printlogo


کد خبر: 168104تاریخ: 1395/9/6 00:00
قطع گاز خانگی در مازندران و ایجاد صف خرید نفت
تدبیر یخ زد!

گروه اقتصادی: همزمان با سردی هوا در شمال کشور و ایجاد مشکلات عدیده، تدبیر مسؤولان نیز یخ زد!
به گزارش «وطن‌امروز» مردم شهرستان‌های آمل و بابل در استان مازندران روز پنجشنبه گذشته را بدون گاز سپری کردند و برای ایجاد گرما مجبور شدند مانند 50-40 سال پیش در صف خرید نفت‌سفید بایستند! مسؤولان گاز مازندران نیز به جای تدبیر به شهروندان توصیه می‌کردند گاز کم‌ مصرف کنند وگرنه گاز خانگی مناطق دیگر هم قطع می‌شود. سرما در مازندران و قطعی گاز خانگی آنقدر مهم بود که خبرگزاری دولت نیز نتوانست از آن بگذرد و خبر اعتراض مازندرانی‌ها را منتشر کرد. ایرنا در این باره نوشت: بارش برف و سرمای کم‌سابقه پاییزی از یک سو و افت فشار گاز به خاطر مصرف بیش از حد از سوی دیگر، شهروندان بابلی و آملی را به صف خرید نفت‌سفید هدایت کرد. نفت‌سفید که تا پیش از این تنها در مناطق فاقد گاز طبیعی خریدار داشت، از صبح چهارشنبه به دنبال افت فشار گاز به نیاز فوری و حیاتی‌ بخشی از شهروندان بابلی و آملی تبدیل شد. مکان‌های عرضه این نوع نفت از عصر امروز هم شاهد هجوم تعداد زیادی از مردم و تشکیل صف‌های طولانی بود. بسیاری از خانوارهای مناطق جنوبی بابل و جنوب شرقی آمل بخاری‌های نفتی و چراغ‌های نفت‌سوز را که از سال‌ها پیش روانه انباری کرده بودند، حالا بیرون آورده‌اند تا در زمان قطعی گاز و سرمای طاقت‌فرسای چند درجه زیر صفر استفاده کنند.
براساس اعلام شرکت گاز مازندران، سرمای کم‌سابقه پاییزی و افزایش میزان مصرف گاز سبب افت فشار در مسیر انتهایی لوله اصلی گازرسانی استان شده است که شهرستان آمل و بابل در کانون قطعی قرار دارند. مدیرعامل شرکت گاز مازندران هشدار داد در صورت صرفه‌جویی نکردن شهروندان ممکن است با افزایش مصرف، گاز تعداد بیشتری از شهروندان قطع شود. قطعی گاز همزمان با سرمای زیر صفر در عین حال کاسه صبر برخی شهروندان بابلی را سرریز و آنان را روانه شرکت گاز شهرستان کرد. گزارش ایرنا حاکی است این شهروندان که برای پیگیری علت قطعی گاز مراجعه کردند با وجود تاکید مسؤولان بر افت فشار، خواستار چاره‌اندیشی در این باره شدند. برخی شهروندان نیز بر این تصور بودند که کارکنان شرکت گاز در انجام وظیفه‌شان دچار تعلل شده‌اند و از اینکه آنها نتوانستند پس از چند ساعت قطعی گاز مشکل را رفع کنند، انتقاد می‌کردند. قطعی گاز در عین حال سبب تعطیلی بعضی از نانوایی‌های بابل شد. این نانوایی‌ها با وجود هشدارهای قبلی فکری برای سوخت جایگزین نکرده بودند.  براساس اعلام مسؤولان از 700 واحد خبازی بابل تنها 50 واحد به سامانه سوخت جایگزین مجهزند و به همین خاطر هم نانوایی‌های فعال هم‌اکنون شاهد صف‌های طولانی شهروندان برای تهیه نان هستند.
