printlogo


کد خبر: 168041تاریخ: 1395/9/4 00:00
ترکیب سبد مصرفی خانوارها تغییر کرد!
استمرار افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار

گروه اقتصادی: رشد خزنده کالاهای اساسی در سایه نبود مدیریت درست و کنترل دقیق بازار مدتی است ادامه‌دار شده است تا با وجود سیر نزولی قدرت خرید مردم، خانوارها برای تهیه و تامین مایحتاج خود همچنان در محدودیت شدید مالی قرار گیرند. در چنین شرایطی اما دولت یازدهم اکنون کاهش نرخ تورم را عملکرد مثبت و قابل توجه خود عنوان می‌کند، بدون اینکه توجهی به وضعیت معیشت مردم و چگونگی رشد قیمت‌ها در بازار داشته باشد. با این وجود کاهش شاخص برخی اقلام نظیر گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی و میوه‌ها و سبزیجات برای چندمین ماه متوالی این امر را تایید می‌کند که تغییراتی در ترکیب سبد مصرفی خانوار رخ داده است. در حالی که جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار شهری در آبان‌ماه ادامه روند کاهشی تورم را تایید می‌کند، این کاهش تورم اما با افزایش سطح رفاه خانوار شهری و غنی‌تر شدن سبد مصرفی خانوار توأم نبوده است. خانوار شهری برای ایجاد تناسب در هزینه و درآمد خود، تغییراتی در ترکیب اقلام مصرفی خود انجام داده که در نهایت منقبض‌تر شدن سفره خانوار را به همراه داشته است و گزارش بانک مرکزی از بودجه خانوار در سال 94 نیز به‌خوبی مؤید همین مطلب است، به‌طوری‌که میزان افزایش هزینه‌های خانوارها به ‌اندازه نیمی از میزان تورم ثبت شده در این سال بوده است. کاهش شاخص برخی اقلام نظیر گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی و میوه‌ها و سبزیجات برای چندمین ماه متوالی این امر را تایید می‌کند که تغییراتی در ترکیب سبد مصرفی خانوار رخ داده است. این موضوع نقدی است که در کنار عملکرد خوب دولت یازدهم در مهار تورم، می‌توان به تیم اقتصادی دولت روحانی وارد کرد. درحالی‌که تیم اقتصادی دولت کوشیده است با نگاهی مهندسی روند کاهش تورم را در اقتصاد دنبال کند، بافت‌های اجتماعی را در این کاهش تورم نادیده گرفته است. به این ‌ترتیب در حالی کاهش تورم تا سطح تک‌رقمی حاصل شد و همچنان استمرار یافت که این کاهش تورم با افزایش رفاه خانوار شهری همراه نبود. به عبارت دیگر، کاهش 40 درصدی قدرت خرید خانوار که در پی رکود اقتصادی و تورم رخ داده بود، به آنها بازنگشته است. در شرایطی که دولت توانسته است انضباط مالی خوبی برقرار کند و روند کاهشی تورم را استمرار بخشد، این کاهش تورم با افزایش کیفیت سبد خانوار شهری همراه نشده است. همین موضوع است که نقطه تفاوت میان رشد اقتصادی و توسعه را به میان می‌آورد؛ افزایش رفاه عمومی که دولت یازدهم با وجود توانمندی در تحقق رشد اقتصادی، کاهش تورم و ایجاد انضباط مالی از آن غافل بوده است. به گزارش «نسیم آنلاین»، سیمای کلی شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار شهری در آبان‌ماه اگرچه کاهش تورم را تایید می‌کند، اما با ریز شدن در ترکیب تورم در اقلام مختلف به‌سادگی می‌توان دریافت که این کاهش تورم با گستردگی سفره خانوارها و افزایش سطح کیفی آنها همراه نبوده است. موضوعی که می‌تواند هشداری برای دست‌اندرکاران اقتصادی باشد، کاهش سطح کیفی سبد مصرفی خانوار است که می‌تواند در اقشار آسیب‌پذیر نشانی از مختل شدن روند تغذیه آنها باشد. شاید بهتر باشد دولت در کنار سیاست‌های کلان اقتصادی، نیم‌نگاهی هم به رفاه عمومی داشته باشد و این اهداف را در کنار بالا بردن سطح کیفی سبد مصرفی خانوار دنبال کند.
قیمت ۶ گروه کالای اساسی باز هم بالا رفت
گزارش رسمی بانک مرکزی حکایت از آن دارد که قیمت 6 گروه کالایی لبنیات، تخم‌مرغ، حبوبات، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ و چای نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است. بنا به این گزارش، جدیدترین گزارش بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در هفته منتهی به ۲۸ آبان‌ماه سال جاری، قیمت لبنیات
5/2 درصد، تخم‌مرغ 6/2 درصد، حبوبات 6/1 درصد، سبزی‌های تازه 4/3 درصد، گوشت قرمز 1/0درصد، گوشت مرغ
3/2 درصد و چای 2/0 درصد افزایش داشته؛ ضمن اینکه برنج با کاهش
1/0 درصدی، میوه‌های تازه 5/1 درصدی و قند و شکر 5/0 درصدی مواجه بوده است. در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات بهای ماست پاستوریزه معادل 1/8 درصد افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ معادل 6/2 درصد افزایش داشت و شانه‌ای ۸۵۰۰ تا 10 هزار تومان به فروش می‌رفت. در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی معادل 8/1 درصد و برنج داخله درجه 2 معادل 2/0 درصد کاهش ولی بهای برنج داخله درجه یک 3/0 درصد افزایش یافت. در گروه حبوب، قیمت لوبیا چیتی معادل 8/0 درصد، لوبیا چشم‌بلبلی 2/0 درصد و لوبیا قرمز یک درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 7/0 درصد تا 4/4 درصد افزایش داشت. در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری هندوانه عرضه نمی‌شد. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب قرمز معادل 5/3 درصد، سیب زرد 6/1 درصد، پرتقال درجه یک 1/2 درصد و هندوانه 8/1 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 3/1 درصد تا 8/8 درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه، قیمت سبزی‌های برگی ثابت بود، بهای خیار معادل 4/0 درصد، سیب‌زمینی 4/2 درصد و پیاز 6/5 درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 8/1 درصد تا ۲۱ درصد افزایش داشت. در هفته مورد گزارش، بهای گوشت گوسفند بدون تغییر بود، قیمت گوشت تازه گاو و گوساله معادل 3/0 درصد و بهای گوشت مرغ 3/2 درصد افزایش یافت. در این هفته قیمت قند معادل 3/0 درصد و شکر 8/0 درصد کاهش ولی بهای چای خارجی 2/0 درصد افزایش داشت. قیمت انواع روغن نباتی اما ثابت بود.


Page Generated in 0/0104 sec