printlogo


کد خبر: 168071تاریخ: 1395/9/6 00:00
اخبار

 آنفلوآنزای مرغی کنترل شده است
به‌دنبال شیوع آنفلوآنزای مرغی، مسؤولان مربوطه اعلام کردند این جریان کنترل شده و خطری مردم را تهدید نمی‌کند، علاوه‌ بر اینکه تأثیری هم بر تغییر قیمت مرغ و تخم‌مرغ نخواهد داشت. به گزارش ایسنا، ناصر نبی‌پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران تاکید دارد این بیماری در حال حاضر با اقدامات انجام شده کنترل شده و جای نگرانی وجود ندارد. به گفته نبی‌پور، مرغ‌ها قبل از کشتار قرنطینه شده‌اند و تاکنون هیچ مرغ و تخم‌مرغ آلوده‌ای به بازار مصرف وارد نشده است. نبی‌پور تصریح کرد: خبر شیوع آنفلوآنزا نمی‌تواند موجب افزایش قیمت‌ها شود، چراکه آنقدر تولید زیاد است که براحتی می‌تواند نیاز بازار را پاسخگو بوده و با کاهش عرضه همراه نباشد. وی ادامه داد: مرغ‌های آلوده که تعداد آنها روشن نیست تاکنون از سوی سازمان دامپزشکی معدوم و برای کشتار هم تا فاصله 3 کیلومتری از محیط آلوده، مرغ‌های سالم به کشتارگاه برده می‌شوند. گفتنی است، این بیماری با ورود ویروسی از سیبری به ایران آمده و در منطقه امیرآباد شهریار شیوع پیدا کرده است.
درهمین حال سازمان دامپزشکی کشور عراق واردات مرغ و تخم‌مرغ از ایران را به طور موقت به دلیل شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های استان تهران ممنوع کرد. به گزارش تسنیم، در پی شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های استان تهران و تلف شدن حدود 5600 پرنده از کل حدود 283 هزار و 500 پرنده موجود در مرغداری‌های  این استان، سازمان دامپزشکی عراق به‌صورت موقت واردات مرغ و تخم‌مرغ از ایران را ممنوع کرد. به دنبال مشاهده مواردی از این بیماری در مرغداری‌های تهران، کشور جمهوری آذربایجان نیز به‌صورت موقت واردات مرغ و فرآورده‌های مرغی از ایران را ممنوع کرده است. سیداصغر برائی‌نژاد، مدیرکل سازمان دامپزشکی استان تهران در این‌باره گفت: عملیات پاکسازی به‌صورت 24 ساعته در این منطقه آلوده ملارد در حال انجام است و گروه‌ها در شرایط برف و باران حضور داشته  و توانسته‌اند جلوی گسترش بیماری را بگیرند. گفتنی است، منشأ این ویروس وارداتی و اروپایی و سوش آن «H5N8» است.


90 درصد کالای قاچاق کشف نمی‌شود
سیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز مثبت است اما براساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، 90 درصد کالاهای قاچاق به کشور کشف و ضبط نمی‌شود. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس با بیان این مطلب گفت: با تصویب طرح تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مجلس می‌خواهد به ستاد مبارزه با این پدیده کمک کند. به گزارش صدا و سیما، فلاحت پیشه افزود: اینکه 60 درصد اسکله‌های کشور باز است و کنترلی بر آنها نیست از جمله ابهامات روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. وی افزود: معاون یکی از وزرا اعلام کرده است 90 درصد پوشاک مصرفی کشور قاچاق است اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید میزان تقاضا برای پوشاک داخلی 40 درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده است 10 دستگاه ایکس ری در گمرکات مستقر نشده و بر 2500 کیلومتر از مرز کشور نظارتی وجود ندارد. به‌گفته فلاحت‌پیشه، کاهش 10 میلیارد دلاری قاچاق که ستاد مبارزه با قاچاق آن را اعلام می‌کند به علت کاهش قیمت نفت و کاهش پول کشور بوده است زیرا هرگاه پول کم شود، پول قاچاقچی نیز کاهش می‌یابد و واردات کم می‌شود. این نماینده مجلس اضافه کرد: از هر یک میلیارد تومان کالای قاچاق که به کشور وارد می‌شود فقط 9 میلیون تومان به جیب بیچاره‌ها و کوله‌بران می‌رود؛ اکنون شناسنامه‌ها را به مبلغ 20 هزار تومان از برخی افراد می‌گیرند و سپس کالای قاچاق را با کامیون وارد کشور می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس که پس از نشست با اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشر شد، آمده است برنامه جامعی برای مقابله با این مساله وجود ندارد. وی یادآور شد:
15 میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور برابر با 2 سال کار عمرانی است و سالی یک میلیون شغل را در کشور از بین می‌برد.


Page Generated in 0/0056 sec