر او و پوتین بتوانند با هم کنار بیایند.
 


Page Generated in 0/0066 sec