میهمانی، راه فرار از سرما
خبرنگاران ایرنا در بابل و آمل گزارش داده‌اند که در پی سرمای شدید و قطعی گاز مناطقی از این شهرستان‌ها، برخی شهروندان به خاطر در اختیار نداشتن وسایل گرمایشی مصرف‌کننده سوخت‌های جایگزین، پنجشنبه‌شب را در خانه‌های اقوام میهمان شدند. نکته قابل توجه اینکه برخی شهروندان به شهرهای دیگر استان رفتند تا از این فرصت برای صله‌رحم هم استفاده کنند. فاطمه تقوی، یکی از اهالی حکیم‌آباد بابل گفت: به خاطر اینکه کودک 3 ماهه دارم، قطعی گاز بسیار برایم مشکل‌ساز شده است لذا مجبور شدم برای در امان ماندن از سرما به خانه مادرم در بندپی بروم. جعفر آقاجان‌نتاج، معاون عمرانی فرماندار بابل نیز با عذرخواهی از مردم به خاطر مشکلات ناشی از افت فشار گاز، از آنان خواست تا حل مشکل از وسایل گرمایشی با سوخت جایگزین استفاده کنند. بارش شدید برف و سرمای ناگهانی که پنجشنبه شب تمام مناطق کوهستانی و جلگه‌ای مازندران را تحت تاثیر قرار داد، با قطعی گاز وارد مرحله جدیدی شد. بسیاری از باغداران در مناطق مختلف مازندران که نگران محصول مرکبات باغ‌های‌شان بودند، به خاطر قطعی گاز، نگران مشکل‌ساز شدن سرما برای خودشان شدند. به گزارش «وطن امروز» اداره گاز مازندران دیروز اعلام کرد گاز همه مناطق وصل شده اما خبرها حاکی از آن است که هنوز برخی مشترکان با مشکل قطعی گاز مواجهند.
قطعی برق در 22 روستای بخش امامزاده عبدالله
بخشدار امامزاده عبدالله آمل از قطعی برق در 22 روستای دارای سکونت این بخش خبر داد.
یحیی عسگری‌پور ظهر دیروز در حاشیه بازدید معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر کشور و مسؤولان استانی از مناطقی که بر اثر بارش برف برق آنها قطع است، اظهار کرد: طی ریزش برف روزهای اخیر در شهر و بخش امامزاده عبدالله مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شد. وی افزود: در ساعات ابتدایی ریزش برف راه ارتباطی مردم به شهر آمل قطع بوده و پس از آن برق، آب و گاز بسیاری از روستاها و شهر امامزاده عبدالله قطع شد. بخشدار امامزاده عبدالله آمل با اشاره به اینکه طی روز پنجشنبه بیش از 80 درصد مردم این بخش از نعمت برق محروم بودند و با قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کردند، یادآور شد: تا ظهر جمعه 22 روستای دارای سکونت این بخش برق‌دار نشدند. این مسؤول یادآور شد: بیشترین خاموشی شهرستان آمل مربوط به بخش امامزاده عبدالله بوده است. همچنین در ارتفاعات دهستان چلاو و روستای سنگ‌چال بیش از 5/1 متر ریزش برف گزارش شده است. عسگری‌پور خاطرنشان کرد: تا پنجشنبه‌شب گذشته سقف تعداد زیادی از منازل، دامداری‌ها، انبار دام و مرغداری‌ها در خطر ریزش قرار داشت و حتی در برخی مناطق گزارش ریزش سقف اعلام شده است.
قطع گاز تمام صنایع بهشهر
فرماندار بهشهر گفت: اکنون به‎دلیل سرمای شدید در آستانه خط قرمز مصرف گاز هستیم و احتمال دارد به واحدهای مسکونی که زیر خط هستند، گاز نرسد و با قطعی مواجه شوند.
