printlogo


کد خبر: 168088تاریخ: 1395/9/6 00:00
تأخیر ۲ ماهه دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی
بلاتکلیفی کشاورزان مایه شرمساری است!

گروه اقتصادی: تأخیر 2 ماهه در اعلام نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی، در حالی رخ داده‌ که وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ قانونی اقدام به ارائه نرخ‌ پیشنهادی خود کرده‌است ولی با توجه به شروع فصل کشت، هنوز کشاورزان بلاتکلیفند. به گزارش تسنیم، داستان تکراری اما مهم اعلام قیمت‌های خرید تضمینی هر ساله در ابتدای شروع سال زراعی مطرح می‌شود اما امسال این موضوع از این حیث اهمیت بیشتری پیدا کرده که بیش از 2 ماه از تاریخ قانونی اعلام این قیمت‌ها گذشته ولی هنوز اقدامی از سوی دولت انجام نشده است. با توجه به اینکه کشت تعدادی از محصولات از جمله گندم شروع شده و باید قبل از این زمان قیمت‌های تضمینی برای ترغیب کشاورزان اعلام شود اما هنوز اقدامی از سوی دولت و وزارت جهاد کشاورزی انجام نشده و حتی دلیل موجهی نیز از سوی مسؤولان اعلام نشده است. گندم یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که اعلام نرخ تضمینی آن برای کشاورزان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا خانوار‌های زیادی از این طریق امرارمعاش می‌کنند. هم‌اکنون بیش از
6 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت این محصول اختصاص دارد که از این میزان 70 درصد آن دیم و مابقی آبی است. همچنین با توجه به اینکه توانستیم سال گذشته با تولید 14 میلیون تن گندم به خودکفایی برسیم با اعلام بموقع قیمت‌های خرید تضمینی، دولت می‌توانست مشوقی برای تداوم تولید این محصول در سال جاری ایجاد کند اما با گذشت بیش از 2 ماه از تاریخ و زمان قانونی(قبل از شروع فصل زراعت) اعلام قیمت‌های خرید تضمینی، هنوز رخ نداده است.
کشاورز باید قبل از شروع فصل زراعت از قیمت تضمینی مطلع باشد
با توجه به اهمیت موضوع قرار بود مجلس برای بررسی بیشتر درباره این موضوع از دولت طرح سوال کند، بر همین اساس «نظر افضلی» در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت، کمیسیون کشاورزی مجلس به دلیل بررسی لایحه هوای پاک نتوانست این موضوع را بررسی کند اما اعلام قیمت‌های خرید تضمینی موضوعی است که باید دولت طبق روال آن را در زمان قانونی اعلام می‌کرد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه هفته جاری نیز تعطیل است، ادامه داد:‌ باید دولت این قیمت‌ها را در زمان اصلی و قانونی و قبل از شروع فصل کشت اعلام کند تا کشاورز تکلیف خود را برای شروع کار یا عدم کشت آن محصول بداند. این یک موضوع عادی است که هر ساله در زمان مشخصی اعلام می‌شود و نباید حتما تحت فشار مجلس، دولت وظیفه خود را انجام دهد.
اعلام نرخ‌های پیشنهادی خرید تضمینی در تیرماه
همچنین عبدالمهدی بخشنده، معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی 19 آبان‌ماه در این‌باره اظهار داشت: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در دبیرخانه شورای اقتصاد در دست بررسی است و امیدواریم ظرف
2 روز آینده نرخ رسمی و نهایی محصولات کشاورزی شامل خرید تضمینی اعلام شود. وی با بیان اینکه بنده نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی را می‌دانم اما با توجه به اینکه مسؤولیت اعلام با آقای نوبخت است، وی خود می‌تواند آنها را منتشر کند. بخشنده درباره تأثیر تأخیر در اعلام نرخ‌های خرید تضمینی گفت: تأخیر در این موضوع تأثیرات نامناسبی بر بخش کشاورزی دارد. سال‌های گذشته همزمان با آغاز فصل کشت در مهرماه نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام می‌شد جاری اما امسال حدود 50 روز تأخیر دارد. وزارت جهاد کشاورزی مسؤولیت خود درباره اعلام بموقع محصولات کشاورزی را انجام داده و آن را تیرماه به شورای اقتصاد اعلام کرده است.
دولت باید وظیفه خود را انجام دهد
با توجه به همه این صحبت‌ها و اینکه وزارت جهاد کشاورزی به گفته معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نرخ‌های پیشنهادی را بموقع و در تیرماه به شورای اقتصاد اعلام کرده‌است، مشخص نیست دلیل این تأخیر از سوی دولت چیست؟ در این راستا حبیب‌الله نیکزادی‌پناه در گفت‌وگو با تسنیم تأکید کرد: دولت باید وظیفه و کارش را بموقع انجام دهد و اگر قرار باشد کسی یا نهادی پیگیر کارهای دولت باشد که به آن دولت نمی‌گویند. این عضو کمیسیون کشاورزی گفت: اینکه گفته شده طرح سوال از دولت انجام می‌شود،‌ نباید اینگونه باشد، باید دولت خود طبق روال کار خود را انجام دهد و نباید فشار و زوری برای این کار وجود داشته باشد. براساس این گزارش، طبق گفته‌های معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی باید در 21 آبان‌ماه با توجه به اینکه همه چیز مشخص بوده، از سوی سخنگوی دولت، محمدباقر نوبخت اعلام می‌شد اما حدود 15 روز از این تاریخ گذشته و هنوز کوچک‌ترین خبری از این موضوع نیست. اعلام نکردن قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی پاییزه که مهم‌ترین آن گندم، کلزا و جو است، منجر به افت تولید خواهد شد، بویژه درباره گندم که در سال گذشته به خود‌کفایی رسیده‌ایم، باید با در نظر گرفتن مشوق‌هایی چون نرخ‌های مناسب خرید تضمینی، کشاورزان را به کشت بیشتر ترغیب کرد اما آنچه دیده می‌شود خلاف این است. همچنین عضو کمیسیون کشاورزی مجلس چندی پیش گفته بود: تاخیر دولت در ابلاغ قیمت تضمینی محصولات کشاورزی باعث سردرگمی کشاورزان و ناتوانی آنان در برنامه‌ریزی کشت شده و بر روند خودکفایی در این بخش تاثیر منفی دارد. علی ابراهیمی اظهار داشت: تاخیر در ابلاغ قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت باعث می‌شود که کشاورزان دچار سردرگمی شده و نتوانند برنامه‌ریزی تولید را انجام دهند. وی افزود: این مساله بر روند خودکفایی در بخش کشاورزی ضربه وارد می‌کند به همین دلیل نمایندگان مجلس خواستار این هستند که دولت اطلاعات مربوط به خرید تضمینی محصولات کشاورزی را قبل از کشت در اختیار کشاورزان بگذارد.


Page Generated in 0/0106 sec