printlogo


کد خبر: 168076تاریخ: 1395/9/6 00:00
پیام‌های جهانی در واکنش به جنایت حله
حزب‌الله: داعش مجری سیاست کشتار بیگانگان است

حمله تروریستی داعش در منطقه الشوملی در شهر حله، مرکز استان بابل در جنوب بغداد منجر به شهادت دست‌کم 100 زائر اربعین حسینی شد که بیشترشان زائران ایرانی و افغان بودند. این انفجار ظهر پنجشنبه توسط عامل انتحاری داعش که راننده یک کامیون بمب‌گذاری شده بود در جایگاه سوخت شهر حله- در 50 کیلومتری شرق کربلا- در کنار اتوبوس حامل زائران اربعین حسینی رخ داد که در حال بازگشت از کربلای معلا بودند. به گزارش سومریه‌نیوز، فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق ضمن محکوم کردن انفجار تروریستی مرکز استان بابل و ابراز اندوه از به شهادت رسیدن و زخمی شدن شهروندان عراقی، زوار ایرانی، افغانستانی و پاکستانی و دیگر کشورهای اسلامی تاکید کرد که این حملات جنایتکارانه بدون قصاص فوری و عادلانه باقی نخواهد ماند. او از دستگاه‌های امنیتی کشورش خواست ضمن افزایش هوشیاری، تدابیر فوری برای از بین بردن کانون‌های تروریستی که در کمین شهروندان و زائران بی‌گناه هستند، اتخاذ کنند.  اما جنبش حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت جنایت تروریستی وحشیانه جوخه‌های مرگ داعش، آن را در ادامه سریال کشتارهای این گروه خونریز، بی‌دین و کینه‌توز توصیف کرد که مجری سیاست‌های طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شکست خورده در برابر اراده ملت عراق و میهمانان عرب و مسلمان این ملت است. جنبش حزب‌الله ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های شهدای عراقی و ایرانی و اتباع دیگر کشورها در انفجار حله، خواستار تلاش بیشتر برای نابودی این تروریست‌ها و ممانعت از تحقق اهداف شوم آنها شد.
می‌خواهند به اختلافات مذهبی دامن بزنند
وزارت خارجه روسیه نیز روز جمعه کشته شدن بیش از یکصد زائر کربلا را که بیشتر ایرانی بودند وحشیانه خواند. مسکو ضمن ابراز همدردی با بستگان و خانواده‌های قربانیان، هدف آشکار این اقدام را برافروختن آتش اختلاف‌های مذهبی و به شکست کشاندن تلاش‌ها برای دستیابی به سازش ملی در عراق دانست. وزارت خارجه روسیه در این پیام از گام‌های هدفمند بغداد برای مبارزه با تروریست‌ها اعلام پشتیبانی کرد. اما «یان کوبیچ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، این انفجار تروریستی را ناجوانمردانه خواند و ضمن محکوم کردن آن، با زائران اربعین حسینی ابراز همدردی کرد. به گزارش تارنمای عراقی «موازین»، کوبیچ دیروز با صدور بیانیه‌ای گفت: «داعش هرگاه در جبهه نبرد دچار مشکل می‌شود، برای انتقامگیری اقدام به حمله به غیرنظامیان بی‌گناه می‌کند».
پیام‌های تسلیت واشنگتن
کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌هایی، حمله داعش به زوار ایرانی کربلا در حله عراق را محکوم کردند و به خانواده قربانیان تسلیت گفتند. این بیانیه‌های جداگانه از سوی دفتر سخنگوی کاخ سفید به نیابت از شورای امنیت ملی آمریکا و همچنین دفتر وزارت خارجه ایالات متحده صادر شده‌اند. مسؤول روابط خارجی اتحادیه اروپایی، نخست‌وزیر اسپانیا و دولت الجزایر نیز طی پیام‌هایی این حمله تروریستی را محکوم کردند.
 


Page Generated in 0/0046 sec