به گزارش فارس، سید خالق سجادی دیروز در بهشهر، اظهار کرد: با توجه به سرمای شدید در شمال کشور و مستثنا نبودن مازندران و بهشهر از این روند، برای اینکه کمترین خسارت‌ها را داشته باشیم، ستاد بحران در دو،سه روز اخیر 3 بار تشکیل جلسه داد. وی اظهار امیدواری کرد برف و یخبندان به باغات مرکبات صدمه زیادی وارد نکند و باغداران متحمل خسارت فراوان نشوند. فرماندار بهشهر با بیان اینکه فشار گاز مصرفی در این شهرستان پیش از سرما (28 آبان‌ماه) دارای 750 پی‌اس‌ای بوده و این عدد در سوم آذرماه به 350 پی‌اس‌ای رسیده است، تصریح کرد: اگر این میزان به کمتر از 300 برسد، دچار مشکل می‌شویم، لذا در روز نخست سرما، واحدهای تولیدی با مصرف بالا به تعداد 11 مورد را قطع کردیم. این مسؤول ادامه داد: با توجه به استمرار برودت هوا، صبح پنجشنبه نیز گاز مصرفی سایر واحدهای تولیدی و 80 درصد ادارات بهشهر را قطع کردیم تا مردم مشکل نداشته باشند.
گاز تمام نیروگاه‌های برق قطع شد
در حالی که مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها با خیال اینکه یک ماه تا شروع فصل سرما فاصله داریم، نیمه خالی است، سرمای کم‌سابقه هوا وزارتخانه‌های نفت و نیرو را غافلگیر کرد و برای جبران کمبود سوخت مایع در نیروگاه‌ها، پرسنل 2 شرکت اصلی به حالت آماده‌باش درآمدند. به گزارش تسنیم، سرمای کم‌سابقه هوا در ابتدای ماه آذر، وزارتخانه‌های نفت و نیرو را غافلگیر کرد. در حالی که ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌های کشور نیمه‌خالی است؛ یعنی در برخی نیروگاه‌ها ذخایر سوخت مایع 80 درصد و در برخی 20 درصد پر است و به طور متوسط در سراسر کشور، ذخایر سوخت مایع شامل نفت کوره، مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌های کشور در مرز 50 درصدی است، شرکت ملی گاز ایران تصمیم به قطع گاز تمام واحدهای نیروگاهی گرفته تا گاز طبیعی در شبکه مصرف به بخش خانگی تزریق شود. در حال حاضر، تقریبا تمام واحدهای نیروگاهی (جز چند واحد در جنوب کشور) با سوخت مایع در حال فعالیت هستند و در حالی که با افت فشار شبکه گاز، بخشی از مردم به استفاده از وسایل گرمایشی برقی روی آورده‌اند؛ کمبود ذخایر مایع نیروگاه‌ها، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت تولید نیروی برق حرارتی را به حالت آماده‌باش درآورده است.
صنعت برق جورکش گاز شد
با تعویض بخشی از تأسیسات صدمه‌دیده انتقال و توزیع برق، برق بخشی از مشترکانی که برق‌شان قطع شده بود، وصل شد و شرکت توزیع برق مازندران اعلام کرد به‌دنبال ادامه افت فشار گاز، مردم از وسایل برقی برای گرمایش استفاده کنند. با امدادرسانی متناوب در بخش برق و ادامه مشکل افت فشار و قطعی‌های گاز، شرکت توزیع برق مازندران با صدور اطلاعیه‌ای رسمی در مناطقی که با مشکلاتی در دسترسی به گاز طبیعی مواجهند، اعلام کرد در پی کاهش افت فشار گاز در استان مازندران و رفع مشکلات شبکه برق در بیشتر مناطق، هموطنان در صورت نیاز از وسایل برقی مانند هیتر برقی یا اسپیلیت برای گرمایش استفاده کنند.
ترکمنستان به داد شرکت گاز رسید
با وجود سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ میلیارد دلاری در صنعت گاز و افزایش ۲۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز اما با ورود نخستین جبهه هوای سرد و قطع گاز، مردم برخی شهرهای شمالی بار دیگر نفت‌سوز شدند. حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز و معاون وزیر نفت حدود یک ماه قبل در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به خودکفایی کشور از واردات گاز از ترکمنستان، هرگونه قطع و افت فشار گاز برای پاییز و زمستان امسال را منتفی دانسته و تاکید کرده بود: با افزایش تولید گاز، ایران به دنبال افزایش صادرات گاز است. با گذشت کمتر از یک ماه از این ادعا و درحالی که هنوز فصل زمستان هم در کشور آغاز نشده نه تنها خبری از تحقق تامین پایدار و مطمئن گاز در سطح شبکه گاز کشور نیست، بلکه چنانچه ترکمنستان همچون گذشته شیر گاز خود را بر روی ایران به عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخائر گاز جهان می‌بست، امروز یک فاجعه بزرگ مدیریتی در شمال و شمال غرب کشور به وقوع می‌پیوست. نکته قابل توجه آن است که درحالی با ورود یک جبهه هوای سرد زمستانی به کشور گاز مشترکان در استان‌های شمال و شمال غرب کشور بویژه شهرهای مختلف استان مازندران قطع شده و اخبار از قطع و افت فشار در برخی شهرهای غرب کشور حکایت دارد که در طول 3 سال گذشته رکورد افزایش ظرفیت تولید گاز ایران شکسته شده است. محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اواسط هفته گذشته با اشاره به ثبت یک رکورد جدید افزایش ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی، گفته بود: با بهره‌برداری از واحدهای جدید پالایشگاهی فاز ۱۹ هم‌اکنون تولید گاز از پارس جنوبی به رقم بی‌سابقه ۴۶۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. آمار شرکت ملی گاز ایران نشان می‌دهد با کاهش دمای هوا در اکثر استان‌های نیمه شمالی کشور به زیر صفر درجه متوسط مصرف گاز مشترکان خانگی به حدود ۵۵۰ تا ۵۶۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. به عبارت دیگر درحالی متوسط مصرف گاز بخش خانگی با افزایشی ۲۰۰ میلیون مترمکعبی در مقایسه با پارسال به ۵۵۰ تا ۵۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است که در طول 2 روز گذشته گازرسانی به صنایع، نیروگاه‌های برق و صنایع پتروشیمی قطع، محدود و در برخی از این واحدها سوخت مایع جایگزین شده است. با این وجود ابهام اینجاست که با محدودسازی یا قطع گاز صنایع و نیروگاه‌ها و افزایش ظرفیت تولید گاز کشور چرا بازهم شاهد قطع یا افت فشار گاز طبیعی در شهرهای شمالی کشور هستیم؟
نفت فروشی در شمال و گازسوزی در جنوب
به گزارش مهر، در حال حاضر هیچ‌گونه محدودیت یا کمبود تولید گاز طبیعی در بخش بالادستی صنعت نفت وجود ندارد اما به دلیل فقدان اعمال مدیریت هوشمندانه در شرکت ملی گاز و عدم توانایی مدیران این مجموعه در تغییر آرایش شبکه انتقال و توزیع گاز کشور بویژه در سرشاخه‌ها بازهم با بارش برف یک بحران جدید گازی در شمال کشور رقم خورده است. مهم‌ترین مشکل فعلی صنعت گاز کشور که از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون زمستان هر سال آشکار می‌شود آن است که مدیران جدید شرکت ملی گاز از توانایی لازم به منظور انتقال گاز از جنوب به شمال کشور برخوردار نیستند و با وجود افزایش تولید اما بازهم شاهد حبس گاز در جنوب کشور و بویژه حوزه پارس‌جنوبی هستیم که در نهایت این ضعف بزرگ در سرشاخه‌ها همچون استان مازندران منجر به قطع یا افت فشار شبکه گاز می‌شود. نکته قابل توجه دیگر آن است که با قطع گاز در تعداد زیادی از شهرهای شمال کشور، صنعت نفت بار دیگر به دوره نفت‌فروشی بازگشته و در شهرهای شمالی مردم برای خرید نفت سفید و گاز مایع صف کشیده‌اند و این درحالی است که در جنوب کشور به دلیل عدم مدیریت شبکه گاز، عملا بخش عمده‌ای از گاز تولیدی فازهای جدید و تازه راه‌اندازی شده پارس جنوبی در مشعل‌ها می‌سوزد. همزمان با بحرانی شدن وضعیت تامین گاز پاییزی مشترکان، شرکت ملی گاز ایران برای تامین گاز مردم و جلوگیری از قطع جریان گاز یک پیش‌شرط تعیین کرده است؛ صرفه‌جویی کنید تا گازها قطع نشود. بنا به این گزارش این در حالی است که اکنون افزایش قابل توجه مصرف گاز بخش خانگی در استان‌های شمالی کشور موجب شده در برخی استان‌ها، گاز صنایع، جایگاه‌های CNG و حتی نانوایی‌ها برای جبران قطعی و افت فشار گاز در بخش خانگی قطع شود.
گاز نانوایی‌ها هم قطع شد
در 2 استان گلستان و مازندران وضعیت گازرسانی به منازل مسکونی با چالش‌های بیشتری نسبت به استان‌های دیگر مواجه شده است به طوری که مسؤولان این دو استان، اقدام به قطع گاز صنایع کرده‌اند تا تمام گاز موجود در شبکه برای تأمین گرمایش بخش خانگی صرف شود. نیروگاه‌ها نیز در شمال کشور به سوخت جایگزین که عمدتا نفت کوره و گازوئیل است روی آورده‌اند. در استان مازندران علاوه بر صنایع، گاز جایگاه‌های CNG نیز قطع شده است. همچنین گاز نانوایی‌ها در مناطقی که با افت شدید فشار گاز مواجهند قطع شده و واحدهای نانوایی در این مناطق با سوخت مایع اقدام به پخت نان می‌کنند. در استان گلستان نیز مسؤولان گازرسانی این استان عنوان کرده‌اند در صورتی که قطع گاز صنایع جوابگوی پوشش نیاز مصرف بخش خانگی نباشد، اقدام به قطع گاز مشترکان پرمصرف می‌کنند. در استان گلستان علاوه بر گاز صنایع، گاز جایگاه‌های CNG نیز قطع شده است. در استان آذربایجان‌شرقی، بخش خانگی در برخی مناطق با افت فشار گاز مواجه شده است. در استان خراسان‌شمالی نیز گاز صنایع بزرگ قطع شده و هم‌اکنون این صنایع با سوخت مایع اقدام به فعالیت می‌کنند.
خسارت شدید سرما به باغداران
بارش شدید برف طی روزهای اخیر در مازندران اگرچه ممکن است باعث خشنودی بسیاری از مردم شده باشد اما برای باغداران اتفاق ناخوشایندی بوده و حاصل مدت‌ها زحمت آنان را در معرض نابودی قرار داده است. به‌رغم برخی اظهارنظرها درباره میزان خسارات وارد شده به باغات مرکبات در استان مازندران اما به گفته مسؤولان مربوط هنوز برآوردی در این زمینه انجام نشده و طی روزهای آینده این مساله مشخص خواهد شد؛ آنها تاکید دارند میزان این خسارت کم نیست. مدتی قبل مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده بودند امسال بالغ بر
۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در کشور تولید شود که بخش عمده آن نیز در مازندران است. در این‌باره رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: این اتفاق بسیار ناراحت‌کننده است و برای برآورد خسارات آن باید اندکی صبر کنیم. مجتبی شادلو اضافه کرد: هواشناسی نوید داده روز شنبه آینده شرایط جوی بهتر خواهد شد؛ این سرما بسیار ناگهانی بود ضمن اینکه هنوز زمان برداشت معمول پرتقال فرا نرسیده و حتی حدود ۵۰ درصد نارنگی‌ها نیز روی درخت‌ها است. شادلو با بیان اینکه در مجموع خسارت واردشده کم نخواهد بود، گفت: این مساله بسیار ناراحت‌کننده است که یک کشاورز برای تولید زحمت زیادی بکشد و زمان برداشت محصول، چنین اتفاقی برایشان پیش بیاید. بحث بارش برف و غافلگیر شدن کشاورزان شمالی در شرایطی است که اداره هواشناسی کشاورزی به طور دائمی وضعیت هوا را برای کشاورزان پیش‌بینی کرده و توصیه‌های مرتبطی را به آنها ارائه می‌کند.

 


Page Generated in 0/0765 sec